دیپلوماسی بریتانیا و تنش ها

دیپلوماسی بریتانیا و تنش ها در روابط بین افغانستان و پاکستان
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیادیوید کامرون صدراعظم بریتانیا
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا
دیپلوماسی بریتانیا و تنش ها در روابط بین افغانستان و پاکستان
بشنوید
لست فابل های صوتی
... 11.04.1392
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا پنج ماه قبل دستش در خانهء زنبور کرده، دروازهء اقامتگاه رسمی اش را در بکنگهام شایر (Buckinghamshire) بروی رهبران سیاسی و نظامی افغانستان و پاکستان باز کرد.

درست بعد از اجلاس چکرس (the Chequers summit) بود که مقامات بریتانیایی امیدواری شان را در مورد این ابتکار که تعدادی زیادی از بازیگران کلیدی هردو جانب در آن جمع شده بود، ابراز کردند.

در اجلاس چکرس روسای جمهور افغانستان و پاکستان و روسای ادارت استخبارتی دو کشور اشتراک داشتند.

روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا می نویسد:
اما اینک واضح شده است که اجلاس چکرس درست لحظهء بود که روابط بین افغانستان و پاکستان بسوی تنش های عمیق سقوط کرد و برخی منتقدان، دیپلوماسی بریتانیا را بخشی از ملامتی در آن می دانند.

برای بریتانیا که اجلاس چکرس را یک پیروزی بزرگ خوانده است، واضح نبود که جانب افغانستان از این اجلاس با احساس عمیق آزرده گی مراجعت کرده است.

یک دیپلومات از یک کشور سومی که توسط حلقهء نزدیک حامد کرزی از جریانات مطلع شده است، می گوید:
«واضح بود که اجلاس چکرس یک موفقیت نیست.»

به نوشتهء روزنامهء گاردین، وزارت خارجهء بریتانیا کاملاً یک دید متفاوت را در لندن ارایه می کرد. آنها تصور می کردند که یک چرخش ستراتیژیک پاکستان را در مورد افغانستان تشخیص داده اند. اما افغان ها کلمهء نتایج صفر را در مورد این اجلاس بکار می بردند.

زمانیکه هفتهء گذشته دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا برای بحث روی همین موضع جنجالی از افغانستان و پاکستان دیدار کرد، باید درس های را به خاطر داشته باشد که اجلاس چکرس در مورد محدویت قدرت قناعت دادن دیپلوماسی بریتانیا به افغان ها و پاکستانی ها، برایش داده است.

روزنامهء گاردین می نویسد:
با آنکه در اعلامیهء ختم اجلاس چکرس که اینک بطور خیلی مضحک آن خوشبینانه به نظر می رسد، هردو جانب تا شش ماه به رسیدن هدف تامین صلح در افغان، تعهد کردند، اما درست بعد از آن بود که پاکستان به گلوله باری مناطق سرحدی افغانستان آغاز کرد و برای بی اعتبار ساختن حامد کرزی روزنامه های پاکستانی از مقالات پر شد.

حامد کرزی بطور خاص زمانی خشمگین شد که یک مقام پاکستانی در ماه مارچ در صحبت با مطبوعات بین المللی، حامد کرزی را بزرگترین مانع در برابر صلح خوانده، گفت:
«حامد کرزی بطور مستقیم افغانستان را به جهنم می برد.»

روزنامهء گاردین می نویسد:
کابل با جنگ کلمات خودش پاسخ داد و در ماه مارچ صد ها تن در جریان تظاهرات در شهر های مختلف افغانستان شعار«مرگ بر پاکستان» را سر دادند.

روزنامهء گاردین در یک تلاش برای دریافت این نکته که در اجلاس چکرس چی اشتباه صورت گرفت، با تعدادی از مقامات هردو جانب صحبت کرده است.

تعدادی از آن ها عدم موجدیت احتیاط دیپلوماتیک را باعث اصطحکاک می دانند. حامد کرزی زمانی که خودش را در مذاکرات در برابر خانم حنا ربانی کهر نه همتایش آصف علی زرداری یافت، باعث رنجش وی شد.

دیپلومات های که در این مذاکرات شرکت داشتند، به روزنامهء گاردین گفته اند، برای آن ها عجیب بود که در این اجلاس نه آدام تامپسن (Adam Thomson) کمشنر عالی بریتانیا برای پاکستان و نه هم ریچارد سیج (Richard Stagg) سفیر آن کشور در افغانستان حضور داشتند.

در اجلاس چکرس صرف یک سیاستمدار اشتراک داشت که آنهم دیوید کامرون بود و اجلاسی که با امیدواری های بزرگ «ختم همهء مشکلات در روابط بین افغانستان و پاکستان» شروع شده بود، محصول فکریش بود.

روزنامهء گاردین می نویسد:
اما طوری که دیود کامرون اجلاس چکرس را پیش برد، افغان ها را که فکر می کردند او در مباحثات از پاکستان جانب داری می کند، خشمگین ساخت

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد