جنگ های اطلاعاتی و گام های عملی

جنگ های اطلاعاتی و گام های عملی
25.07.2913
موضوع بحران سوریه که به خاطر حوادث در مصر و پیشرفت مسیر فلسطین –اسرائیل درجه دو شده بود دوباره در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفت. اینبار در ارتباط با بیانیه نماینده کمیته مشترک روسای ستاد نیروهای مسل...ح مارتین دمپسی است، که 5 واریانت احتمالی عملیات نظامی در سوریه را ارائه نمود. در میان اقدامات پیشنهادی ، مسلح کردن مبارزین ، حمله به پایگاه های نظامی سوریه و همچنین ایجاد منطقه بی طرف و بوفر به چشم می خورد. در عین حال دمپسی تاکید نمود که رهبر غیر نظامی کشور در خصوص مداخله نظامی تصمیم خواهد گرفت.

کارشناسان در تمایز از رسانه ها این خبر را محتاطانه خواندند. به گفته آنها نقشه های جنگ احتمالی نظامیان آمریکایی به کشورهای زیادی مربوط می شود. خبر تنها این است که در مورد سوریه عملی شدن این نقشه ها را به صورت آشکارا بیان کرده اند.

کنستانتین سیوکوف ، رئیس آکادمی مشکلات ژئوپلیتیک می پندارد که کارها واقعا تا حمله پیش نمی روند.

سوریه – لیبی نیست. ارتش آن بی شمار بوده و قدرت نظامی بالایی دارد. بنابراین لازم است که ارتش قویتری را به آنجا فرستاد. نباید فراموش کرد که هم اروپا و هم آمریکا در حال حاضر با مشکلات اقتصادی شدیدی دست وپنجه نرم می کنند. و سرانجام برای حمله به سوریه قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد لازم است. روسیه عملا این واریانت را رد می کند و این بدان معناست که اگر حمله ای اتفاق بیافتد غیر قانونی است.

در نتیجه اکنون دو مسیر واضح و بدیهی به وجود می آید که غرب و شرکای عربی آنها بر اساس آن عمل می کنند و این ارسال کمک به شبه نظامیان و وضع تحریم های شدید علیه سوریه است.

گوینده : بدیهی است که آمریکایی ها و عرب ها این کار را ادامه خواهند داد. کنگره آمریکا ممنوعیت ارسال اسلحه که توسط باراک اوباما مطرح شده بود را لغو کرد. احمد جابرا رئیس ائتلاف ملی مخالف از تصمیم پادشاهی عرب حاشیه خلیج فارس برای ایجاد صندوقی به ارزش 400 میلیون دلار برای حمایت از شورشیان گفت.

ناظرین از پیشرفت اوضاع در میدان جنگ می گویند که به نفع مبارزین نیست. این سوال مطرح می شود : چه مدت این درگیری ادامه خواهد داشت؟ مقامات در دمشق برای نابودی تمامی شبه نظامیان قاطع و مصمم هستند، کسانی که مبارزه تا سقوط رژیم بشار اسد را می خواهند. ارسال اسلحه از طرف آمریکایی ها و عرب ها به شورشیان اعتماد به نفس می دهد. برخی از ناظرین در این ارتباط جنگ میهنی الجزیره را به خاطر می آورند که 10 سال و یا بیشتر به طول انجامید. آیا سوریه در این مسیرریسک خواهد کرد؟

بسیاری از کارشناسان این امر را بعید نمی دانند. کنستانتین سیوکوف سخن کوفی عنان را یاد آوری می کند که یک سال پیش منتشر گردید. در آن زمان او پس از ترک مقام نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در خصوص مسائل سوریه بیان داشت که حل بحران سوریه باید با توافق روسیه و آمریکا صورت گیرد.

امروز ملت سوریه نه با شورشیان بلکه با ساختار مسلح غیر قانونی که از تروریست های بین المللی تشکیل شده است مبارزه می کنند ، کسانی که توسط کشورهای دیگر و ناتو مسلح شده اند. در واقع به این دلیل کوفی عنان گفت که در وهله اول مسکو و واشنگتن به عنوان رهبر اتحادیه آتلانتیک شمالی باید توافق کنند . اگر روسیه تسلیم شود بدان معناست که ملت سوریه تسلیم شده اند. در این صورت ناتو با یاری نظامیان غیر قانونی سوریه را اشغال کرده و دولت دست نشانده ای را بر سر کار می آورد. اگر آمریکا تسلیم شود ، تروریست ها عملا فعالیت های خود را در سوریه متوقف کرده و در کشور، فرایندی مبتنی بر قانون اساسی به برقرار نظم داخلی کمک نموده ، دولت جدیدی بر سرکار می آید و اصلاحات دموکراسی اجرا خواهد شد.

فعلا مسکو و واشنگتن می توانند تنها در خصوص لزوم اجرای روند حل وفصل سیاسی توافق کنند. و فعلا تنها به این کار قناعت کرده اند. دیپلمات های روسی و آمریکایی حتی برای اعلام تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو جدید در خصوص سوریه مشکل دارند. فعلا مذاکره کنندگان گفتگو را شروع نکرده اند ، پیشرفت درگیری به طور کل به اوضاع میدان جنگ وابسته است.
رو

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد