میلیون ها تن در افغانستان معتادند

 

معضل مواد مخدر؛ ۳.۵ میلیون تن در افغانستان معتادند ٨۸صبح

۸صبح، هرات: در پی نشر گزارش‌ها در مورد کاشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان زیر کنترل طالبان، اکنون معین مبارزه با مواد مخدر این گروه گفته است که شمار معتادان به مواد مخدر در کشور به ۳.۵ میلیون تن می‌رسد.

ملا عبدالحق، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله طالبان، در سفر به هرات روز پنج‌شنبه، ۲۷ دلو، این آمار را از شمار معتادان به مواد مخدر ارایه کرده است.

یک‌ روز پس از سخنان معین مبارزه با مواد مخدر طالبان در مورد افزایش معتادان مواد مخدر، مقام‌های محلی این گروه در نیمروز از کشف ۸۵۰ کیلوگرام‌ مواد مخدر نوع شیشه خبر داده‌اند.

با این حال، گفته می‌شود شمار معتادان به مواد مخدر در کشور بیشتر آن است که طالبان اعلام کرده‌اند.

به گفته این مقام‌ طالبان، تاکنون دست‌کم ۷۵ هزار معتاد به مواد مخدر از ولایات مختلف کشور جمع‌آوری شده‌اند.

AP Photo/Felipe Dana

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که در تأدیب‌خانه‌های طالبان خدمات صحی معیاری، غذا و امکانات منظم برای معتادان به مواد مخدر وجود ندارد.

از سوی دیگر، براساس اطلاعات منابع، خرید و فروش مواد مخدر به‌صورت عمده در ولسوالی‌های مرزی کشک، رباط‌سنگی، گلران، غوریان و ادرسکن ولایت هرات ادامه دارد.

در پی محدودیت‌های طالبان بر خرید و‌ فروش مواد مخدر، نرخ این کالا در بازارها افزایش بی‌سابقه داشته است و در برخی از ولایات از جمله نیمروز به‌صورت آزادانه خرید و‌ فروش می‌شود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد