روسیه برای 49 سال دیگر در تاجکستان می ماند

پایگاه نظامی روسیه برای 49 سال دیگر در تاجکستان باقی می ماند


تاجکستان به طرح قرار داد روسیه در مورد مستقر شدن پایگاه نظامی 201 در قلمرو این کشور موافقه نموده است. این پایگاه بعد از سال 2014 طور رایگان به مدت 49 سال برای روسیه باقی می ماند. بعد از ختم عودت نیرو های امریکا از افغانستان، این پایگاه ضامن امنیت جمهوریت های آسیای میانه از تهدیدات جنوب میباشد.
دگرجنرال ولادیمر چیرکین قوماندان عمومی نیرو های زمینی روسیه اظهار داشته است که، توافقنامه در مورد تمدید حضور نیرو های روسیه در تاجکستان عنقریب عقد خواهد شد. بعد از ختم قرارداد قبلی در سال 2014، نیرو های روسیه در شهر های دوشنبه، قلاب و قرغان تپه برای 49 سال دیگر باقی میماند. او موضوع 250 ملیون دالر کرایه فی سال پایگاه را که وسایل اطلاعات جمعی نشر نموده اند، پروپاگند دروغین نامید. روسیه پول کرایه پایگاه را نمی پردازد. اما در سرمایه گذاری, ایجاد محل کار و کمک های تخنیکی به تاجکستان سهم میگرد. در تصریح این موضوع لیونید ساوین متخصص نظامی نظر انداخته میگوید:
- اگر بگویم که این این پایگاه رایگان برای 49 سال به روسیه داده شده است. به این مفهوم نیست که هیچ نوع کمک تخنیکی ومادی به تاجکستان نمیگردد. گرچه در قرار داد پول معیین آن تحریر نگردیده است، اما در تأمین پایگاه, در ترانزیت و معاشات پرسونل تأمیناتی ما مجبور میشویم که پول مصرف کنیم. بدون شک که محل کار برای تاجکان نیز ایجاد میگردد.
پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان، در قدم اول وسیلۀ برای تآمنیت امنیت خودی روسیه میباشد. این نوع اهداف را چین نیز با خود دارد، که میخواهد در پاکستان پایگاه خود را ایجاد نماید. بعد از آنکه نیروهای ناتو از افغانستان عودت نمایند، با نیرو جدید جنگ در منطقه آغاز میشود، که به سادگی میتواند به کشور های همسایه سرایت نماید. در این مورد الکساندر کریلوف همکارعلمی انستیتوت اقتصاد جهانی و بین المللی ابراز نظر نموده میگوید:
برای روسیه، این پایگاه خیلی مهم میباشد، زیرا تاجکستان با افغانستان همسرحد است، و این اردوگاه در حقیقت امنیت روسیه را از مسافه دور تأمین مینماید. بعد از عودت امریکا از افغانستان، وضع در منطقه کاملاً تغییر میکند. روسیه باید وسیله را برای جواب به این تهدیدات داشته باشد. ممکن اسلامیگرایای تندرو از افغانستان خارج شوند.د راینجا سازمان قرارداد دفاع جمعی و سازمان همکاری شانکهای میتواند نقش ارزنده را غرض تأمین ثبات در منطقه بازی نماید. حضور نیرو های روسیه در سرحدات اتحاد شوروی سابق عامل ثبات در منطقه میباشد. نتنها افغانستان، بلکه عراق، سوریه و کردستان نیز در آینده میتوانند به میدان جنگ بزرگ مبدل شوند. ما زون واحد بی ثباتی و فعالیتهای نظامی را مشاهده میکنیم که عواقب غیر مترقبه را با خود خواهد داشت.
پایگاه 201، در اردوگاه فرقه پیاده که از زمان جنگ دوم جهانی در تاجکستان مسقر گردیده بود، در سال 2004 ایجاد شد. اکنون این اردوگاه، یکی از بزرگترین جزوتام نظامی روسیه درخارج میباشد که تقریباً 6000 نفر پرسونل دارد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد