افغانستان مهم ترین کشور متحد امریکا

هیلاری کلنتن افغانستان را مهم ترین کشور متحد امریکا اعلان کرد
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک سفر غیر مترقبه به افغانستان، این کشور را متحد عمده امریکا خارج از چوکات ناتو خواند.
هیلاری کلنتن که پیش از چاشت امروز «شنبه» در یک نشست خبری مشترک با رییس جمهور افغانستان در کابل صحبت می کرد گفت رییس جمهور اوباما به تازه گی افغانستان را به عنوان متحد عمده امریکا بیرون از دایرهء ناتو برگزیده است.
وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که انتخاب افغانستان به عنوان متحد عمده امریکا خارج از پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، نمایانگر تعهد قوی کشورش در مورد آینده افغانستان است.
هیلاری کلنتن گفت، گزینش کشور ها به حیث متحدان امریکا بیرون از ناتو، مفادات را نیز برای این کشور ها به همراه دارد.
وی به عنوان مثال گفت که این گونه کشور ها می توانند به وسایل دفاعی دست رسی داشته و نیرو های امنیتی شان روابط وسیع با اردوی امریکا برقرار نمایند:
وی در ادامه گفت:
« یک سلسله از فوایدی اند که از آن کشور های که متحد عمده امریکا خارج از چوکات ناتو به حساب می آیند، مستفید می گردند.
آنان می توانند که به طور مثال به وسایل دفاعی دسترسی داشته باشند.
این را می گذارم که همکاران نظامی ما در زمینه توضیح بیشتر ارایه کنند.
اما این نوعی از روابطی است که فکر می کنیم مفیدیت خاص خود را دارد.

در حالیکه مسوولیت ها را انتقال می دهیم و پلان داریم که پس از سال 2014 نیز در افغانستان حضور داشته باشیم، این مساله دروازه را به روی نظامیان افغان باز می کند تا از ظرفیت بلند برخوردار شوند و دارای روابط وسیع با امریکا به خصوص نظامیان ایالات متحده باشند.»
وزیر خارجه امریکا که پیش از ظهر روز شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری در کابل صحبت می کرد، علاوه نمود که رییس جمهور اوباما به تازه گی افغانستان را به صفت متحد عمده ایالات متحده خارج از چوکات ناتو برگزیده است.
خانم کلنتن اشاره به نافذ شدن توافقنامه مشارکت ستراتیژیک میان کابل و واشنگتن کرده گفت که اواخر امسال نشست کمسیون جدید دو جانبه افغانستان و امریکا را یک جا با همتای افغانش به هدف تشدید همکاری های دو کشور برگزار می نماید.
وزیر خارجه امریکا در بخش از حرف هایش، راه اندازی اجلاس توکیو در مورد افغانستان را در راستای ادامه حمایت های مالی از افغانستان مهم خواند و گفت که در این اجلاس ضمن بحث روی مرحله دیگر از سرمایه گذاری در دهه تحول در افغانستان، در خصوص حساب دهی دو جانبه نیز صحبت می گردد.
در همین حال رییس جمهور افغانستان در صحبت مختصر سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان پیش از نشست توکیو را با ارزش توصیف کرد
​​
حامد کرزی در این مورد گفت:
« محترمه هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا امروز به طور خاص وارد افغانستان شده است تا از روابط میان افغانستان و امریکا ستایش کند.
سفر وی به افغانستان قبل از برگزاری نشست توکیو از ارزش خاص برخوردار است.»
هر چند وزیر خارجه ایالات متحده مقدار کمک های امریکا را که در اجلاس توکیو به افغانستان متعهد خواهد شد مشخص نکرد اما گفت که ایالات متحده تعهداتی در این راستا خواهد سپرد و به گفته او مناسب خواهد بود که جاپان به عنوان میزبان این نشست کمک های تعهد شده به افغانستان را اعلام کند.
هیلاری کلنتن که در یک سفر غیر مترقبه یک روز پیش از کنفرانس توکیو از افغانستان دیدن کرد، گفت که فساد یک مشکل عمده در بسیاری از کشور ها بوده اما تاکید نمود که حکومت ها و مردم باید مبارزه شان را با این پدیده ادامه بدهند.
خانم کلنتن می گوید که آنان با شرکای افغان شان در زمینه رسیده گی به مشکل فساد در افغانستان مشترکاً کار می کنند.
او علاوه کرد که هر ادعای فساد در کمک های امریکا را نیز جدی می پندارند و با سازمان ملل متحد نیز کار می نمایند تا به نگرانی کشور های کمک کننده در زمینه ادعای بی نظمی در صندوق بازسازی افغانستان رسیده گی صورت گیرد

آزادی
ستار فروغ

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد