سنگی که به پای واشنگتن برخواهد خورد


سنگ که پای واشنگتن به ان برخواهد خورد
در جهان, اسيا, اقتصاد, مقالات
1.02.2013, 19:44
© عکس: www.EnergoBelarus.by
اسلام اباد بصورت نهایی پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان را تصویب نمود. در این باره دفتر مطبوعاتی حکومت پاکستان خبر داد. ت...فصیل موضوع در مطلب مبصر ما گیورگی وانیتسوف تقدیم میشود.
خط لوله گاز ایران – پاکستان که برعلاوه بنام «صلح» نیز یاد میشود، برای این کشورهای بسیار مهم محسوب میشود. ابتدا پروژه ساختمان ان در سال 2005 پیشنهاد شده بود. شرکت سه کشور: ایران – پاکستان – هند در ان پیشبینی میشد. این خط لوله گاز به طول 2700 کیلومتر از معدن گاز پارس ایران در خلیج فارس از طریق پاکستان به هند تمدید خواهد شد. ولی دهلی تحت فشار واشنگتن از شرکت در این پروژه امتناع ورزیده است.
گیورگی وانیتسوف می نویسد که پاکستان باوجود فشارهای امریکا از این پروژه صرفنظر نکرد. اقتصاد انکشور در بحران عمیق مواد سوختی قرار دارد. طبق معلومات وزارت انرژی پاکستان، نسبت کمبود انرژی برق محصول ناخالص ملی در سال به مشکل به 4% فیصد میرسد. در پاکستان عقیده دارند که پروژه گاز ایران میتواند این مشکل را حل کند. ولی با امتناع هند از شرکت در این پروژه مشکلات جدی مالی برای تحقق ان بروز میکنند. کارشناسان در باره امکان تحقق ان تردید دارند. این تردیدها بعد از ان تشدید شدند که اصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان بازدید مجوزه مورخ 7 دسمبر سال گذشته از تهران را که او در انجا باید اسناد نهایی تحقق پروژه را امضا میکرد، به تعویق انداخت. ارزش مجموعی این پروژه 1.5 میلیارد دالر است و پاکستان چنین پول در اختیار ندارد. تهران و پیکن به کمک اسلام اباد رسیدند و با تخصیص کردیت امتیازی 500 میلون دالر به پاکستان موافقه نمودند. اسلام اباد باید این پول را در ظرف 20 سال تادیه کند. پاکستان قصد دارد یک مییلیارد الر دیگر را از چین قرض بگیرد. گینادی شمیل رئیس اتحادیه نفت و گاز روسیه میگوید که این پروژه چانس حیات کسب نموده است:
تا اواخر قرن جاری گاز یکی از مواد عمده سوختی در بیلانس تمام کشورهابشمول پاکستان خواهد بود. این پروژه برای پاکستان ضروری است و هند و افغانستان نیز به ان علاقمندی دارند. من فکر میکنم که مساله مالی بصورت نهایی حل خواهد شد. معمولاً چنین پروژه ها به سرعت و موثریت تحقق می یابند.
گیورگی وانیتسوف در اخیر یاداوری میکند که فیصله مثبت راجع به این پروژه باعث عکس العمل عصبانی واشنگتن گردید. ریچارد اولسون سفیر امریکا در اسلام اباد نگرانی جانب امریکا را در باره همکاری پاکستان با ایران ابراز داشته است. اقدامات دیگر شدیدتر را نیز نمی توان نسبت به شریک گوش نابه فرمان را نیز نمی توان مستثنی ساخت
 

 

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد