ملک ‌اسحاق و ماموریت لشکر جنگوی

ملک ‌اسحاق و ماموریت لشکر جنگوی

یکشنبه ۶ حوت ۱۳۹۱
- کوهستانی

رسانه‌ها از بازداشت ملک اسحاق، موسس و رهبر پیشین لشکر جنگوی، گروه تندرو پاکستانی، خبر دادند. لشکر جنگوی که به حمایت نظامیان پاکستان برای آوردن فشار بر گروه‌های مدنی و سیاسی غیروابسته به جریان نظامی ایجاد شده، به یکی از منفورترین گروه‌های تروریستی مبدل شد، و رویدادهای خونینی را از بدو ایجادش سازمان‌دهی کرده است. با آن‌که لشکر جنگوی به راه‌اندازی حملات خشونت‌آمیز در برابر شیعیان شهرت دارد، اما برخورد این گروه منحصر به گروه‌های شیعی نبوده است. این گروه در کنار حمله بر گروه‌های شیعه، در کشتار اتباع خارجی که در پاکستان مستقر بودند نیز، دست داشته است. این گروه در پی انشعابی که در سپاه صحابه پاکستان به‌میان آمد، ایجاد شد.
در سال‌های اخیر، این گروه بیشترین حملات را بر گروه‌های شیعه در پاکستان و افغانستان انجام داده است.
حمله به کلیسایی در اسلام‌آباد و کشتن شماری از عبادت‌کنندگان خارجی در سال ۲۰۰۲، یکی از خونین‌ترین حملاتی بود که لشکر جنگوی برای انتقام از حکومت پاکستان در پی اعلام انحلال این گروه از سوی آن حکومت در سال ۲۰۰۱، سازمان‌دهی کرد. هم‌چنان در همین سال لشکر جنگوی با منفجر کردن یک بس، جان ۱۵ تن به‌شمول ۱۱ فرانسوی را گرفت. کولین پاول، وزیر خارجه سابق امریکا نیز، به نیویارک‌تایمز گفته بود که این گروه تروریستی در اختطاف و به قتل رسانیدن دانیل پرل، خبرنگار وال استریت ژورنال در سال ۲۰۰۲ در شهر کراچی نقش داشته است.
با آن‌که این گروه رسما از سوی حکومت پاکستان در سال ۲۰۰۱ منحل شد، اما نحوه‌ی فعالیت‌های این گروه در سال‌های پس از اعلام انحلالش نشان می‌دهد که ماموریت این گروه هم‌چنان به حال خودش باقی‌ست. با آن‌که حکومت پاکستان باری دست داشتن این گروه را در ماجرای قتل بی‌نظیر بوتو در راولپندی فاش ساخت، اما گسترش فعالیت‌های این گروه در فعالیت‌های دهشت‌افگنانه، خبر از تداوم حمایت از این گروه از سوی حلقاتی در داخل نظام پاکستان می‌دهد و بر ماموریت این گروه برای از میان بردن بی‌نظیر بوتو صحه می‌گذارد.
در سال‌های اخیر، این گروه بیشترین حملات را بر گروه‌های شیعه در پاکستان و افغانستان انجام داده است. حملات پی‌هم این گروه در سال‌های اخیر بر اجتماعات گروه‌های مذهبی شیعه در افغانستان و پاکستان، واکنش‌های تندی را نیز به همراه داشته است. چنان‌که در آخرین مورد، گروه‌های مدنی در نقاط مختلف دنیا به اعتراض‌های مدنی در برابر دفاتر سازمان ملل متحد و سفارت‌خانه‌های پاکستان پرداختند.
آن‌چه حمایت بی‌رویه‌ی استخبارات پاکستان از این گروه را مسجل می‌سازد، حمله‌های پی‌هم این گروه درست یک روز پس از کنفرانس بن دوم در افغانستان بود. از آن‌جایی که پاکستان در کنفرانس بن حضور نداشت، استخبارات و حلقات نظامی آن کشور در صدد برآمدند تا نتایج این نشست را زیر شعاع فعالیت‌های خراب‌کارانه‌ی این گروه قرار بدهند. درست یک روز پس از کنفرانس بن دوم، حمله این گروه در روز عاشورا در زیارت ابوالفضل در کابل و حملات مشابه در شهرهای مزارشریف و قندهار منجر به کشته‌شدن شمار زیادی از عزاداران شد. این حملات رییس‌جمهور کرزی را وادار ساخت تا زودتر از برنامه تعیین‌شده، به کشور برگردد.
زمانی که ملک ‌اسحاق در زندان به‌سر می‌برد، فعالیت لشکر جنگوی که به ظاهر یک گروه منحل شده بود، متوقف نشد. در طی این سال‌ها این گروه به فعالیت‌های تروریستی‌اش ادامه داد و صدها کشته بر جا گذاشت. پس از رهایی ملک ‌اسحاق، اما فعالیت‌های دهشت‌افگنانه‌ی این گروه بیشتر شد و در پی حملات پی‌هم این گروه، مجامع بین‌المللی فشارهای زیادی بر پاکستان وارد آوردند.
اکنون، با بازداشت ملک ‌اسحاق، تنها چیزی‌که روشن است، این است که حکومت پاکستان برای اقناع افکار عمومی و گروه‌های فشار، دست به چنین اقدامی زده است و گرفتاری ملک اسحاق بر مبنای صداقت عمل پاکستان در امر مبارزه با تروریزم صورت نگرفته است. سازمان ملل متحد، ایالات متحده‌ امریکا و سایر کشورها باید تنها با گرفتاری ملک اسحاق، فریفته‌ی سیاست فریب‌کارانه‌ی پاکستان نشوند و با فشارهای پی‌هم پاکستان را مجبور بسازند تا ملک ‌اسحاق را به محاکمه بکشاند و لشکر جنگوی و گروه‌های همسو با آن را کاملا محو کند
گذارشاز هشت صبح.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد