التخطي إلى المحتوى الرئيسي

سیاست اخبار در جهان

شش ماه فرصت برای جنگ یا صلح
چهارشنبه, 06 فوریه 2013 22:34
دکتر سردار محمد رحیمی
 
افغانستان و پاکستان فرصتی شش ماهه برای گفتگوهای صلح می خواهند . این توافق ظاهرا نتیجه مجموعه ای از رایزنی هایی است که حکومت افغانستان با پاکستان با میانجیگری انگلیس داشته است .اما باید به این مساله هم توجه داشت که روند تعامل افغانستان با پاکستان در مورد گفتگوهای صلح حداقل از ماه مارچ سال گذشته میلادی کلید خورده است و ظاهرا بر اساس برنامه از قبل پیش بینی شده تا حدودی پیش رفته است اما حکومت افغانستان در ادامه مسیر احساس می کند که حکومت پاکستان چندان در راستای اهداف از قبل توافق شده حرکت نمی نماید.
ظاهرا مقامات ارشد پاکستان و بخصوص ارتش و حکومت ملکی در مورد نحوه همکاری با حکومت افغانستان در راستای گفتگوهای صلح به نتیجه واحدی نرسیده اند و همچنین پاکستان باید پاسخی در خور برای طرف افغانی در این نشست داشته باشد بخصوص اینکه انگلستان باید بتواند به ابالات متحده آمریکا نشان دهد که توانایی لازم برای پیشبرد پروسه گفتگوهای صلح و شکل دهی به ساختارهیا جدید امنیت منطقه ای در تعامل با کشورهای منطقه در همسویی با آمریکا را دارد.

بنابراین اعلام توافق در مورد یک پروسه شش ماهه برای حصول به چهارچوبهای مشترک برای صلح می توانست بهترین انتخاب برای بی نتیجه نشان ندادن ان گفتگوها باشد .اما اگر به درستی به موضوع پیشبرد گفتگوها در یک پروسه شش ماه توجه شود می توان نتیجه گرفت که شش ماه پیش رو فرصتی مناسبی است که پاکستان میتواند با رصد کردن شرایط منطقه ای و شرایط داخلی مدیریت گفتگو های را در اختیار داشته و شکل دهد .چند گزینه در این مورد وجود دارد که نشان میدهد تلاش پاکستان برای تعیین جدول شش ماهه در راستای منافع سیاسی پاکستان قابل توجه است.

نخست اینکه ممکن است شرایط داخلی پاکستان ایجاب به تغییر حکومت ملکی پاکستان و شرایط جدیدی گردد که فضا را برای تغییر جدول گفتگوها و شرایط مصالحع تغییر دهد و این جابجایی در قدرت دوباره امکان خرید زمان را تا موعد 2014 برای اعمال دیدگاهها و سیاست های عملیاتی پاکستان فراهم نماید. دوم اینکه هنوز پاکستان نسبت به دیدگاههای نهایی ایالات متحده نسبت به روند صلح درافغانستان با رویکار آمدن تیم جدید امنیتی در دولت اوباما آگاه نیست و این زمان فرصت مناسبی برای این کشور فراهم می کند تا بتوانند با در نظر داشت شرایط منطقه ای استراتژی خود را در افغانستان دنبال نمایند.

حکومت افغانستان اما مجبور است شرایط پاکستان را بپذیرد چراکه وضعیت بین المللی بگونه ای است که حکومت را مجبور می کند به روندی که پاکستان در قالب روند صلح برای 2015 طراحی نموده است تن در دهد چراکه در داخل افغانستان و شکافی که بین حکومت و گروههای سیاسی و مردم ایجاد شده است و مخالفت با نشست های بین المللی که از طرف کشورهای اروپایی و ملل متحد حمایت میشود تنها گزینه را پیشرفت در پروسه ای با مشارکت پاکستان می یاید . این در حالیست که عدم حمایت داخلی و بازی های دوگانه و تفاوت سیاست ی اعمالی و اعلانی پاکستان سبب می گردد که سرانجام حکومت ناخواسته در کنار برنامه های امنیتی پاکستان قرار گرفته و خود به بحران داخلی در افغانستان دامن زده و امنیت افغانستان را با ناگواری های غیر قابل تصوری روبرو ازد.
واشنگتن پست: ایران برای ایجاد نیروهای خاص خود در سوریه تلاش می کند
11.02.2013, 11:55
گزارش روز یکشنبه روزنامه "واشنگتن پست" مقامات ایران و متحدانش، جنبش "حزب الله" در لبنان، برای ایجاد نیروهای خاص خود در سوریه تلاش می ورزند. به گفته این منبع؛ این اقدام ایران و حزب الله به منظور حفاظت از منافع شخصی خود در صورت خروج بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت می باشد.
این روزنامه به نقل از یکی از مقامات آمریکایی که نامش ذکر نشده ومی نویسد: که ایران در نظر دارد، یک گروه نظامی د حدود 50 هزار نفر را در این کشورایجاد نماید.
به گفته این منبع، استراتژی ایران در دو جهت در حال توسعه است." اول اینکه ایران از اسد حمایت می کند و در عین حال آمادگی خود را برای خروج رئیس جمهور سوریه از قدرت می گیرد.
روزنامه واشنگتن پست می افزاید، که دولت کنونی سوریه، با حضور اسد و خروج وی به دنبال تقویت روابط خود با تهران می باشد
گروه طالبان نتایج نشست سه جانبه لندن را رد کرد
گزارش از مرتضی جمال
سخنگوی طالبان در صفحه انترنیتی این گروه گفته است که این گونه نشست ها خود مانع بزرگی برای تامین صلح در افغانستان است.
گروه طالبان نتایج نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بر...
یتانیا را رد نموده و گفته است که این گونه نشست ها خود مانعی بزرگ برای تامین صلح در افغانستان است. اما شورای عالی صلح افغانستان هنوز هم نسبت به عملی شدن طرح این نشست ابراز خوشبینی می کند و امیدوار است که تا شش ماه آینده عملا مذاکرات با رهبری طالبان در قطر آغاز گردد.

اخیرا نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن برگزار گردید. روسای جمهور افغانستان و پاکستان در این نشست توافق کردند که تا شش ماه آینده تمامی تلاش هایشان را برای تامین صلح در افغانستان انجام خواهند داد. اما ظاهرا برگزاری این نشست نیز برای دستیابی به صلح راه بجایی نبرده، چنانچه گروه طالبان بتازگی مخالفت خود با نتیجه این مذاکرات را اعلام کرده است. سخنگوی طالبان در صفحه انترنیتی این گروه گفته است که این گونه نشست ها خود مانع بزرگی برای تامین صلح در افغانستان است. اما شورای عالی صلح هنوز هم نسبت به عملی شدن طرح این نشست ابراز خوشبینی می کند.

پس از برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا، وزیر امور خارجه پاکستان از روند کنونی صلح حکومت افغانستان انتقاد کرد و خواهان فراگیر شدن این روند شده است. شماری از احزاب سیاسی نیز از برگزاری نشست لندن استقبال کرده اند اما خواستار فراگیر بودن پروسه صلح شده و تاکید کرده اند تا زمانی که احزاب و ائتلاف های سیاسی در این گفتگوها مشارکت نداشته باشند، تامین صلح پایدار در افغانستان دور از انتظار خواهد بود.
شمال هند از تعداد بی سابقه زیاران غسل در نقطه اتصال دریاهای ګنګا و یامونا پذیرایی میکند
اخبار, اسيا, کلتور
10.02.2013, 14:27
عکس: EPA
بیش از 30 میلیون نفر در شمال هند در مراسم غسل در نقطه اتصال دریاهای گنګا و یامونا شرکت میکنند. در این ...باره بی بی سی خبر داده است. این مراسم به نقظه اوج بزرگترین جشن در سیاره زمین بنام کومبها میله مبدل میگردد. زیارت کتلوی هندوان به مکان مقدس یک بار در هر 12 سال صورت میگیرد. امسال جشن 55 روزه در شهر الله اباد در ایالت اوترا پرادیش هند برگزار گردیده است. غسل کتلوی نشانه پاکی روح و جسم است. در روز اغاز جشن در منطقه اتصال دریا های گنگا و یامونا در حدود 8 میلیون نفر گردهم امده بودند. جشن امسال به خاطری اهمیت خاص دارد که بعد از 12 دوره که 144 سال را در بر میگیرد، تجیلیل میگردد و امسال مها کومبا میله یا میله بزرگ کومبا تجلیل میگردد. در سال 1954 در نتیجه ازدحام در این میله 800 نفر کشته شده بودند. امسال برای تامین امنیت 14 هزار پولیس توظیف شده اند

نباید افغانستان را تجزیه کرد

نخبگان فکری و سیاستمداران پشتون اگر می خواهند در کشورصلح و آرامش برقرار شود و تجزیه نشود ، باید به بازنگری ریشه یی و بنیادی دیدگاه های کنونی شان در قبال تمامی مسایل بپردازند. از جمله:

رفع بحران با پاکست...ان وحل مسئله دیورند، از توسل به نیرو های خارجی بخاطر رسیدن به قدرت و فراموش نمودن افسانه واهی «اکثریت» که موجب فزونخواهی و برتری جویی تباری و زبانی و زمینه ساز نا به هنجاری ها، نارسایی ها و بسا نا به سامانی های دیگر می گردد و پذیرش تز همزیستی دادگرانه مسالمت آمیز با دیگران نیاز دارند. تا از این راه به شکستن بن بست زیانبار موجود بر سر راه روند ملت سازی و دولت سازی در کشور برسیم، چه تفکر حاکم بر نخبگان پشتون، با تاسف هنوز هم بر بنیان همان بینش منحط و واهی سراب گونه در دوره جنگ سرد و آمارهای موهوم استوار است که تا کنون بارها قدرت های بزرگ و نیز پاکستان از آن برای دستیابی به منافع آزمندانه خود به زیان ما بهره گیری ابزاری ناروا نموده اند.

ما تجارب ذی قیمتی را در 40 سال‌ آزگار پشت سر گذاشته‌ایم و غلط بودن بسیاری باور ها به اثبات رسیده است، وضع فعلی کشور اقتضا می‌کند این تجارب در کنار یکدیگر قرار گیرند. باید مجموع گفتمان‌های گذشته یعنی گفتمان حزب دموکراتیک و سقوط آن،دوران جهاد ، دوران مقاومت و گفتمان ده سال اخیر را به عنوان تجربه و سرمایه پیشین مبنای نظر قرار داده و تلاش کنیم شرایط کشور و نظام از وضع فعلی رهایی یابد، چرا که این وضعیت قابل تحمل و البته قابل دوام نیست.

ت. ج



المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد