اسلام سیاسی در بهار عرب



تعریف های گوناگون از شریعت و اسلام سیاسی در بهار عرب
04.08.1390
پیروزی چشمگیر حزب اسلامی میانه رو النهضه درانتخابات اخیر تونس ووعدۀ مصطفی عبدالجلیل رِِِییس حکومت انتقالی لیبیا دربارۀ تطبیق شریعت دراین کشور نشان می دهد که مذهب وشریعت نقش بیشتر درآیندۀ سیاسی این کشورها خواهد داشت . ولی احزاب اسلامی باید اکنون روی مدغم ساختن بیشترقوانین شرعی درسیستم های دموکراتیک جدید کارکنند. اصطلاحات زیاد دراین مبحث وجود دارد که معنی مبهم ازآن گرفته شده، خصوصا غیرمسلمانان مفهوم شریعت را درست درک کرده نمی توانند. جان مایکل اوتو ، یک پروفیسورهالندی حقوق که دراین اواخر چگونگی تطبیق شریعت را در 12 کشور اسلامی بررسی کرده است می گوید، احزاب اسلامی یک مفهوم وسیع ومتفاوت از تطبیق شریعت دارند. اومی گوید:«کدام تعریف مشخص ویکسان از تطبیق شریعت وجود ندارد.» وی درکتاب اخیرخود که راجع به شریعت نوشته می گوید، تطبیق شریعت به مفهوم محدود ساختن آزادی ها نیست . همچنین یاسین اقتای یک ساینسدان علوم اجتماعی در قونیۀ ترکیه می گوید: «شریعت دراساس خود کدام مجموعۀ مشخص از قوانین نیست ودرچوکات تطبیق شدید مجازات که مثال آن درایران وعربستان سعودی دیده می شود هم محدود نمی ماند.» آژانس خبررسانی رویترز می نویسد:کشورهای زیاد شرق میانه درحال حاضر اسلام را دین رسمی کشور و شریعت را منبع اساسی قوانین خود می دانند، ولی از قوانین مدنی وجنایی غربی نیزاستفاده می کنند. به استثنای عربستان سعودی که تنها شریعت را تطبیق می کند، همۀ دیگر کشورهای عربی شرق میانه یک ترکیب ازقوانین شرعی و مدنی دارند. تطبیق شریعت دریک کشور امکان دارد به شکل رمزی وسمبولیک باشد، درکشوردیگر با مفهوم معتدل و درکشور سومی هم شدید باشد. حزب النهضه که پیشقدمی خود را درانتخابات اخیر تونس نشان داد، اولین سازمان اسلامی درکشورهای بهارعرب است که مفهوم خاص خود از تطبیق شریعت را به معرض اجرا می گزارد. این حزب تاکید می کند که به مردم سالاری وحقوق بشر احترام قایل است و در تهیۀ مسودۀ قانون جدید کشور با دیگراحزاب غیرمذهبی همکاری می کند. راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه که سالیان متمادی درغرب درحالت تبعید به سربرده، درترویج اسلام سیاسی میانه رو نقش فعال داشته است، حکومت کنونی ترکیه رایک نمونۀ از این برداشت سیاسی می داند . درمصر هم که قرار است دراواخرسال جاری انتخابات پارلمانی برگزار شود، اسلام دین رسمی وشریعت منبع اساسی قانون کشور دانسته می شود .انتظار میرود حزب اخوان المسلمین دراین انتخابات به یک نتیجهء نیرومند دست یابد. ولی تلاش های اخوان المسلمین برای ساختن یک "ایتلاف دموکراتیک" با احزاب دیگر بی نتیجه مانده است. این احزاب گفته اند که یا به صورت مستقل ویا درایتلاف های دیگر وارد انتخابات می شوند . حسن ابوطالب ،عضو مرکز مطالعات سیاسی واستراتیژیک اهرام می گوید: «من باور نمی کنم که اخوان المسلمین به بیش از 25 درصد کرسی های پارلمان دست یابد. آن ها یک تودۀ مهم را تشکیل خواهند داد، ولی اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود ساخته نمی توانند. » درلیبیا هم رژیم مستبد سابق به هبری قذافی با استفاده از فرامین حکومت می کرد، اسلام را دین رسمی وشریعت را اساس برخی از قوانین کشور می دانست. ولی اعلان روز یکشنبه مصطفی عبدالجلیل رِِِییس حکومت انتقالی لیبیا که گفت "شریعت منبع قانون کشور خواهد بود " ناظران غربی را مبهوت ساخت . مصطفی عبدالجلیل درتوضیحات بعدی خود گفت:« ما خواهان یک حکومت قانون وشفافیت هستیم که شریعت درآن منبع اساسی قانون خواهد بود و رسیدن به این هدف شرایط زیاد را ایجاب می کند.»وی چندی قبل گفته بود که به نظریات افراطی اجازه داده نمی شود . درسوریه که قیام مردمی علیهء رژیم این کشور ازهفت ماه به این سو ادامه دارد، یک حکومت غیرمذهبی برسراقتدار می باشد، ولی اسلام منبع قانون دراین کشور دانسته می شود. شورای ملی سوریه که سازمان عمدۀ مخالفین رژیم بشارالاسد می باشد تا اکنون نوزده عضو خود را تعیین کرده است . ازآن جمله چهار تن از حزب اخوان المسلمین سوریه وشش تن دیگر از احزاب اسلام گرای دیگر می باشند.این شورا هنوز دربارۀ خط مشی سیاسی خود و یا هم چگونگی حکومتی که می خواهند تشکیل دهد،

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد

آب درمانی" مزایا و مضرات