آیا ترکیه وارد مسابقه تسلیحات اتومی خواهد شد؟

آیا ترکیه وارد مسابقه تسلیحات اتومی خواهد شد؟
Tag cloud: موضع روسیه در قبال مسئله هسته ای ایران, سياست, مقالات, در جهان
2.11.2012, 20:51
© Flickr.com/tj.blackwell/cc-by-nc
شنبه ۱۳ عقرب ۱۳۹۱ / ۳ نومبر ۲۰۱۲ ساعت ۰۱ : ۲۰
ایهود باراک وزیر ...
دفاع اسراییل اعلام داشته است که در صورت ساخت بمب اتمی در ایران در شرق میانه مسابقه سلاح های اتومی راه خواهد افتاد و در نتیجه آن ترکیه در چند ماه خواهد توانست بمب اتومی خود را تولید کند و آن وقت وحشت واقعی در منطقه بر قرار خواهد شد.

آیا این سناریو واقعگرایانه است؟ عباس اوزر محقق نشریه تحلیلی « خابر فرم » در مقاله خود به این نتیجه میرسد که « ترکیه برای دفاع از منافع ملی خود باید شامل کلوب قدرت‌های اتومی شود ». اما بیشتر تحلیلگران ترکیه معتقد اند که ترکیه باید در بلند پروازی هسته ای خود از احتیاط پیروی کند . شما را با دیدگاه « بیرول اکگون » کارشناس انستیتوت اندیشه استراتژیک و دکتر علوم سیاسی آشنا می‌کنیم:

"ترکیه عضو ناتو می‌باشد و این پیمان دارای سلاح هسته ای و سیاست تأمین امنیت هسته ای است . از این رو پیدایش سلاح هسته ای در دست ایران بصورت قطعی ایجاب نمی‌کند که ترکیه هم این سلاح داشته باشد و فکر نمی‌کنم که ترکیه در چشم انداز کوتاهی به اجرای برنامه هسته ای نظامی خود بپردازد زیرا این برنامه برایش لازم نیست . چون این سلاح بخودی خود قدرت کشور را افزایش نخواهد داد . بله، این سلاح تا درجه‌ای امنیت را بالا می‌برد . اما این امر برای ارتقائ نفوذ در صحنه منطقه ای و جهانی کافی نیست

اگر رقابت ترکیه و ایران در منطقه بعنوان مبارزه بخاطر نفوذ تلقی شود به برکت روابط تجاری – اقتصادی و عناصر « نیروی نرم » ، ترکیه نفوذ آن در منطقه به مراتب بیشتر از ایران است،حتی اگر ایران دارنده سلاح هسته ای شود . در جهان امروزی حوزه نفوذ از بسیاری لحاظ به حساب خصوصیاتی مانند پییروی از ارزش‌های عمومی، از قبیل دمکراسی و رعایت حقوق و آزادی‌ها و بر اثر تحکیم روابط تجاری – اقتصادی تشکیل می‌شود.

به نظرم ترکیه بیشتر از ایران خوش شانس بوده است . بر اثر « بهار عربی » و روند تغییرات در خاور نزدیک نفوذ ترکیه در منطقه بالاتر از نفوذ ایران از آب در آمده است . بنا بر این نباید از بابت پیدایش سلاح هسته ای در ایران نگرانی احساس کرده و نباید وارد مسابقه تسلیحات هسته ای شد."

همصحبت دیگر ما از نقطه نظر دیگری پیروی می‌کند .« اویا اکگوننچ » کارشناس مرکز تحقیقات اقتصادی – اجتماعی و دکتر علوم سیاسی بر آن است که همانا سپر هسته ای ناتو می‌تواند ترکیه را به ساخت سلاح هسته ای خود سوق دهد زیرا سیستم پرافند هوایی ناتو نه فقط امنیت جمهوری ترکیه را تأمین نکرده بلکه بر عکس برای آن خطر هسته تشکیل داده است. او گفت:

"فکر نمی‌کنم ترکیه بعلت اینکه ایران بمب هسته ای خود را بسازد و یا در پیشبرد فناوری های هسته ای خود گام های بیشتری بردارد به فعالیت‌های هسته ای سرعت بدهد . اگر ترکیه به این بپردازد علت آن چیز دیگری خواهد بود.

ما مساله مربوط به سلاح هسته ای داریم، اما در مقطع دیگر . به تصمیم ناتو در اراضی کشور ما سامانه های پدافند هوایی ساحته شده و اگر در آینده مساله ساز شود ترکیه می‌تواند جدا به فکر ایجاد سلاح هسته ای خودش بی افتد . مثلا بخاطر موجودیت این سامانه ها روابطمان با ایران تیره می شود،تا چه درجه ،معلوم نیست ،شاید ایران با احساس خطر به منافع خود به کارهای هسته ای خود شدت خواهد بخشید . تا آخر معلوم نیست آیا پدافند هوایی ناتو ما را در امان نگه خواهد داشت . از این نظر آن سامانه ها ممکن است ماشه ای برای راه اندازی مسابقه هسته ای در منطقه بشود".

شما دو دیدگاه متضاد در باره امکان ورود ترکیه به مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه را شنیدید . اما یک نکته در نظر کارشناسان مشترک بود و آن اینکه چنین مسابقه‌ای برای خود شرکت کننده گان آن نامطلوب خواهد بود
 


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد