افغانستان قبل از انتخابات

این مطلب را تا اخر بخوانید
...............................
افغانستان قبل از انتخابات
Tag cloud: سياست, پرابلم افغانستان
2.11.2012, 18:57
عکس: EPA
تاریخ انتشار: 20:45 12 عقرب 1391 / 2 نومبر 2012
پرخوانندترین خبر هفته که به پایان میرسد، خبر راجع به تعیین شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان بود. و بعد از اعلامیه فضل احمد معنوی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در باره آن که حزب اسلامی و طالبان هم به شرکت در انتخابات هم دعوت شده اند، این موضوع واقعأ مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

اینکه انتخابات به تاریخ 16 حمل تعیین گردیده است موضوع دلچسپ برای تحلیل میباشد. به نظر میرسد که این تاریخ با عودت نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان ارتباط دارد. حتی اگر دوره دوم برگزار میشود، انتخابات ریاست جمهوری در ماه جوزا به پایان میرسد. یعنی امریکا و ناتو برای تأمین امنیت انتخابات وقت کافی دارند.

تا چندی قبل تأمین امنیت انتخابات یک مسأله بسیار مهم بود. و قابل تذکر این است که این مسأله از طرف مارشال فهیم مطرح شده بود. بعد از آن یک تعداد سناریو ها به وجود آمدند که طبق آن انتخابات در کشور به دلیل اعلان نمودن حالت اضطراری لغو شوند.

اما امروز این طور سناریو ممکن نیست. سعید اسحق گیلانی عضو ولسی جرگه افغانستان در این باره میگوئد:

(( چندی قبل وزیر دفاع انگلستان در مورد اینکه یک قسمت بزرگ خاک افغانستان تحت کنترول حکومت مرکزی قرار ندارد، سخنرانی نمود. این موضوع باید نه فقط به دولت افغانستان، بلکه به جامعه بین المللی هم جای شرم باشد. به نظر من، اگر حامد کرزی حالت اضطراری اعلان نمائد تا مده سلاحیت خود را طولانی تر بسازد، در آن صورت احتمال بسیار زیاد است که نیروهای سیاسی در مقابل این تصمیم اقدام قيعی بپردازند و در نتیجه اوضاع در کشور به چنین نقطه باریک برسد که به شورش مبدل گردد)).

مسأله دیگر که متوجه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان میباشد، پرابلم شفافیت و جلوگیری از جعل و تقلب کاری در انتخابات است. این پرابلم الان چطور حل میشود؟ و ایا مجموعأ حل این مسأله وجود دارد یا خیر؟ سعید اسحق گیلانی در این باره میگوئد که حل این پرابلم وابسته به نقش احزاب سیاسی افغانستان و انستیتوت های مدنی کشور است:

(( فکر میکنم که در این عرصه حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات باید نقش عمده مهم بازی نمائند. آنها باید شرایط را برای انتخابات شفاف و بدون جعل او تقلب فراهم بسازند. ولی از طرف دیگر نقش احزاب سیاسی و بخش مدنی جامعه در تأمین شفافیت انتخابات هم بسیار مهم است)).


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد