هنوز نقطه پایان گذاشته نشده


هنوز نقطه پایان گذاشته نشده
: در جهان, سياست,
21.11.2012, 16:51
هنر اختلاط رنگها
© Коллаж: «Голос России»
در تاریخ 21 نوامبر در هند تروریست پاکستانی محمد اجمل امیر قصاب به خاطر حمله خونین افراد مسلح بر شهر مومبای در نوامبر سال 2008 به د...
ا
ر اویخته شد. قصاب یگانه کسی بود که پولیس ان را زنده دستگیر نمود. او را در سال 2010 محکمه به جزای اعدام محکوم نموده بود. درخواست عفو او از طرف رئیس جمهور پراناب موکرجی رد شده بود.
میخواهیم یاداوری نمائیم که در نتیجه حمله بر مومبای که 60 ساعت دوام داشت، 166 نفر کشته شده بودند. انگاه ستیشن ریل، هوتل های مجلل و محلات دیگر مورد حمله قرار گرفتند. قصاب و همدستان او در ستشن ریل کشتار راه اندازی نمودند که در نتیجه ان 52 نفر کشته شدند. ولی در هند عقیده دارند که با اعدام قصاب، هنوز گذاشتن نقطه نهایی به این حادثه فاجعه بار قبل از وقت است.
حمله بر مومبای مناسابت هند و پاکستان را سخت تشدید نمود. اعتماد متقابل عملاً به صفر تقرب نمود. فقط در سال گذشته یوسف رضا گیلانی صدراعظم اسبق پاکستان به دعوت منموهن سینگهه از هند بازدید بعمل اورد. او جهت تماشای مسابقه نیم فاینل کریکت جهان بین تیم های هند و پاکستان دعوت شده بود. در نتیجه دیپلوماسی به اصطلاح کریکت مناسبات دو کشور تدریجاً روبه بهبودی نهاد.
تاتیانا شاومیان دانشمند هند شناس روسیه و امر مرکز تحقیقات در باره هند در مسکو میگوید: " بازدید صدراعظم پاکستان از هند به ذات خود در شرایط، وقتیکه بین این کشورها هنوز پرابلم های زیادی حل ناشده حفظ گردیده – واقعیت بسیار مثبت بود. بعد از سالیان دراز رویارویی باید طرق حل مناسبات جستجو گردند و به انها باید شکل متمدن بخشید ... زمان ان فرا رسیده که دو کشور باید از رویارویی برایند و بدور میز مذاکره بنشینند".
طی این اواخر مناسبات دو کشور تا اندازه بهبود یافته اند. دو ماه قبل هند و پاکستان موافقتنامه راجع به سهلترساختن رژیم امضا نمودند. ولی این پروسه بسیار بطی پیش میرود. در این روزها بازدید رحمان ملک وزیر خارجه پاکستان از هند به تعویق انداخته شد. علت رسمی ان – اجلاس اینده زمستانی پارلمان هند خوانده شده است. ولی بسیاری مبصرین عقیده دارند که این عکس العمل هند در برابر امتناع مقامات پاکستانی از تسلیمدهی سازماندهندگان حمله تروریستی سال 2008 بر مومبای به هند و یا مجازات نمودن انها از طرف خود پاکستان می باشد. مقامات هندی، طوریکه انها عقیده دارند، قبلاً به پاکستان ثبوت های کافی قصور حافظ سید رهبر گروه «لشکر طیبه» و اشخاص مظنون دیگر که در پاکستان به سر می برند و مسوولیت اعمال تروریستی در موبای را بردوش دارند، ارایه کرده اند. ولی جانب پاکستان هر بار انها را ناکافی میخواند و معلومات نو را که دخالت اشخاص مظنون در اعمال تروریستی را ثابت سازند، مطالبه میکند.
به این ترتیب تا به حال به قضیه سال 2008 نقطه پایان گذاشته نشده است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد