باج‌گیری‌ها»ی برخی از نمایندگان

 

«باج‌گیری‌ها»ی برخی از نمایندگان بررسی می‌شود

مجلس نمایندگان روز شنبه، جلسه‌ی سری برگزار کرد. این جلسه به‌خاطری سری بود که در آن در مورد مشکلات داخلی مجلس بحث می‌شد. «پول‌ستانی» نمایندگان از وزیران، غیرحاضری‌ها و انتقادهایی جدی‌ که از پارلمان در رسانه‌ها مطرح می‌شود، دلیل اصلی سری بودن جلسه بود.
در این جلسه از نمایندگانی که به بهانه رای‌دادن به وزیران، از آن‌ها پول می‌گیرند و یا در بدل جلوگیری از سلب صلاحیت وزیران، آن‌ها را وادار به دادن پول می‌کنند، به‌شدت انتقاد شد.
یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه 8صبح گفت اخیرا پنج تن از نمایندگان مجلس از وزیر شهرسازی مبلغ 250هزار دالر امریکایی رشوه درخواست کرده‌اند. این نمایندگان در بین همکاران‌شان به «5×50» مشهور شده‌اند.
در جلسه‌ی سری روز شنبه، بدون این‌که از این نمایندگان نامی برده شود، به‌شدت انتقاد شد و نمایندگان دیگر انتقاد کردند که چنین اعمال حیثیت پارلمان را زیر سوال می‌برد و نباید بار دیگر تکرار شود.
شماری از نمایندگان در این جلسه تاکید کردند، آنانی‌که با ‌حیثیت پارلمان بازی می‌کنند، باید نام‌های‌شان افشا شود.
در این جلسه کمیسیونی متشکل از نمایندگان و هیات اداری موظف شده تا نقاط ضعف پارلمان را بررسی و راه‌حل‌ها را به مجلس عمومی ارایه کند.
فرهاد عظیمی، نایب منشی مجلس نمایندگان، به روزنامه 8صبح گفت این کمیسیون هنوز کارش را آغاز نکرده، اما قرار است مسوولیتی را که به‌دوش آن سپرده شده، به خوبی انجام دهد.
آقای عظیمی گفت: «تا هنوز این کمیسیون کار خود را شروع نکرده، یک هیات تعیین شده تا چالش‌ها و نقایصی را که در ولسی‌جرگه موجود است، بررسی کند و بالاخره یک راه‌حل معقول در جهت رفع این نقایص به مجلس عمومی پیشنهاد کند.»
آقای عظیمی در رابطه به این‌که چه مشکلاتی توسط این کمیسیون بررسی خواهد شد، گفت: «سردی روابط بین پارلمان و حکومت و در ضمن مساله حضور و غیاب، کم‌کاری در کمیسیون‌ها و کارهای نظارتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
به‌گفته این عضو هیات اداری مجلس نمایندگان، موضوع باج‌گیری نمایندگان از وزیران نیز در این کمیسیون بحث خواهد شد. عظیمی در این مورد گفت: «طبیعی است که این مساله هم جزو آجندای کاری هیات است که دقیق بسازد، چه اندازه این مسایل درست است. هرگاه چنین مسایلی دیده می‌شود، تدابیری در مورد آن نیز اتخاذ خواهد شد.»
در همین حال، تحلیلگران از عملکردهای شماری از نمایندگان به‌شدت انتقاد می‌کنند.
فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل می‌گوید نمایندگانی وجود دارند که از وزیران پول می‌گیرند و یا هم پیش از دادن رای اعتماد به وزیران، در بین وزیران و نمایندگان رشوه‌های کلان تبادله می‌شود.
آقای جلال می‌گوید: «بعضی از نمایندگان ارتباطات سوال‌برانگیز با مقام‌های حکومتی دارند. این‌ها، حیثیت پارلمان را و حیثیت کسانی را ‌که به آن‌ها رای داده‌اند، زیر سوال برده‌اند. این‌ها عرایضی را به‌نام مردم به وزارت‌خانه‌ها می‌برند. این‌ها در قرارداد‌ها شریک هستند و به پولدار‌های کلان تبدیل شده‌اند.»
به‌گفته آقای جلال، نمایندگان به‌جای این‌که به مشکلات مردم رسیدگی کنند، به عزل‌ونصب قوماندان‌ها و روسا می‌پردازند و از این طریق زمینه‌های سواستفاده را برای‌شان فراهم می‌کنند.
جلال گفت: «بعضی از این نمایندگان، ولسوال‌ تعیین می‌کنند و از قدرت‌های مافیایی و قدرت‌هایی که مواد مخدر را انتقال می‌دهند، حمایت می‌کنند. این آبروریزی است.»
به باور آقای جلال، زدوبندها و روابط غیرقانونی نمایندگان حتا حیثیت نمایندگانی را که صادقانه برای افغانستان کار می‌کنند، زیر سوال برده است. او گفت در صورتی‌که این مسایل حل نشود، مردم در انتخابات آینده‌ی پارلمانی اشتراک نخواهند کرد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد