حمله تکراری اسرائیل و پاسخ بی سابقه مقاومت

 
 
حمله تکراری اسرائیل و پاسخ بی سابقه مقاومت
20:00 |
1391 / 08 / 30
 
 
عصر روز چهارشنبه گذشته، 14 نوامبر (24 آبان) ارتش اسرائیل به طور ناگهانی حمله گسترده ای را علیه غزه آغاز کرد که با ترور "احمد جعبری" یکی از رهبران بلندپایه جنبش "حماس" (که معاون فرمانده گردان‌های "عزالدین قسام" شاخه نظامی حماس و فرمانده میدانی این گردان‌ بود)، آغاز شد. پس از آن هم تعدادی از دفاتر و منازل دیگر رهبران جنبش "حماس" در این منطقه را مورد هدف قرار داد. در این میان تعدادی از مردم عادی هم کشته شدند.
حمله برای تبلیغات در انتخابات
Сектор Газаاین اولین باری نبود که ارتش اسرائیل منطقه نوار غزه را مورد هدف قرار داده و رهبران جنبش حماس را ترور کرده است. اما ویژگی حمله اخیر این بوده که قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل بوده و از همین رو بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی و بین المللی خاور میانه بر این اعتقادند که اسرائیل با هدف تبلیغات در انتخابات پارلمانی، دست به این حمله زده بود.
این کارشناسان معتقدند حمله اسرائیل که در ابتدا هدف آن مصرف داخلی بوده، پس از مواجه شدن با پاسخ بی سابقه گروه های مسلح و مقاومت، گسترده تر شده و چند روز به طول انجامد. در واقع ویژگی حوادث این چند روز اخیر با درگیری های گذشته میان اسرائیل و فلسطینیان، در پاسخ بی سابقه مقاومت بوده است.
استفاده از موشک "فجر 5" برای اولین بار
Последствия воздушных ударов по сектору Газа بر اساس نظرات تحلیل گران مسائل سیاسی و بین المللی خاورمیانه، بی سابقه بودن این پاسخ فلسطینی ها بخاطر استفاده از موشک "فجر 5" بوده که برای اولین بار توسط آنها مورد استفاده قرار گرفته و به سمت اسرائیل پرتاب شده است. برد این موشک ها چندین برابر موشک های دست ساز گذشته فلسطینیان بوده و برای اولین بار به تل آویو هم رسیده و موجب شد که آژیر خطر در این شهر پس از 20 سال برای اولین بار به صدا در آید.
پس از پرتاب این موشک که تعداد کمی از آن توسط سامانه های ضد موشکی اسرائیل خنثی شد و بیشترشان به شهرهای اسرائیل رسید، برخی رسانه های بین المللی اعلام کردند که این موشک ساخت ایران است و در اختیار گروه های فلسطینی قرار گرفته، اما مقامات رسمی ایران این خبر را رسما تکذیب کردند.
 
واکنش احتمالی ایران و حزب الله
Шейх Хасан Насраллаطی چند روز گذشته مقامات مختلف ایرانی بطور جداگانه در مراسم مختلفی حمله ارتش اسرائیل به غزه که تاکنون نزدیک به 500 کشته و زخمی بر جای گذاشته را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف فوری این حملات شدند. در همین حال "علی اکبر صالحی" وزیر خارجه ایران آمادگی خود برای سفر به نوار غزه را رسما اعلام کرده است. 
از سوی دیگر سید "حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان نیز در دو سخنرانی اخیر خود در بیروت پایتخت لبنان نیز ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه، اعلام کرد که حزب الله در کنار "برادران فلسطینی اش" ایستاده و آمادگی ارائه هرگونه کمک را به آنها دارد. در این میان، کارشناسان پیش بینی کرده اند که اگر اسرائیل دست از پا خطا کند، حزب الله هم وارد این درگیری خواهد شد.
 
ارتباط کنفرانس مخالفان سوریه و حمله به غزه
Международная конференция "Сирийский национальный диалог" в Тегеранеدر این میان گروهی از کارشناسان هم بر این عقیده اند که با توجه به اینکه کنفرانس اخیر گروه ها مخالف حکومت "بشار اسد" رییس جمهور سوریه در دوحه پایتخت قطر به نتیجه مطلوب برای غربی ها دست نیافت، حمله فرصت خوبی بوده تا افکار عمومی جهان از این کنفرانس منحرف و به سمت نوار غزه برود.
در این میان هم دو روز بعد از کنفرانس مخالفان سوری در دوحه، تهران میزبان اولین نشست گفتگوی ملی سوریه با حضور 200 فعال سیاسی مخالف سوریه، بود. برخی کارشناسان معتقدند که حمله به غزه از این منظر هم برای غرب مطلوب بوده که باعث شده از اهمیت نشستی که ایران میزبان آن بوده، کاسته شود زیرا افکار عمومی درگیر غزه هستند و توجهی به این نشست تهران ندارند.
وحشت و عقب نشینی اسرائیل
هنوز تا به این لحظه هیچ کسی نمی تواند به طور صد در صد آینده حوادث جاری در نوار غزه را پیش بینی کند. اما بررسی دقیق سیر تحولات و موضع گیری های انجام شده و نیز رفتار مقامات اسرائیل، نشان می دهد که وحشت اسرائیلی ها از برخورد تعداد بیشتری از موشک های "فجر 5" به اسرائیل، موجب عقب نشینی زودهنگام آنان خواهد شد.
در واقع اسرائیل از نارضایتی عمومی شهرک نشینان خود وحشت دارد و می ترسد که از این کشور کوچ کنند. از همین رو مقامات اسرائیلی دستور داده اند همه راه های خروجی بسته شود. از سوی دیگر هم اسرائیلی ها بدلیل ترس از موشک های فلسطینی، وقت زیادی را در پناهگاه ها می گذرانند، لذا در نهایت عقب نشینی خواهند کرد.
 
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 30 آبان


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد