تحریم های اعمالی علیه ایران آسیب بر افغانستان

اقتصاد افغانستان بر اثر تحریم های اعمالی علیه ایران آسیب می بیند
15:47 | 1391 / 08 / 10
تحریم های اقتصادی که توسط کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران بر قرار شده است، موجب کاهش تبادل تجاری مرزی بین افغانستان و ایران شده و بدین ترتیب، ب...
ه بازار داخلی افغانستان ضربه وارد آورده است. این مطلب را خبرگزاری "پژواک" افغانستان گزارش داد.

به نوشته این خبرگزاری، در آمدهای گمرک ولایت هرات، بزرگترین ولایت غربی افغانستان از ماه مارس سال جاری میلادی 15 در صد کاهش یافته است.

در رابطه با کاهش ارزش ریال به اندازه بیش از 60 در صد و نوسانات غیر قابل پیشبینی آن تجار ایرانی میخواهند معاملات خود با تجار افغانی را با استفاده از دلار آمریکایی انجام دهند، اما محدودیت خروج ارز قابل تبدیل که توسط وزارت دارایی افغانستان بر قرار شده، جلو این معاملات را میگیرد. به دستور وزارت دارایی افغانستان که در سال جاری صادر شد، نمیتوان مبلغ بیش از 20 هزار دلار را بدون اجازه بانک مرکزی از این کشور خارج کرد.

به عقیده محافل بازرگانی افغانستان، تصمیمگیری دولت ایران در باره ممنوعیت صادرات 50 قلم کالا از جمله آرد، شکر، فلزآلات و محصولات پتروشیمی نیز موجب وخیم شدن بیش از پیش اوضاع در بازار داخلی افغانستان خواهد شد که به شدت به این کالا ها نیاز دارد.

طبق اطلاعات اطاق بازرگانی صنعتی افغانستان، صدور کالاهای افغانی به ایران از طریق ولایت هرات از ماه مارس سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 8 در صد از لحاظ ارزش و 50 در صد از لحاظ وزن خالص کاهش یافته است. "خان جان الکزی" معاون رییس اطاق بازرگانی صنعتی افغانستان معتقد است که تحریم های اعمالی علیه ایران به طور عمد باعث این امر می باشد.



المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد