نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند

سپتامبر 2014, 14:06

جملات زیبا در باره آزادی. نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند
جملات زیبا در باره آزادی. نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند

بنا به نتایج رفراندم برگزار شده، اسکاتلند در ترکیب بریتانیا می ماند. ولی گام اول برداشته شده و فرایند جدایی راه اندازی شده است

برای این رفراندوم چهار سال آماده می‌شدند و دو هفته قبل از رایگیری لندن اتفاقاً به هوش آمد و به اسکاتلند در مالیات بندی و هزینه‌های دولتی خودگردانی اضافی پیشنهاد کرد. حزب ملی اسکاتلند این عمل را تلاش تطمیع رایدهندگان نامید. الکس سلموند رئیس این حزب معتقد است که اهالی اسکاتلند می‌توانند جدا از لندن زندگی کنند. از میان 28 عضو اتحادیه اروپا 12 کشور دارای همین وسعت اراضی و حتی کمتر هستند. این کشور دارای نفت و گاز و گردش گری توسعه یافته است و در رشته‌های زیست شناسی و کامپیوتری و پزشکی با کشور های عمده جهان رقابت می کند.
 به عقیده اژدر کورتوف سردبیر مجله «مسایل استراتژی ملی» منتشره در انستیتوی تحقیقات راهبردی روسیه، روند جدایی مدتها پیش راه اندازی شده است. او گفت:
 حتی بلر نخست وزیر پیشین به پارلمان اسکاتلند چنان حقوق و اختیاراتی را واگذار کرد از جمله در رشته پولی که آن‌ها را می‌توان جدایی از مرکزیت نامید. از این گذشته در فلات دریای شمال ذخایر سرشار نفت و گاز کافی برای موجودیت بی درد سر برای یک کشور مستقل کشف شد.
ولی همه چیز به این سادگی نیست. اسکاتلند مستقل باید از صفر وارد ناتو و اتحادیه اروپا شود و از پوند منصرف گردد.
 ولی باز هم ضربه به لندن حساس‌تر است. تنها کار برچیده شدن تسلیحات هسته ای از اسکاتلند 5 میلیارد دلار تمام خواهد شد تا چه رسد به هزینه‌ها و زمان لازم برای استقرار مجدد آن. بریتانیای متحد از نفت و گاز و بسیاری چیز های دیگر محروم خواهد شد. به این خاطر نخست وزیر دیوید کامرون به اسکاتلندی ها گفت که در صورت تلاشی انگلیس «دلش شکسته خواهد شد». کامرون چنین اظهار کرد:
 ما بریتانیای متحده را با هم می ساختیم. و اگر خانواده ملل ما متلاشی شود برایم دلخوردگی شخصی بزرگی خواهد بود. این برای پنج سال نه بلکه برای قرن‌ها خواهد بود
 ولی راستش الان لندن بسوی بلایای اسکاتلندی ها رو آوردی بلایایی که قبلاً انگلیس آن‌ها را نادیده می گرفت. به عقیده دکتر آلکساندر میخایلنکو استاد آکادمی علوم اداری وابسته به رئیس جمهور روسیه،لندن اصلاً از اهالی اسکاتلند مراقبت نمی کرد. این دانشمند گفت:
 اسکاتلندی ها ذاتاً افراد مستقلی هستند. آن‌ها از خط انگلیس در سیاست خارجی وابسته به آمریکا خیلی خوششان نمی آید. انگلیس اینرا متوجه نشده و خواست جدایی از مرکزیت حکومتی را در مورد خود ندید. این گرایش را در مورد دیگران دید ولی نسبت به خودش ندید.
 بر خلاف نتایج رفراندوم می‌شود گفت که فرایند جدایی هم اینک راه اندازی شده و ممکن نیست متوقف شود. امروز اراده و قاطعیت بقدر کافی نبود ولی فردا به میزات فراوان خواهد خواهد رسید. محققان می‌گویند که مبارزه بخاطر استقلال و برپایی همه‌پرسی های جدید ادامه خواهند یافت. ایراد جملات زیبا در باره آزادی پایان نخواهد یافت.
 
 

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد