اسلام را به من معرفي كن
- الحصول على الرابط
- X
- بريد إلكتروني
- التطبيقات الأخرى
اسلام را به من معرفی کنید: توحید اساس دین اسلام است
عصاره و خلاصه توحید، اعتقاد به عبارت ازلی و ابدی لااله الاالله است.
باور به توحید، اساس دین اسلام است. این کلمه که به معنی یکی کردن است به معنی باور داشتن به وحدانیت خداوند، جمع بودن تمامی صفات عالی در ذات وی، به دور بودن از همه قصور و کسور و بی مانند و بی مثال بودن ذات اقدس الهی است.
عصاره و خلاصه این اعتقاد عبارت ازلی و ابدی لااله الاالله است. به همین دلیل این جمله به نام "کلمه توحید" موسوم است.
قران کریم ایمان به وحدانیت خداوند را توصیف کرده است.
در آیات شریفه سوریه مبارکه اخلاص در مورد توحید چنین گفته شده است:
1) بگو: او خدای یکتاست .
2) خدای بی نیاز [ که نیازمندان با اعتماد به حضرتش قصد او کنند. ]
3) کسی را نزاده ، و از کسی زاییده نشده است.
4) و هیچ کس [ نه در ذات و نه در صفات ] همانند و همتا و شبیه او نمی باشد.
قران کریم ایمان به وحدانیت خداوند را توصیف کرده است.
در آیات شریفه سوریه مبارکه اخلاص در مورد توحید چنین گفته شده است:
1) بگو: او خدای یکتاست .
2) خدای بی نیاز [ که نیازمندان با اعتماد به حضرتش قصد او کنند. ]
3) کسی را نزاده ، و از کسی زاییده نشده است.
4) و هیچ کس [ نه در ذات و نه در صفات ] همانند و همتا و شبیه او نمی باشد.
در ایه شریفه 23 از سوره مبارکه حشر نیز در این خصوص چنین آمده است:
اوست خدایی که جز او معبودی نیست ، ملک است ( سلطان فرمانروای جهان هستی است ) ، قدوس است ( منزه و پاک از هر عیب و نقص و شریک و فرزند است ) سلام است ( ذاتش سالم از عیب ، صفاتش سالم از نقص و افعالش سالم از شر است ) مؤمن است ( توحیدگوی خود ، مؤمن به حقیقت ذات و صفات خویش و ایمنی بخش از هر ظلم و بدی است ) مهیمن است ( امین ، مسلط و فائق بر همه چیز ، حافظ همه هستی و مراقب همه اشیاء است ) عزیز است ( بی مثل و نظیر ، غالب شکست ناپذیر ، و بخشنده عزت است ) جبّار است ( دارای شأنی عظیم ، جبران کننده هر شکست و ضرر ، اصلاح گر حال موجودات و صاحب اراده قاهره بر اشیاء است ) متکبّر است ( مستحق تعظیم و صاحب کبریاء و بزرگی باطنی و آشکار است ) ، منزه است خداوند از اینکه برای او شریک قرار می دهند.
قران کریم در آیات متعدد دیگری نیز به موضوع توحید اشاره داشته است:
در ایه شریفه 57 از سوره مبارکه نحل: و این مشرکان ، فرشتگان را با آنکه خدا منزه از فرزند است دختران خدا دانسته و حال آنکه برای خود پسران را که خوشایندشان است قرار می دهند.
ایه مبارکه 68 از سوره یونس: می گویند: خدا فرزند گرفته ، منزه است خدا از این سخنان ، او بی نیاز است و ملک همه موجودات آسمانها و زمین از آن او است ، شما مشرکین هم هیچ دلیلی بر این گفته خود ندارید ، چرا چیزی را که نمی دانید به خدا نسبت می دهید؟ .
در آیه شریفه 186 از سوره مبارکه بقره گفته می شود: و چون بندگان من از تو سراغ مرا می گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می کنم البته در صورتی که مرا بخوانند پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند
همچنین در ایه شریفه دوم از سوره مبارکه بقره در مورد ذات اقدس الهی چنین آمده است: و چون بندگان من از تو سراغ مرا می گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می کنم البته در صورتی که مرا بخوانند پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند.
توحید یعنی عبادت خداوند، عشق به او، ارتباط خالصانه با وی، طلب کمک صرفا از وی، اعتماد واطمینان کامل به او و بی مثال و بی مانند دانستن خداوند سبحان است. همچنین دوست داشتن قوانین الهی و عمل به آنها نیز از شروط توحید است.
یکی دیگر از خصوصیات دین اسلام، ویژگی جهان شمول بودن ان است. می دانیم که پیامبران در ازمنه و امکنه متفاوتی، حامل رسالات الهی شده اند و هر کدام از زبان و فرهنگ و تاریخ رسالت ویژه ای برخوردار بوده اند. اما در همه این موارد اساس اعتقاد به توحید، باور به عبادت خداوند، درستی، عشق، همکاری و تعاون خوب و نیز ضد این مفاهیم بد دانسته شده است. به این ترتیب است که می توان گفت اسلام تنها دین جهان از زمان حضرت آدم تا به امروز بوده است.
به همین دلیل است که اسلام تنها دین جهان هستی از ابتدای خلقت تا روز قیامت است. ایه شریفه نوزدهم از سوریه مبارکه آل عمران دراین خصوص می فرماید: به یقین دین ( حقیقی که انبیا آورده و به صورت شرایع به بشر عرضه داشته اند ) در نزد خداوند همان اسلام است ، و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده ( مانند یهود و نصاری ، در دینشان ) اختلاف نکردند مگر پس از آنکه آنها را ( به حقیقت امر ) علم آمد ، ( آن هم ) از روی حسد و برتری جویی. و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس ( بداند که ) خداوند زودرس به حساب است.
و خداوند در آیه شریفه 28 از سوره مبارکه سبا نیز می فرماید: ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا ( آنها را به پاداشهای الهی ) بشارت دهی و ( از عذاب او ) بترسانی ولی بیشتر مردم نمی دانند!
بی تردید منبع و مرجع ابدی دین اسلام، قران کریم است. خطاب این کتاب مقدس به همه انسانها و به همه زمانها است. اکثر پیامبران قبلی برای مکان و یا زمانی خاصی مامور شده بودند. اما حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند تمامی جهان را مورد خطاب خود قرار داده است. در ایات متعددی از قران، از ترکیباتی چون ای ایمان آورندگان، ای انسانها و ای فرزندان آدم استفاده شده است.
این در حالی است که حضرت نبی اکرم نیز فرموده اند: در حالیکه دیگر پیامبران به سوی قوم خود فرستاده شده اند من برای تمام انسانها فرستاده شده ام.
اسلام انسانها را براساس زبان و نژاد و قومیت و جنسیت و جایگاه اجتماعی اش مورد خطاب قرار نمی دهد. فرد انسان را مورد خطاب قرار می دهد و تمامی ابعاد زندگی وی را نیز در بر می گیرد.
اسلام حقوق بشر، تساوی، حقوق زنان و کودکان و بیماران را نیز مورد دقت کامل دارد. این دین از انسانها می خواهد که صلح جو باشند و همدیگر را در خوبیها یاوری کنند.
دین اسلام به عقل انسان اهمیت ویژه ای می دهد. براساس تعالیم اسلامی عقل از جانب خداوند برای انسانها ارزانی شده است و این عقل است که بشر را از دیگر موجودات زنده متمایز می کند. قران کریم نیز بارها از انسانها خواسته است تا بیندیشند.
نخستین شرط اسلام در مورد مسئولیت در قبال حرام و حلال دینی داشتن عقل است و حتی در اسلام ساختار ایمان بر روی عقل بنا می شود. همین امر سبب شده تا اسلام بطور مکرر از حفاظت از عقل سخن بگوید. حرمت مواد مخدر و مواد سکرآور نیز به همین دلیل است. حتی در دین اسلام قیاس که مبتنی بر عقل است یکی از منابع چهارگانه دین اسلام است.
یکی دیگر از ویژگیهای اسلام، توجه ممتاز به انسان در مقایسه با دیگر مخلوقات است.
خداوند در قران کریم می فرماید که ما انسان را به بهترین شیوه ممکن خلق کرده ایم و یا اینکه وی را شریف گردانیدیم.
در دیدگاه اسلام مخلوق را از زاویه عشق به خالق باید دوست داشت و به او خوبی و نیکویی کرد.
قران کریم یکی از ویژگیهای مومنان را عفو دیگر انسانها از سوی آنان می داند.
اوست خدایی که جز او معبودی نیست ، ملک است ( سلطان فرمانروای جهان هستی است ) ، قدوس است ( منزه و پاک از هر عیب و نقص و شریک و فرزند است ) سلام است ( ذاتش سالم از عیب ، صفاتش سالم از نقص و افعالش سالم از شر است ) مؤمن است ( توحیدگوی خود ، مؤمن به حقیقت ذات و صفات خویش و ایمنی بخش از هر ظلم و بدی است ) مهیمن است ( امین ، مسلط و فائق بر همه چیز ، حافظ همه هستی و مراقب همه اشیاء است ) عزیز است ( بی مثل و نظیر ، غالب شکست ناپذیر ، و بخشنده عزت است ) جبّار است ( دارای شأنی عظیم ، جبران کننده هر شکست و ضرر ، اصلاح گر حال موجودات و صاحب اراده قاهره بر اشیاء است ) متکبّر است ( مستحق تعظیم و صاحب کبریاء و بزرگی باطنی و آشکار است ) ، منزه است خداوند از اینکه برای او شریک قرار می دهند.
قران کریم در آیات متعدد دیگری نیز به موضوع توحید اشاره داشته است:
در ایه شریفه 57 از سوره مبارکه نحل: و این مشرکان ، فرشتگان را با آنکه خدا منزه از فرزند است دختران خدا دانسته و حال آنکه برای خود پسران را که خوشایندشان است قرار می دهند.
ایه مبارکه 68 از سوره یونس: می گویند: خدا فرزند گرفته ، منزه است خدا از این سخنان ، او بی نیاز است و ملک همه موجودات آسمانها و زمین از آن او است ، شما مشرکین هم هیچ دلیلی بر این گفته خود ندارید ، چرا چیزی را که نمی دانید به خدا نسبت می دهید؟ .
در آیه شریفه 186 از سوره مبارکه بقره گفته می شود: و چون بندگان من از تو سراغ مرا می گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می کنم البته در صورتی که مرا بخوانند پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند
همچنین در ایه شریفه دوم از سوره مبارکه بقره در مورد ذات اقدس الهی چنین آمده است: و چون بندگان من از تو سراغ مرا می گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می کنم البته در صورتی که مرا بخوانند پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند.
توحید یعنی عبادت خداوند، عشق به او، ارتباط خالصانه با وی، طلب کمک صرفا از وی، اعتماد واطمینان کامل به او و بی مثال و بی مانند دانستن خداوند سبحان است. همچنین دوست داشتن قوانین الهی و عمل به آنها نیز از شروط توحید است.
یکی دیگر از خصوصیات دین اسلام، ویژگی جهان شمول بودن ان است. می دانیم که پیامبران در ازمنه و امکنه متفاوتی، حامل رسالات الهی شده اند و هر کدام از زبان و فرهنگ و تاریخ رسالت ویژه ای برخوردار بوده اند. اما در همه این موارد اساس اعتقاد به توحید، باور به عبادت خداوند، درستی، عشق، همکاری و تعاون خوب و نیز ضد این مفاهیم بد دانسته شده است. به این ترتیب است که می توان گفت اسلام تنها دین جهان از زمان حضرت آدم تا به امروز بوده است.
به همین دلیل است که اسلام تنها دین جهان هستی از ابتدای خلقت تا روز قیامت است. ایه شریفه نوزدهم از سوریه مبارکه آل عمران دراین خصوص می فرماید: به یقین دین ( حقیقی که انبیا آورده و به صورت شرایع به بشر عرضه داشته اند ) در نزد خداوند همان اسلام است ، و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده ( مانند یهود و نصاری ، در دینشان ) اختلاف نکردند مگر پس از آنکه آنها را ( به حقیقت امر ) علم آمد ، ( آن هم ) از روی حسد و برتری جویی. و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس ( بداند که ) خداوند زودرس به حساب است.
و خداوند در آیه شریفه 28 از سوره مبارکه سبا نیز می فرماید: ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا ( آنها را به پاداشهای الهی ) بشارت دهی و ( از عذاب او ) بترسانی ولی بیشتر مردم نمی دانند!
بی تردید منبع و مرجع ابدی دین اسلام، قران کریم است. خطاب این کتاب مقدس به همه انسانها و به همه زمانها است. اکثر پیامبران قبلی برای مکان و یا زمانی خاصی مامور شده بودند. اما حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند تمامی جهان را مورد خطاب خود قرار داده است. در ایات متعددی از قران، از ترکیباتی چون ای ایمان آورندگان، ای انسانها و ای فرزندان آدم استفاده شده است.
این در حالی است که حضرت نبی اکرم نیز فرموده اند: در حالیکه دیگر پیامبران به سوی قوم خود فرستاده شده اند من برای تمام انسانها فرستاده شده ام.
اسلام انسانها را براساس زبان و نژاد و قومیت و جنسیت و جایگاه اجتماعی اش مورد خطاب قرار نمی دهد. فرد انسان را مورد خطاب قرار می دهد و تمامی ابعاد زندگی وی را نیز در بر می گیرد.
اسلام حقوق بشر، تساوی، حقوق زنان و کودکان و بیماران را نیز مورد دقت کامل دارد. این دین از انسانها می خواهد که صلح جو باشند و همدیگر را در خوبیها یاوری کنند.
دین اسلام به عقل انسان اهمیت ویژه ای می دهد. براساس تعالیم اسلامی عقل از جانب خداوند برای انسانها ارزانی شده است و این عقل است که بشر را از دیگر موجودات زنده متمایز می کند. قران کریم نیز بارها از انسانها خواسته است تا بیندیشند.
نخستین شرط اسلام در مورد مسئولیت در قبال حرام و حلال دینی داشتن عقل است و حتی در اسلام ساختار ایمان بر روی عقل بنا می شود. همین امر سبب شده تا اسلام بطور مکرر از حفاظت از عقل سخن بگوید. حرمت مواد مخدر و مواد سکرآور نیز به همین دلیل است. حتی در دین اسلام قیاس که مبتنی بر عقل است یکی از منابع چهارگانه دین اسلام است.
یکی دیگر از ویژگیهای اسلام، توجه ممتاز به انسان در مقایسه با دیگر مخلوقات است.
خداوند در قران کریم می فرماید که ما انسان را به بهترین شیوه ممکن خلق کرده ایم و یا اینکه وی را شریف گردانیدیم.
در دیدگاه اسلام مخلوق را از زاویه عشق به خالق باید دوست داشت و به او خوبی و نیکویی کرد.
قران کریم یکی از ویژگیهای مومنان را عفو دیگر انسانها از سوی آنان می داند.