گمشده پیدا شد؛


گمشده پیدا شد؛ ملا عمر در خانه‌ی هما سلطانی؟
يكشنبه 09 اسد 1390 ساعت 21:02 قدرت الله جاوید

هما سلطانی، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان که ادعا کرده است از سوی ملاعمر، رهبر فراری طالبان به عنوان میانجی برای گفتگو با حکومت افغانستان تعیین شده است، بار دیگر تاکید دارد که ملا عمر در خانه‌ی او آماده‌ی گفتگو با دولت افغانستان می‌باشد.
خانم سلطانی که گفته‌هایش از سوی حکومت همواره رد شده است می‌گوید خواهان بررسی ادعاهایش از سوی پارلمان افغانستان است.

او تاکید دارد در صورتی که ادعاهایش نادرست و تزویر به حساب آید، آماده‌ی محاکمه از سوی نهاد‌های عدلی و قضایی می‌باشد.
سلطانی که در نشست عمومی روز گذشته‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، بار دیگر از ‌آمادگی ملا عمر برای گفتگو با دولت افغانستان سخن گفت.
خانم سلطانی گفت: «ملا عمر فعلا جدا از آی‌اس‌آی و جدا از پاکستان، در افغانستان است، مهمان است، پیش ما است، بازهم پیام‌‌اش همین است که ما (ملا عمر) به مذاکره و صلح آماده هستیم.»
وی پیش از این نیز چنین ادعاهایی را در مورد آمادگی ملاعمر برای گفتگو با دولت افغانستان بیان کرده بود اما سخنگویان حکومت همواره ادعاهای وی را رد کرده بودند.
خانم سلطانی که شخص دیگری را نیز به نام ملا بصیر میانجی برای گفتگوها به رسانه‌ها معرفی کرد، همچنین گفته که ملا عمر بالای چادراش در 150 کیلومتری کابل نشسته بود.
اما اکنون خانم سلطانی از حضور ملا عمر در خانه‌اش سخن می‌گوید.
با این حال، اظهارات خانم سلطانی با انتقاد جدی شماری از نمایندگان روبرو شد.
این نمایندگان در حالی که ملا عمر و گروه‌های زیر امر وی را جنایتکار خواندند، از رییس مجلس نمایندگان خواستند که به اعضای این مجلس اجازه ندهد تا مجلس نمایندگان تریبون جنایتکاران شود.
غلام فاروق مجروح، نماینده‌ی مردم هرات در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که باوجود درخواست‌های پی‌در‌پی رییس جمهور کرزی و شورای عالی صلح، طالبان آماده‌ی گفتگو با دولت افغانستان نیستند و به کشتار مردم افغانستان روز به‌روز افزوده‌اند.
مجروح گفت: «خواهش ما از هما سلطانی این است که پارلمان را منبری برای دفاع از جنایات ملا محمد عمر و افراد تحت امرش نسازند، افغانستان هر روز شاهد کشتار دسته‌جمعی، کشتار مردم در حمله‌های انتحاری و کشتار هموطنان ما است و برادران و خواهران ما شهید می‌شوند.»
از سوی دیگر، شماری از نمایندگان مجلس از آمادگی خود برای گفتگوی مستقیم با ملا عمر در صورتی که در افغانستان باشد، سخن گفتند اما تاکید کردند در صورتی که ادعاهای خانم سلطانی واقعیت نداشته باشد، به چنین بحث‌ها در مجلس نمایندگان خاتمه داده شود.

شیر ولی وردک، نماینده‌ی کابل در مجلس نمایندگان و عضو گروه پارلمانی سبا می‌گوید که حلقه‌های استخباراتی کشورهای بیگانه تلاش دارند تا با عنوان کردن حضور ملاعمر در افغانستان اراده‌ی مردم افغانستان را در مورد گفتگوها با طالبان از بین ببرند.
وی تاکید کرد که به چنین حلقه‌های اجازه داده نشود تا در مجلس نمایندگان افغانستان، اراده‌ی مردم افغانستان را زیر پرسش ببرند.
این عضو مجلس نمایندگان افغانستان تاکید کرد که ملاعمر و جنگجویانش در پاکستان هستند.
وردک گفت: «متاسفانه حلقه‌های استخباراتی مملکت‌های بیگانه به اندازه‌ای کار می‌کنند که حتا در شورای ما، می‌خواهند که اراده‌ی ما را از بین ببرند. جنگجویان و گروپ‌های ملاعمر در ساحه‌ و خاک پاکستان است.»
اعلام آمادگی ملاعمر برای گفتگو با دولت افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مقام‌های دولت افغانستان گفته بودند که بررسی‌های آنها نشان داده است که نامه‌ی فرستاده‌شده به حکومت جعلی بوده است.
خانم سلطانی نامه‌ای را به ریاست جمهوری ارایه کرده بود که گویا ملاعمر ضمن نامه‌ای به ریاست جمهوری آمادگی خودرا برای گفتگو با دولت افغانستان بیان داشته است.
دولت افغانستان و شورای عالی صلح همواره خواهان گفتگو با طلبان شده‌اند و در تازه‌ترین مورد معاون شورای عالی صلح گفت که به‌زودی با برخی سران طالبان که در حال جنگ با حکومت افغانستان و نیروهای بین‌المللی هستند، گفتگو خواهند کرد.
اما شواهد نشان می‌دهد که طالبان به هیچ‌صورت آماده‌ی صلح با دولت افغانستان نیستند و به حمله‌های تروریستی شان در افغانستان ادامه می‌دهند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد