اخبارروز از افغانستان و جهان



بازسازی قلعه قدیمی در شهر غزنی افغانستان اغاز گردید
11:32

1390 / 05 / 17
کابل، 17 اسد ، خبرگزاری «ریا نووستی»/ در شهر غزنی، مرکز ولایت غزنی افغانستان در روز یکشنبه رسماً کار امور طراحی پروژه ترمیم قلعه قدیمی بالاحصار شهر اغاز گردید، در این باره اژانس خبری پژواک خبر داده است.
قرار اطلاع اژانس، کارهای طراحی و ترمیماتی این پروژه از طرف المان تمویل میشوند.
یونسکو شهر غزنی را در سال 2013 مرکز جهانی فرهنگ اسلامی اعلام داشته و برای انکه این شهر تا ان زمان چهره شایسته کسب نماید، به عقیده نمایندگان حکومت افغانستان، مبلغ تقریباً 120 میلیون دالر جهت ترمیم اثار تاریخی شهر ضرورت است.
قلعه بالاحصار و مجتمع منارهای "قلعه غزنویان" بناهای یادگاری عهد غزنویان (قرون 10 - 12) محسوب میشوند. الپتگین بانی دولت غزنویان می باشد که برضد سامانیان حکمروایان فارس لشکرکشی نمود و شهر غزنی را به تصرف خود دراورد. دولت غزنویان در دوران سلطان محمود غزنوی (سال های 998 - 1030) به اوج قدرت خود رسید که 20 بار به هند لشکرکشی نمودهاست. شهر غزنی در دوران سلطان محمود غزنوی، این پادشاه هنرپرور، به مرکز بزرگ علمی و فرهنگی مبدل گشت.
چهار ماه قبل یکی از منارهای قلعه شهر نسبت فرسوده شدن فرو ریخت. هنگام فروریختن منار خانه های مردم صدمه دیدند که در جوار دیوار قلعه ساخته شده اند.
در شهر کابل نیز بالاحصار وجود دارد. در سال های 1980 این قلعه قسماً در نتیجه جنگ های داخلی تخریب گردیده است.

جامعه عرب به قطع فوری خشونت در سوریه فرا خواند
10:21

1390 / 05 / 17
قاهره،17 مرداد،خبرگزاری «ریا نووستی»/ جامعه عرب مقامات سوریه را به قطع فوری خشونت علیه افراد غیر نظامی فرا خواند. این نخستین بار پس از آغاز حرکات اعتراضی در سوریه در ماه مارس امسال است که جامعه عرب چنین بیانیه شدید اللحنی را صادر می کند.
در بیانیه جامعه عرب منتشره در قاهره گفته می شود: "نبیل العربی، دبیر کل جامعه عرب مقامات سوریه را به پایان دادن فوری به تمام اقدامات و عملیات قهری نیروهای امنیتی علیه افراد غیر نظامی فرا خواند".
العربی همچنین نگرانی خود بخاطر وضع هفته های اخیر در شهرهای حماه، دیر الزور و دیگر شهر های سوریه را ابراز داشت.
یادآور می شود به گزارش مدافعان حقوق بشر روز جمعه ده نفردر جریان درگیری ها میان نظامیان و تظاهر کنندگان در نزدیکی دمشق کشته شدند. همچنین دستکم 45 نفر از ساکنان شهر حماه قربانی حملات ارتش سوریه توسط مسلسل های سنگین در روز پنج شنبه شده اند.
سوریه طی چهارماه اخیر اخیر شاهد موج گسترده ای از ناآرامی هاست و تظاهرکنندگان خواستار استعفای "بشار اسد" رییس جمهور این کشورهستند. تظاهرات مردم تحت شعارهای ضرورت اجرای اصلاحات سیاسی ـ اجتماعی ، مبارزه با فساد مالی و تامین آزادی های اساسی برگزار می شود.
تعداد کشته های دیروز به 58 نفر رسید
آمریکا از شهروندان خود خواست در اسرع وقت سوریه را ترک کنند
دبی –العربیه نت
در پی کشته شدن تعدادی از سوری ها در اولین جمعه ماه رمضان ، کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان شامگاه جمعه 6-8-2011 اعلام کردند طرح مجازات بیشتری علیه حکومت سوریه را بررسی می کنند.به گزارش تلویزیون" العربیه "رهبران سه کشور آمریکا، فرانسه و آلمان برای طرح اعمال مجازات های بیشتر علیه حکومت سوریه به توافق رسیدند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دست کم 58 تن از تظاهر کنندگان سوری در جریان اعتراضهای اولین جمعه ماه رمضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.فعالان سیاسی سوریه در اشاره به عدم حمایت کافی از سوی کشورهای عربی و جهانیان تظاهرات روز جمعه را با شعار "خدا با ماست " آغاز کرده بودند.بر اساس گزارش های رسیده تمامی شهرهای سوریه به این فراخوان پاسخ گفته و بر ضد بشار اسد شعار دادند.کاخ سفید روزگذشته در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما و روسای جمهور آلمان و فرانسه از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت خشونتهای حکومت سوریه تقدیر کردند.پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، حکومت بشار اسد را مسئول کشتار بیش از 2000 تن از معترضان سوری اعلام کرد وگفته است که وی فاقد مشروعیت است.از سوی دیگروزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه طی بیانه ای از شهروندان آمریکایی مقیم درسوریه خواست تا هرچه زود ترخاک این کشور را ترک کنند /
انگليس گسترش شهرك هاي يهودي نشين را در سرزمين هاي اشغالي محكوم كرد
لندن - وزارت خارجه انگليس طرح جديد رژيم صهيونيستي را براي گسترش ساخت شهرك هاي يهودي نشين در بيت المقدس شرقي، محكوم كرد.

به گزارش ايرنا، 'آليستر برت' معاون امور خاورميانه وزارت خارجه انگليس در بيانيه اي گفت: من اعلاميه دو روز پيش دولت اسراييل را مبني بر تصويب ساخت بيش از 900 خانه جديد در بيت المقدس شرقي، محكوم مي كنم. وي افزود: اين طرح، شهرك غيرقانوني 'هرحما' را به ميزان قابل توجهي گسترش مي دهد. معاون وزارت خارجه انگليس تاكيد كرد: اين گونه اقدامات يكجانبه به تلاش هاي بين المللي براي برقراري يك صلح پايدار ميان اسراييل و فلسطيني ها آسيب مي زند و موفقيت راه حل 'دو كشور' را سخت تر مي كند. وي گفت: اين گونه تصميمات بويژه در زماني كه دوستان اسراييل تلاش مي كنند مذاكرات صلح مجددا از سر گرفته شود، عميقا نگران كننده است. دولت انگليس در مواضع رسمي خود شهرك سازي ها در سرزمين هاي اشغالي پس از سال 1967 ميلادي را غيرقانوني مي داند.

انگليس
کرزی خواستار نقش بیشتر چین در ثبات افغانستان شد
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان که با شبکۀ تلویزیون دولتی چین مصاحبه می کرد، از نقش بیشتر چین در راستای تأمین ثبات در افغانستان حرف زد.
"افغانستان در صدد نقش بسیار بزرگ چین در به میان آوردن صلح و ثبات، با یک مبارزۀ مؤثر بر ضد دهشت افگنی در افغانستان می باشد."
آقای کرزی بر حمایت بیشتر بین المللی از مذاکرات صلح با طالبان و دیگر شورشیان تأکید ورزید و از چین خواست تا با پاکستان که نقش کلیدی را در منطقه دارا است، این مسئله را تحت غور قرار دهد.
اما، کارشناسان چینی می گویند که چین کمتر متمایل به دخالت در کشوری است که به مردابی برای سایر کشور های خارجی مبدل گردیده است و اکنون عساکر ایالات متحده و ناتو درگیر آن اند.
رئیس جمهور کرزی فهرستی از فعالیت های اقتصادی را مطرح کرد که چین می تواند با استفاده از آن در افغانستان سود ببرد.
"برای چین فرصت های دیگر در عرصه های اقتصادی، ترانسپورت، تجارت پایپ لاین از افغانستان به چین، استخراج منابع طبیعی و ترانزیت در افغانستان وجود داشته و افغانستان به یکی از معابر حایز اهمیت برای چین مبدل می گردد تا آن کشور بتواند تشبثات خود را در سایر حصص جهان گسترش بخشد. پس کار های زیادی بین افغانستان و چین وجود دارد که باید انکشاف یابد."
افغانستان کشوری است که به گونۀ وسیع به مساعدت های بین المللی متکی می باشد، اما حکومت کابل آرزومند است تا سرمایه های طبیعی به تدریج زمینۀ استقلال مالی را به آن کشور فراهم سازد.
معادن مس و آهن افغانستان برای چین که یک کشور تشنۀ منابع است، قابل توجه می باشد و دو شرکت چینی تعهد نموده اند تا چهار میلیارد دالر را در معدن مس عینک سرمایه گذاری کنند که بهره برداری از آن تا سه یا چهار سال آینده آغاز خواهد شد.
آقای کرزی یکبار دیگر از اعضای طالبان خواست تا از جنگ دست کشیده و در اعمار مجدد افغانستان سهم بگیرند.
" آنها باید گام به پیش بگذارند، برای آنان زمینۀ زندگی، کار و سهم گیری در اعمار مجدد کشور خود شان وجود دارد. از کسانی استقبال به عمل می آید که قانون اساسی افغانستان را متابعت کنند، و آزادی های حقۀ مردم را بپذیرند، دستآورد های مردم افغانستان و دستآورد های زنان را بپذیرند، به اطفال خود اجازۀ آموزش داده و زندگی صلح آمیز را در پیش گیرند."
از زمان تهاجم تحت رهبری ایالات متحده به افغانستان در اواخر سال ۲۰۰۱، سال جاری با سطوح بلند تلفات عساکر خارجی و افراد غیر نظامی خشونتبار ترین سال در افغانستان بود


حامد کرزی با اعضای دو حزب عمدهء پاکستان دیدار و گفتگو کرد
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
10.05.1390
اعضای حزب ملی پشتونخواه و حزب نشنل پارتی پاکستان ناوقت روز یکشنبه در کابل با رییس جمهور کرزی ملاقات های جداگانه نمودند.تلاش ها به خاطر آوردن صلح در کشور و کشته شدن سران و بزرگان قومی در دو طرف سرحد افغانستان و پاکستان از جمله مسایل است که میان حامد کرزی و احزاب سیاسی پاکستان روی آن بحث و مذاکره صورت گرفت.سران احزاب ملی پشتونخواه و نشنل پارتی به روز یکشنبه در ملاقات های جداگانه به حامد کرزی رییس جمهور کشور بخاطر کشته شدن احمد ولی کرزی تسلیت گفتند.احمد ضیا سیامک هروی یکی از معاونین دفتر سخنگوی حامد کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت: در این دیدار احزاب سیاسی پاکستان از وضعیت فعلی افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کردند.وی در ادامه گفت:« رییس جمهور اسلامی افغانستان با تایید تشویش اعضای این حزب که در پاکستان در بین پشتون ها مقام شاخص دارد گفت که در افغانستان 30 سال می شود که این جنگ ادامه دارد و در پاکستان هم مدت زیاد می شود که سران قومی و بزرگان به قتل می رسند، باید از هر طریق ممکن تلاش کرد تا در این دو کشور صلح تامین شود.»در افغانستان بیشتر عقیده بر این است که احزاب ملی پشتونخواه و نشنل پارتی پاکستان در میان پشتون ها در یک موقعیت خاص قرار دارند و آنها می توانند در روند پروسهء صلح و آشتی نقش مهم داشته باشند.اما به گفتهء آقای هروی در حالیکه در جریان دیدار اعضای این دو حزب با آقای کرزی صحبت هایی در خصوص تامین صلح و آشتی ملی در افغانستان صورت گرفت، اما در مورد نقش این احزاب در جهت موفقیت تلاش های صلح در افغانستان چیزی گفته نشد.وی افزود:« در این دیدار ها مشخصاً این طور یک موضوع مطرح نشد که این احزاب چه نوع نقش می توانند در پروسهء صلح داشته باشند، اما در کل در مورد پروسهء صلح و تامین صلح و این مساله که باید هر دو کشور به صلح و ثبات برسند، صحبت شد و در این قسمت نظریات مشترک وجود داشت.»مراکز احزاب ملی پشتونخواه و نشنل پارتی که مردم پاکستان به آنها لقب میهن دوستان را می دهند در ایالت های خیبر پشتونخواه و بلوچستان پاکستان واقع اند.این احزاب نه تنها در ساختار حکومت های ایالتی نقش دارند بلکه در تشکیل ایجاد حکومت مرکزی نیز نقش مهم دارند و می توانند برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان نیز نقش مهم داشته باشند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد