گذارش ها



اعمار بند «کمال خان» بر رود هلمند
AFP
نوشتۀ عزیز احمد فرد
قرارداد اعمار بند کمال خان در ولایت نیمروز، روی رود هلمند میان افغانستان و تاجکستان امضا شده است، ولی به دلیل اینکه هنوز هم کار آن آغاز نشده است، در افغانستان شایعه است که فشار های دولت ایران، تاجکستان را از انجام این کار باز داشته است.
رود های افغانستان، به دلیل ارتفاع اراضی، اکثراً از داخل خاک این کشور سرچشمه میگیرند ولی آب آن به کشور های همسایه سرازیر میشود. در حالیکه افغانستان، هم برای آبیاری و هم برای تولید برق، نیاز فراوان به این آبها دارد، مسئلۀ آب هلمند، بار دیگر در ساحۀ سیاست های حکومت مطرح میشود.
این موضوع را با آقای اسحاق نگارگر، نویسنده و تاریخدان در میان گذاشتیم. آقای نگارگر میگوید که استفاده از این آب ها حق مسلم مردم افغانستان است و در عین زمان، تقسیم برادرانۀ آن ایجاب میکند که، نه استفاده کنندگان داخل افغانستان از آن محروم شوند و نه زارعین کشور های همسایه، که به آن نیاز دارند. به نظر آقای نگارگر، قرارداد میان ایران و افغانستان، که در زمان موسی شفیق امضا شد، و بر اساس آن دو سوم آب هلمند مربوط به افغانستان و یک سوم آن مربوط به ایران میشد، قراردادی عادلانه بود.
مدتی بر اساس این قرار داد، در بند کمال خان این تقسیمات صورت میگرفت، ولی با خراب شدن بند کمال خان، امروز آب رود هلمند، همه به ایران سرازیر میشود. اعمار مجدد این بند هم، در نتیجه، حق مسلم افغانستان است. و اگرچه مدرکی در دست نیست که بر اساس آن بتوان ایران را متهم به فشار آوردن روی تاجکستان و جلوگیری از اعمار مجدد این بند کرد، ولی با آنهم، افغنستان باید به هر ترتیب این بند را دوبار اعمار کند. در اخیر، تاسف آقای نگار گر در این است که چرا افغانستان قادر نیست، خودش، به کمک انجینیر های داخلی، این بند را بسازد.
گفتگو با اسحق نگارگر، نویسنده و تاریخ نگار افغان
30/08/2011by عزیز احمد فرد
گوش کنید (04:35)
tags: سیات



مصاحبه با اکبر وردک در مورد نقش عربستان در مذاکرات صلح
08.06.1390
در ایام عید سعید فطر مردم افغانستان امیدواری شان را برای تامین امنیت و برقراری صلح و آشتی در کشور ابراز داشته اند. حامد کرزی رییس جمهور افغانستان که اخیراً برای ادای حج عمره به عربستان سعودی سفر کرده بود، با مقامات آن کشور روی مذاکرات صلح با طالبان نیز صحبت های داشت. عربستان سعودی حمایتش را از پروسهء صلح در افغانستان ابراز داشته، روی ادامهء این حمایت تاکید کرده است. کارشناسان مسایل سیاسی نقش عربستان سعودی را در مذاکرات صلح درافغانستان کلیدی و مهم دانسته، می گویند، اعلامیهء اخیر رهبری طالبان نیز نمایان گر انعطاف پذیری و خواست آن ها برای مصالحه با حکومت افغانستان است. دراین رابطه زرغونه منگل مصاحبهء را با داکتر اکبر وردک کارشناس امور سیاسی افغان انجام داده، نخست از وی درمورد نقش عربستان سعودی و موقف طالبان در مذاکرات صلح افغانستان پرسیده است


کابینه بریتانیا معلومات محرمانه ای در مورد افغانستان افشاد کرد
اندریو میتچل وزیر کابینه بریتانیا
09.06.1390
وزیر انکشاف بین المللی بریتانیا سهواً اسنادی را به نمایش گذاشته که نشان می دهد: لندن باید از تصمیم حامد کرزی که نمیخواهد برای بار سوم رییس جمهور افغانستان شود، استقبال می کند.بر اساس این اسناد، کرزی از تصمیم خود به منظور برکناری پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری اش به صورت علنی و بر اساس قانون اساسی افغانستان صحبت کرده است.اندریو میتچل وزیر کابینه بریتانیا گفته که این اعلان کرزی، آینده سیاسی افغانستان را تقویت می کند.این اسناد تحت عنوان "محفوظ" نشر شده اما یک سخنگوی وزارت انکشاف بین المللی بریتانیا تاکید که این اسناد طبیعتاً معمولی است.به گفته او، اگر این اسناد خیلی ها سری می بود، از سوی اداره امنیت ملی روی آن کلمه محرمانه درج می شد.اندریو میتچل تازه ترین مقام ارشد بریتانیا است که تصاویرش با این اسناد پخش شده است.پیش از این، باب کوویک قوماندان عمومی پولیس و یکی از مسوولین اداره مبارزه با تروریزم بریتانیا، در سال 2009 میلادی اسنادی محرمانه را سهواً افشا کرد و به دنبال آن از کارش استعفا داد.در ماه نومبر پارسال هم، تصاویر دانی الکساندر، رییس خزانه بریتانیا و مسوول شماره دوم در وزارت مالیه این کشور، با نسخه های از بررسی های مصارف حکومت نشر شده بود.این مساله باعث شد که این مقام بریتانیایی وظیفه اش را دست دهد و سر و صدا های هم در میان مردم پیدا شود.

طوفان بحری تا حال جان چهار تن را گرفته است.

طوفان ویرانیهایی را ببار آورده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در ایالات کرولاینای شمالی و ورجینیا بدون برق میباشند.
رئیس جمهور اوباما پیشرفت این طوفان را از طریق کنفرانس تلفونی با جًنیت نیپالیتانو وزیر امنیت داخلی در مرکز فیما مورد بحث قرار داده و در مرکز عملیاتی آن اداره با انسجام دهندگان واکنشها صحبت کرد.
رئیس جمهور اوباما گفت :
"قرار است این وضع ۷۲ ساعت طولانی دوام کند والبته که بسیاری خانواده ها از آن متاثر خواهند شد. از آنچه ما شنیده ایم، بزرگترین نگرانی یی که در حال حاضر من دارم درمورد سیلاب و برق است وچنین معلوم میشود که این وضع فشار بی اندازۀ را بالای بسیاری ایالات می اندازد و شاید چندین روز را در بر گیرد."
در حالیکه طوفان آیرین به طوفان درجه یک کاهش یافته خانم جنیت ناپولیتانو وزیر امنیت داخلی میگوید:
" آیرین یک طوفان بزرگ وخطرناک است ومردم باید آنرا جدی بگیرند. مردم باید آمادگی بگیرند."
در حالیکه طوفان بحری آیرین همچنان به شدت در سواحل شرقی ایالات متحده خسارات هنگفتی را وارد می آورد از کشته شدن حداقل چهار نفر تا به حال خبر داده شده است که سه نفر آن در کارولینای شمالی و یک نفر آن در ویرجینیا هلاک شده اند..

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد