گذارش ها



هشدار مایک ملن به پاکستان برای جلوگیری از ورود تندوران از آنجا به افغانستان
ایالات متحدۀ امریکا یکبار دیگر بر پاکستان تأکید ورزید تا از ورود تندروان از قلمرو آن کشور به افغانستان، جلوگیری نماید. مایک مولن، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا، ضمن بازدید از جنوب افغانستان، پاکستان را لانۀ دهشت افگنان خطاب کرد.
مایک مولن لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده در دومین روز بازدیدش از افغانستان، به مقامات اسلام آباد یک هوشداریۀ دیگری صادر نموده و از آنها خواست تا سعی شان را در ریشه کن ساختن تندروان، شدت بخشد.
لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا گفت "پاکستان هنوز هم لانۀ بسیاری از دهشت افگنان است. محل قرارگاه های القاعده است، نهادی که هنوز هم یک شبکۀ منظم بوده و توطیۀ کشتن به هر تعداد امریکاییان را که بتوانند، طرح میکنند. پاکستان لانۀ دیگر گروه های دهشت افگن مانند لشکر طیبه ، شبکۀ حقانی و واضحاً لانۀ کسانی است که در کویته بسر برده و به مقصدی به اینجا می آیند تا حکومت افغان را سرنگون سازد."
روابط میان ایالات متحده و پاکستان، به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده در شهر ایبت آباد نزدیک اسلام آباد، رو به تیرگی گرائیده است. آقای مولن به روز یکشنبه، ضمن اشاره به ملاقات هایش با سران نظامی امریکا در ولایات هلمند و قندهار گفت، با آن که ماه مبارک رمضان فرارسیده اما معلوم نیست که طالبان درین ماه چه خواهند کرد؟
لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا افزود "با احترام به ماه رمضان، پیشبینی رخداد ها دشوار می باشد. در حقیقت، طی حدود ده سال گذشته در مدت کارم، من هیچ چیزی را خوب پیشبینی نکرده ام و این که در یک ماه آینده چه خواهد شد، صادقانه بگویم، نمیدانم."
آقای مولن در ادامۀ سخنانش، از مذاکرات ایالات متحده و افغانستان راجع به مشارکت ستراتیژیک نیز یاد آوری کرده و گفت "ما در رابطه با این مشارکت ستراتیژیک و موافقۀ مشخص، از چندی بدینسو، با رئیس جمهور کرزی و همکاران وی در مذاکره بوده ایم. این که ما تا حال به کدام موافقۀ دست نیافته ایم، به نظر من جای تعجب نیست. این بسیار معمول است زمانی که ما با بسیاری از ممالک بخواهیم موافقاتی را انجام دهیم، زمان و مذاکرات دشواری را در بر میگیرد تا خوب دانسته شود که هردو جانب چه مسایلی نزد شان دارند و این روند جریان دارد."
آقای مولن به روز جمعه وارد افغانستان گردید که روز بعد از آن، با فرماندهان نظامی در ولایات قندهار و هلمند ملاقات کرده و به روز یکشنبه، از یک پایگاه نظامی عساکر امریکایی در قندهار بازدید نمود.

صورت دعوای متهمان کابل بانک به زودی به محکمه سپرده می شود»
10.05.1390
لوی څارنوالی افغانستان می گوید: تحقیقات در مورد قضیه کابل بانک تکمیل شده است و صورت دعوای نهایی علیه متهمان، بزودی به محکمه سپرده خواهد شد.حکومت افغانستان با این اقدام گام به سوی به محاکمه کشانیدن کسانی می بردارد که به عدم پرداخت 900 ملیون دالر به کابل بانک متهم هستند.رحمت الله نظری معاون لوی څارنوالی به رادیو آزادی گفت: نام های کسانی را که در بحران مالی کابل متهم اند تا یک یا دو روز دیگر به محکمه می سپارند.وی گفت:« در رابطه به اشخاصیکه حاضر هستند تحقیقات قضیهء کابل بانک تکمیل شده، در مورد کسانیکه که غایب هستند ما قرار های کشفی آنها را به وزارت محترم امور داخله صادر کرده ایم و کسانیکه خارج از کشور هستند، جلب آنها را به پولیس انترپول داده ایم.اتهام نامهء قضیه آماده است، فردا و یا پس فردا انشاالله نهایی خواهد شد و قضیه را به محکمهء مربوطه ارایه خواهیم کرد.»یک شکایت عمده نهاد های مالی بین المللی مانند صندوق وجهی بین المللی که تجدید برنامه اش با افغانستان را رد کرده این بوده که حکومت افغانستان نتوانسته کسانی را حسابده قرار دهد که در بحران مالی کابل بانک دخیل بوده اند.به نظر می رسد که با این اقدام، صندوق وجهی بین المللی برنامه اش در افغانستان را از سرگیرد. اگر برنامه کمک صندوق وجهی بین المللی از سر گرفته نشود، کمک های تعداد زیاد کشورهای کمک دهنده به افغانستان راکد خواهند ماند. زیرا کشورهای کمک کننده خارج از برنامه های صندوق وجهی بین المللی نمی توانند کمک های شان را بطور انفرادی انتقال دهند.گفته شده است که اجرای تقلب بالغ به ملیون ها دالر را شیر خان فرنود رییس سابق کابل بانک و خلیل الله فیروزی مدیر اجراییوی سابق این بانک طرح ریزی کرده اند که در آن تعدادی زیاد از افراد دیگر هم شامل هستند. معاون لوی څارنوالی افغانستان در ارتباط به این که چه تعداد را در این قضیه متهم و به محکمه معرفی می کنند به رادیو آزادی گفت:« من نمی توانم تعداد دقیق این اشخاص را بگویم اما ممکن تعداد اشخاص حاضر به 15 الی 20 تن برسد، و یک تعداد کسانیکه که غایب هستند و اگر آنها را هم در شمار بگیریم، شاید تعداد شان به 30 الی 40 تن برسد.»کابل بانک بزرگ ترین بانک خصوصی افغانستان است که سال گذشته به دنبال چاپ مقالهء در باره قرضه های نا سالم و بحران داخلی متزلزل گردید و اعتماد مردم بر نظام بانکی این کشور را خدشه دار ساخت.بر اساس گزارش ها، برادر رییس جمهور حامد کرزی، محمود کرزی و بردار قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور، حسین فهیم از سهم داران این بانک بودند و ملیون ها دالر قرضهء بدون مفاد را از این بانک به دست آورده اند.اما گفته شده هر دو نفر توافق کرده اند که بخش بزرگ این پول ها را بر می گردانند و نشانه های هم وجود ندارد که نام آنها شامل فهرست متهمین باشد که به محکمه فرستاده می شود.مشتریان کابل بانک با قرضهء حدود 900 ملیون دالر در دبی جایداد خریده اند و آن هم زمان که قیمت املاک در اوج خود قرار داشت. با رکود بازار جهانی املاک، قیمت این جایدادها بسیار کاهش یافت و نمی توانند پول را که سرمایه گذاری کرده اند دوباره به دست بیاورند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد