نگاهی به مطبوعات روسیه و ایران




نگاهی به مطبوعات ایران و روسیه، 10 مرداد


روزنامه "مسکو نیوز"


در شماره امروز خود می نویسد مسکو دومین علامت سیاسی ناگوار از واشنگتن طی هفته اخیر را دریافت کرد. پس از آنکه وزارت امور خارجه آمریکا بر ضد شهروندان روسیه از بالصطلاح "لیست ماگنیتسکی" تحریم های روادیدی بر قرار کرد، مجلس سنای ایالات متحده روز 29 ژوئیه قطعنامه شدید اللحنی در حمایت از گرجستان صادر کرد که در آن آبخازی و اوستیای جنوبی "نواحی اشغال شده توسط روسیه" نامیده می شوند.
*روزنامه اینترنتی"روز" گزارش می دهد دوسال بعد از آن که مقامات نظامی به دنبال رهبر جمهوری اسلامی هر نوع احتمال سوء استفاده دولت احمدی نژاد را از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات نفی می کردند، "سیدحسن فیروزآبادی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نسبت به "استفاده ابزاری" از یارانه‌های نقدی و سهام عدالت در "مبارزات انتخاباتی" آینده هشدار داد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که بلندپایه ترین مقام نظامی کشور است، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، خواستار "احتیاط" سیاست مداران در "اظهار نظرهای سیاسی" پیرامون چنین مواردی شد.
ابراز نگرانی فیروزآبادی از عملکرد دولت در سلامت انتخابات آینده، مدتی پس از آن مطرح می شود که عده ای از نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص در مورد اتهام "توزیع غیر قانونی پول در میان 9 میلیون نفر از شهروندان" توسط دولت محمود احمدی نژاد در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در مصاحبه روز گذشته خود با تاکید بر این مسئله گفت که یارانه‌های نقدی در طرح هدفمندی یارانه ها و سهام عدالت نباید در مبارزات انتخاباتی مورد استفاده ابزاری قرار گیرد.
به گفته او، هدفمندی یارانه‌ها یک طرح اساسی و ملی است و سهام عدالت و پرداخت یارانه‌ها حق مردم است که به همت دولت و مجلس اقدامات زیادی در این راستا به اجرا درآمده است.
با وجود ابراز نگرانی در این خصوص، فیروزآبادی پرداخت نقدی یارانه‌ها را دارای "نقش مهمی در بهبودی زندگی محرومان و اقشار کم‌درآمد" جامعه توصیف و تاکید کرد که این کار "باید تداوم یابد".
گفتنی است که توزیع میلیاردها تومان از سود سهام عدالت و یارانه های نقدی به بسیاری از مردم به خصوص در اقشار کم درآمد در ماه های منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط دولت محمود احمدی نژاد، یکی از اصلی ترین توجیهات میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج درباره وقوع تقلب و تخلف گسترده در انتخابات بود.
سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره احتمال استفاده ابزاری دولت از سهام عدالت و یارانه های نقدی در انتخابات آینده در شرایطی است که در ماه های اخیر برخی از دیگر مقامات ارشد حکومتی نیز به طور صریح از دخالت احتمالی دولت در انتخابات آینده ابراز نگرانی کرده اند.
به عنوان مثال، "ابراهیم رئیسی" معاون اول قوه قضائیه به دولت محمود احمدی نژاد توصیه کرده که "عملا به مردم نشان دهد در انتخابات هیچ دخالتی نخواهد کرد".
او همچنین هشدار داده که دادگستری های کل کشور، به این گونه تخلفات به صورت "خارج از نوبت" رسیدگی خواهند کرد.
این قبیل هشدارهای اصولگرایان و مقامات ارشد حکومتی در ارتباط با انتخابات آینده پس از آن شدت گرفت که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، با توصیه به مسئولان سه قوه در "نگه داشتن احترام انتخابات" گفت: "هیچ کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند."
علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم نیز با تاکید بر "حفظ احترام انتخابات از سوی قوا" به قوه مجریه توصیه کرد که "مراقبت کند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود".
پیش از آن احمد جنتی دبیر شورای نگهبان هم یک "جریان انحرافی" را متهم کرده بود که با "سوء استفاده ازمقام و جایگاه خود و با توسل به راه های نامشروع و پول های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده" می خواهد مجلس را "قبضه کند".
"جریان انحرافی" عنوانی است که اصولگرایان منتقد دولت و مقامات حامی آیت الله خامنه ای، برای گروهی از همکاران احمدی نژاد و به ویژه "اسفندیار رحیم مشایی" رئیس دفتر او، به کار می گیرند.
*روزنامه "کیهان" مطلبی درباره مبارزه با جرایم اقتصادی درج کرده است. دادسرای ناحیه 22 امور اقتصادی در رسیدگی به 6 پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی، 18 متهم این پرونده ها را مجرم شناخته و با صدور قرار مجرمیت و كیفرخواست پرونده همگی آنها را جهت ادامه مراحل رسیدگی قضایی به دادگاه صالح ارسال كرد. در یكی از این پرونده ها با اعلام شكایت از سوی اداره حقوقی قضایی وزارت اطلاعات پرونده دو متهم اقتصادی در دستور كار دادسرای امور اقتصادی قرار گرفت. شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی دو متهم در یك پرونده اقتصادی را به اتهام مشاركت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ده میلیارد و دویست و بیست و نه میلیون ریال (10229000000 ریال) مجرم شناخت.متهم ردیف اول پرونده علاوه بر این به اتهام كلاهبرداری از طریق انتقال منافع مال غیر به میزان یك میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون ریال (1035000000 ریال) نیز تحت تعقیب كیفری است.براساس این گزارش این پرونده پس از صدور كیفرخواست و قرار مجرمیت متهمین در دادسرای ناحیه 22 امور اقتصادی، هم اكنون در شعبه 1191 دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی در حال رسیدگی است.
همچنین با اعلام شكایت از سوی اداره كل حقوقی بانك سپه دادسرای ناحیه 22 امور اقتصادی تعدادی از متهمان یك پرونده اقتصادی را مجرم شناخت. متهمان این پرونده در قالب عقود مختلف، ضمن اخذ تسهیلات از بانك سپه از انجام تعهدات خود در برابر بانك خودداری كردند. براساس این گزارش متهمان این پرونده كه پنج نفر هستند، همگی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یكصد و نود و شش میلیارد و یكصد و بیست و سه میلیون و دویست و نود ریال (196123290000) ریال مجرم شناخته شده و پرونده پس از صدور كیفر خواست جهت ادامه مراحل رسیدگی به شعبه 1193 دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد.
علاوه بر این با اعلام شكایت از سوی اداره حقوقی بانك ملی ایران علیه یك كلاهبردار پرونده این متهم در دستور كار مجتمع قضایی امور اقتصادی قرار گرفت.شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه 22 امور اقتصادی قرار مجرمیت متهم این پرونده را به اتهام كلاهبرداری صادر كرد. براساس این گزارش متهم این پرونده آقای «م.ط.ز» به اتهام كلاهبرداری به مبلغ 900هزار و 800 دلار آمریكا از بانك ملی ایران مجرم شناخته شد.
خبرگزاری «ریانووستی» روسیه، 10 مرداد

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد