دیگاه امریکا نسبت شهادت استاد ربانی




حامد کرزی: ماموریت برهان الدین ربانی یک ماموریت حیاتی برای صلح در افغانستان بود
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
30.06.1390
حادثهء خبرساز دیروز در کابل پیامدهای خبرساز هم داشت. رییس جمهور حامد کرزی پس از شنیدن خبر کشته شدن برهان الدین ربانی سفرش به نیویارک را پیش از وقت تمام کرد و به کابل برگشت. کرزی پیش از آنکه به کابل برگردد، با رییس جمهور امریکا بارک اوباما ملاقات کرد.در جریان این ملاقات دو رهبر از کشته شدن رییس جمهور سابق و رییس شورای عالی صلح افغانستان ابراز تاثر عمیق کردند. حامد کرزی گفت، ماموریتی را که برهان الدین ربانی به عهده گرفته یک ماموریت حیاتی برای صلح در افغانستان بود.« ماموریتی را که او به عهده گرفته بود برای افغانها، برای امنیت در کشور ما و برای صلح در کشور ما، یک ماموریت حیاتی بود. ما نبود وی را حس خواهیم کرد و آقای رییس جمهور، من فکر نمی کنم که به آسانی بتوانیم جای وی را پر کنیم.»رییس جمهور امریکا بارک اوباما نیز از کشته شدن برهان الدین ربانی ابراز تاثر کرد و گفت، آقای ربانی در بازسازی افغانستان خیلی کمک کرده است. اوباما در دیدارش با رییس جمهور افغانستان، خطاب به حامدکرزی گفت:«او مردی بود که در مورد افغانستان عمیقاً فکر می کرد و یک مشاور با ارزش رییس جمهور کرزی بود. او در بازسازی کشورش همکاری زیاد کرد. بناً این یک ضایع ناراحت کننده است. ما می خواهیم تاثر قلبی خود را به شما، خانوادهء وی و برای مردم افغانستان ابراز کنیم.»حامد کرزی که سفرش به نیویارک را پیش از وقت پایان داد، قرار بود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشته باشد، اما سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان جانان موسی زی به رادیو آزادی گفت، بیانیهء حامد کرزی را وزیر خارجهء افغانستان داکتر زملی رسول به مجمع عمومی ارایه خواهد کردهمچنان منشی عمومی ناتو، اندریس فاگ راسموسن با نشر پیامی از کشته شدن برهان الدین ربانی ابراز تاثر کرد. وی درین پیام با خانوادهء آقای ربانی و دیگر قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده و گفته است، حمله بالای برهان الدین ربانی، حمله بالای مردم افغانستان بود.برهان الدین ربانی در نتیجهء یک حملهء انتحاری در خانه اش عصر دیروز در کابل کشته
عکس العمل ایالات متحده و ملل متحد در قبال کشته شدن برهان ربانی


ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد کشته شدن برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان و رئیس کنونی شورای عالی صلح آن کشور را به شدت تقبیح کرده است.
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با انتشار بیانیه یی تسلیت خود را به این مناسبت به خانواده برهان الدین ربانی و مردم افغانستان به شمول خانواده های افرادی که جان خود را در این رویداد از دست داده و یا مجروح شده اند، ابراز کرده است.
در اعلامیه گفته شده است که ایالات حکومت افغانستان را در تلاش برای کشاندن مرتکبین این حادثه به محکمه، همکاری می کند و درعین حال فشار خود را بر شبکه القاعده و طالبان افزایش خواهد داد.
درهمین حال بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده درمورد کشته شدن برهان الدین ربانی چنین می گوید:
"وی مردی بود که عمیقا به افغانستان می اندیشید و یک مشاور با ارزش برای رئیس جمهور کرزی بود، وی تلاشهای زیادی برای بازسازی افغانستان انجام داده است و بنا از دست رفتن وی یک ضایعه است که برای شما رئیس جمهور و مردم افغانستان تسلیت قلبی خود را ابراز می کنیم."
همچنان مایک مولن لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده امریکا درمورد کشته شدن برهان الدین ربانی چنین گفت:
"در هر زمانی، از دست رفتن چنین یک رهبری می تواند تاثیراتی داشته باشد، اما چون این رویداد به تازه گی اتفاق افتاده است، مشکل است که از تاثیرات آن سخن زده شود. اما نیاز است تا رهبران به نظر من این مسئله را یقینی بسازند که این رویداد نمی تواند تلاش برای آینده را مختل بسازد."
درهمین حال استیفن دیمستورا نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز با انتشار اعلامیه یی ضمن محکوم کردن قتل برهان الدین ربانی، گفته است که تلاشها به هدف استقرار صلح در افغانستان باید ادامه یابد و سازمان ملل در این راستا مردم افغانستان را یاری می رساند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد و جنرال دیفید پتریئس رئیس ادارۀ مرکزی استخبارات ایالات متحده امریکا نیز طی تماس های تیلفونی با رئیس جمهور کرزی، کشته شدن رئیس شورای عالی صلح افغانستان را محکوم کرده اند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد