طرا حان حمله به سفارت آمریکا در کابل، بازداشت شدند


ناتو: طراحان حمله به سفارت آمریکا در کابل، بازداشت شدند
به روز شده: 09:54 گرينويچ - جمعه 16 سپتامبر 2011 - 25 شهریور 1390
بر اثر این حمله حدود ۱۵ تن کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر و از جمله شش عضو نیروی ناتو و چهار کارمند افغان سفارت آمریکا در کابل زخمی شدند.
نیروهای ناتو روز جمعه، ۲۴ سنبله با صدور اعلامیه ای گفته اند که یکی از مسئولان سازماندهی این حمله در ولسوالی/شهرستان "زرمت" ولایت پکتیا و فرد دومی را در ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان بازداشت شده اند.
بر اساس این اعلامیه، سربازان ناتو و افغان برای دستگیری این عضو گروه طالبان عملیات مشترکی را به راه انداختند.

محل درگیری با سفارت آمریکا و مرکز فرماندهی ناتو در کابل فاصله چندانی ندارد
ناتو گفته است که این مردان و دستیاران آنها مسئول چندین حمله دیگر به شهر کابل نیز بوده اند. این دو فرد همچنین متهم به طراحی چندین بمب‌گذاری شده اند.
همچنین در جریان درگیری در میدان عبدالحق میان مهاجمان و نیروهای امنیتی، سه مهاجم انتحاری دیگر نیز در سه نقطه دیگر شهر کابل دست به حمله زدند، اما به زودی از پا درآمدند.
مقامهای دولت افغانستان هنوز در مورد بازداشت دو مردی که ناتو آنها را طراح حمله روز سه‌شنبه اعلام کرده، اظهار نظری نکرده اند.
پیش از این صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان به بی بی سی گفته که حمله روز سه شنبه در پاکستان طراحی شده است.
سخنگوی وزارت گفته است که گوشی‌های تلفن‌های همراه مورد استفاده این مهاجمان، که به دست نیروهای امنیتی افتاده، نشان می‌دهند که آنها با افرادی در پاکستان تماس داشته‌اند.
آقای صدیقی افزوده است که کسانی که از پاکستانی در تماس با مهاجمان، آنها را در این حمله رهبری می‌کرده اند.
سخنگویان گروه طالبان، که مسئولیت این حمله را به دوش گرفته، به رسانه‌ها گفته‌اند که این حمله در شهر کابل طراحی شده و این گروه در کابل شبکه‌های زیرزمینی تشکیل داده است.
اما لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا و رایان کروکر، سفیر این کشور در کابل حمله روز سه شنبه را کار گروه حقانی دانسته‌اند.

در جریان این حمله چند گلوله آر پی جی در محلات نزدیک به سفارت آمریکا و مرکز فرماندهی ناتو فرود آمد
رهبران شبکه حقانی عمدتا در پاکستان مستقر هستند و پیش از این مقامهای آمریکایی گفته‌اند که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی اس آی با این گروه ارتباط دارد.
اما مقامهای پاکستانی همواره ارتباط خود با گروههای شورشی در افغانستان و دست داشتن در حملات مسلحانه به وسیله این گروهها را تکذیب کرده‌اند.
حمله روز سه شنبه با انفجارهای متعدد به همراه بود و مهاجمان در این حمله از سلاحهای سبک و آر پی جی و بمب دستی استفاده کردند.
هر چند شماری از آنها در همان ساعتهای اول از پا درآمدند، اما برخی از آنها تا بامداد روز چهارشنبه به درگیری با نیروهای امنیتی ادامه دادند.
آخرین فرد مهاجم ساعت هشت صبح روز چهارشنبه کشته شد و در پی آن نیروهای امنیتی موفق به ورود به ساختمانی که مهاجمان در آن سنگر گرفته بودند، شدند.
نیروهای امنیتی گفته‌اند که آنها از محل استقرار مهاجمان مقداری مهمات، گلوله‌های آر پی جی و همچنین مواد خوراکی و بطریهای آب معدنی به دست آوردند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد