استد ربانی به شهادت رسید


پرفیسور برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح کشور به شهادت رسید


د29.06.1390
یک مقام عالی رتبهء وزارت داخلهء افغانستان از کشته شدن رییس شورای عالی صلح این کشور خبر می دهد.این مقام که نخواست از او نام گرفته شود، در صحبت با رادیو آزادی مرگ استاد ربانی را در انفجاری که شام روز سه شنبه در خانهء استاد ربانی در منطقهء وزیر محمد اکبر خان صورت گرفت، تایید کرد.به گفتهء این مقام وزارت داخلهء افغانستان، این حادثه زمانی صورت گرفت، که یک نمایندهء گروه طالبان خودش را در داخل خانهء استاد ربانی انفجار داد.این مقام عالی رتبهء افغان گفته است، این نمایندهء طالبان، به واسطهء رییس دارالانشای شورای عالی صلح و رحمت الله واحدیار یک عضو این شورا، غرض صبحت در مورد تلاش های صلح و مذاکره با گروه طالبان، به خانهء آقای ربانی راه یافته بود.گفته شده است که در این رویداد چهار محافظ استاد ربانی نیز کشته شده اند.به گفتهء منابع امنیتی افغانستان، محمد معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح در این حادثه به شدت زخم برداشته است.به اساس گزارش خبرنگار رادیو آزادی از محل، اطراف خانهء استاد ربانی که در سرک دهم وزیر محمد اکبر خان واقع است، از سوی نیروهای امنیتی در محاصره قرار دارد.تا حال مسوولیت این حمله را کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.یکی از آخرین مصاحبه های برهاین الدین ربانی را با کلیک روی این متن می توان شنید!


هفته نامه بازارک پنجشیر ترور پروفیسور استاد برهان الدین ربانی ریس شورای عالی صلح وریس جمهوراسبق افغانستان را یک عمل سازمان یافته میداند آنرا شدیآمحکوم مینماید



مصاحبه با نبیل مسکینیار موسس و گرداننده تلویزیون آریانا افغانستان
27.06.1390
نبیل مسکینار موسس و گردانندهء تلویزیون خصوصی آریانا افغانستان ادعا می کند که رییس یکی از تلویزیون های خصوصی دیگر در کابل با میل تفنگ بر او فشار وارد کرده تا از برخی از چهره های جهادی سابق عذرخواهی کند.مسکینیار که از طریق تیلفون با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت، این کار را نجیب الله کابلی رییس تلویزیون خصوصی امروز در کابل کرده است. اما نجیب کابلی در مصاحبه اش با رادیو آزادی این ادعا را رد کرده است.برای روشن شدن موضوع، مصطفی صدیقی با آقای مسکینیار مصاحبه کرده و اول از او پرسیده که اصل قضیه از چی قرار است:با کلیک روی متن، این مصاحبه را می توان شنید!

کامرون مانتر، سفیر آمریکا در پاکستان، گفته که شبکه حقانی با دولت پاکستان در ارتباط است.


او که با رادیوی پاکستان گفتگو می کرد، خواهان "پایان یافتن" رابطه دولت پاکستان با این شبکه شد.
شبکه حقانی از متحدان مهم طالبان به حساب می آید و سراج الدین حقانی، رهبری را آنرا برعهده دارد

این گروه مظنون به انجام حملات گسترده ای علیه نیروهای بین المللی و دولت افغانستان است.

آقای مانتر در پاسخ به سوالی درباره حمله روز پنجشنبه در کابل موضوع را به ارتباط دولت پاکستان و شبکه حقانی کشاند.
در حمله روز پنجشنبه گروهی از شبه نظامیان در کابل، ۲۵ نفر کشته شدند. این حمله ۲۰ ساعت به طول انجامید و گفته می شود که عامل آن، شبکه حقانی بوده است
.
مقام های پاکستانی همواره شبکه حقانی را یک گروه افغان معرفی کرده اند اما گزارشگرانی که در منطقه هستند ریشه های این گروه را در درون خاک پاکستان جستجو می کنند.
شبکه حقانی متهم است که با سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) و القاعده ارتباط دارد و نقش مهمی در حملات طالبان علیه دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا ایفا می کند.
سفیر آمریکا در پاکستان گفت: "حمله ای که چند روز پیش در کابل انجام شد کار شبکه حقانی بود. ما در گذشته هم گفته ایم شواهدی هست که شبکه حقانی با دولت پاکستان ارتباط دارد. این ارتباط باید قطع شود."
مقام های آمریکایی مدت هاست که به وجود رابطه بین شبکه حقانی و دولت پاکستان مظنون هستند اما این یکی از معدود دفعاتی است که این موضوع را به چنین صراحتی بیان کرده اند.
ناظران معتقدند که آمریکایی ها مدت هاست که از پاکستان به خاطر انفعال در برابر شبکه حقانی ناخرسند هستند.
هفته گذشته دولت آمریکا گفت در صورتی که دولت پاکستان دست به عملیاتی علیه شبکه حقانی نزند، آمریکایی ها این گروه را هدف قرار می دهند.
بعد از عملیات آمریکایی ها که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در خاک پاکستان شد، روابط دو کشور کاهش یافت.
همچنین ادامه عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق قبایلی نشین پاکستان و شایعاتی که بر سر آزاد شدن یک آمریکایی که دو نفر پاکستانی را در لاهور کشته بود، به بدتر شدن روابط دو کشور دامن زده است.
سفیر آمریکا در پاکستان تاکید کرد که روابط دو کشور در مرحله "سختی" قرار دارد و گفت واشنگتن و اسلام آباد باید برای مقابله با شبه نظامیان متحد شوند.
آقای مانتر گفت: "ما فکر می کنیم که بهترین راه این است که همراه هم با آنها بجنگیم."
با این حال سراج الدین حقانی، پسر رهبر شبکه حقانی در گفتگویی که با خبرگزاری رویترز داشته گفته که آنها دیگر در خاک پاکستان نیستند برای این که در داخل خاک افغانستان "احساس امنیت" می کنند.
او همچنین مسولیت حمله به سفارتخانه آمریکا و مقر ناتو در کابل را نپذیرفت.
مرکز اصلی شبکه حقانی در گذشته ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان بود، اما در پی سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ بیشتر نیروهای آن به وزیرستان شمالی در پاکستان پناه برده اند.
جلال الدین حقانی در دهه ۱۹۸۰ با اشغال افغانستان توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق مبارزه کرد و پس از بروز جنگ داخلی در این کشور، به گروه طالبان پیوست
درگیری نیروهای سرحدی افغانستان و ایران بدون تلفات خاتمه یافت
13:27
1390 / 06 / 24
کابل، 24 سنبله، خبرگزاری «ریا نووستی»/ درگيرى ميان نیروهای سرحدى افغانستان و ايران، بعد ازعقب نشینی نيروهاى سرحدى ایران از ساحه مورد منازعه دو کشور در ولایت نیمروز، بدون تلفات پایان یافت. در این باره مل پاسوال عبدالجبار پردلی قوماندان امنیه ولایت نیمروز به ژورنالیستان خبر داد.
به گفته قوماندان امنیه، بعد از تبادله اتش نیم ساعته، پولیس سرحدى ایران عقب نشینی نمود و درگيرى پایان یافت.
قرار معلومات پردلی، در این حادثه که در دو کيلومترى شهر زرنج مرکز ولايت نيمروز صورت گرفت، به پولیس سرحدی افغان اسیب نرسیده و در مورد تلفات جانب مقابل نیز معلومات دقیق در دست نیست.
قبلاً خبر داده شده بود که افراد نیروی سرحدی ایران در روز چهارشنبه در خاک افغانستان مداخله نمودند و بر نیروی سرحدی افغاستان حمله کردند.
به عقیده پولیس سرحدی افغانستان، افراد سرحدی ایران میخواستند در منطقه کنگ خواجه پوسته خود را افراز نمایند، تا کنترول خود را بر راه برقرار سازند که به سوی دریای میرود که در انجا جریان دارد.
قرار معلومات رسانه های محلی، منازعات سرحدی در این منطقه اکثراً رخ میدهند، به خاطریکه هریک از طرفین میخواهد کنترول خود را بر اب دریا که بصورت عنعنوی جز خاک افغانستان محسوب میشود، برقرار نماید. طوریکه تلویزیون های هحلی خبر دادند، تبادله اتش در دو کیلومتری شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز رخ داده است. قبلاً ایرانیان بر ان توسط هاوان اتشباری نموده بودند.
رهبر افغانستان هند را به مبارزه مشترک با تروریزم و افراطیت فراخواند
11:25
1390 / 06 / 24
کابل، 24 سنبله، خبرگزاری «ریا نووستی»/ حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در روز چهارشنبه در ملاقات با شیری رنجن متای معاون وزارت خارجه هند، دهلی نو را به مبارزه مشترک با تروریزم و افراطیت دعوت نمود. در این باره دفتر مطبوعاتی رئیس دولت افغانستان خبر داده است.
قرار اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در این دیدار در مورد پدیده تروریزم و افراط گرایی، همکاری های دوجانبه حکومات هند و افغانستان، اوضاع منطقه و شیوه های بهبود خدمات عامه افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفت.
حامد کرزی در جریان این دیدار با تاکید بر اینکه تروریزم و افراط گرایی خطرات جدی را متوجه کشورهای منطقه وهمسایه افغانستان کرده است گفت: "ما به وضاحت درک می کنیم که پاکستان با ثبات و پرامن هم به نفع خود انکشور وهم به نفع مجموع کشور های منطقه است".
رئیس جمهور همچنان ضمن اشاره به اینکه بهبود خدمات عامه در دستور کار حکومت افغانستان قرار دارد و مدل خدمات عامه هند یک مدل ایدیال برای افغانستان است، پیشنهاد کرد که یک هیات متخصصان افغانی به منظور مطالعه همه جانبه نظام خدمات عامه هند به انکشور سفر نماید. حامد کرزی تصریح کرد که حکومت افغانستان روی ایجاد روشی کار می کند که برمبنای ان سرویس خدمات عامه جدا از علایق سیاسی و تنها با هدف خدمت به مردم افغانستان عمل کند.
رئیس جمهور افزود:" حکومت افغانستان در نظر دارد که از سال اینده طرز اخذ امتحان جذب به تاسیسات خدمات عامه را با معیارهای برابر سازد که براساس ان دواطلبان نظر به دانش و تخصص شان جذب و به خدمت گرفته شوند".
در جریان این دیدار معاون وزارت خارجه هند از سفر متخصصان افغانی به کشورش جهت مطالعه نظام خدمت عامه هند استقبال کرد و اطمینان داد که کشورش سهولت های لازم را به این منظور فراهم خواهد کرد. موصوف همچنان گفت که نمایندگان بلند پایه هند به مقامات کشور های منطقه و جهان اطمینان داده اند که همکاری شان با افغانستان تنها به هدف رشد اقتصادی و تقویت زیربناهای این کشور می باشد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد