روسیه، آمریکا و دفاع ضد موشکی


© Фото: ru.wikipedia.org/cc-by
روسیه، آمریکا و دفاع ضد موشکی
29.07.2011, 22:03
© Фото: ru.wikipedia.org/cc-by
بطوریکه دمیتری راگوزین نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در زمینه همکاری با ناتو در مسائل دفاع ضد موشکی در یک مصاحبه در دفتر رادیو "صدای روسیه" در واشنگتن گفت ، مسئله استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا به یک موضوع مورد بحث شدید بین بارک اوباما رئیس جمهور امریکا و مخالفان سیاسی او مبدل شده است .
دیپلومات های روسیه طی مدت 6 روز مسائل دفاع ضد موئشکی را با نمایندگان دستگاه اداری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع امریکا بررسی میکردند . دمیتری راگوزین در مصاحبه یاد شده نتیجه گیری های حاصله بعد از دیدارها با همکاران امریکائی را تشریح کرد و گفت که روسیه باید از خطر بقدرت رسیدن باصطلاح "کر کس های جنگ سرد" در امریکا که مخالف نوسازی مناسبات هستند ، مصون داشته باشد . وی همچنین گفت :
"مسلماء اعتماد بین رهبران دو کشور یعنی بارک اوباما و دمیتری مدودف وجود دارد . اما دیر یا زود شخصیت دیگری جاینشین باراک اوباما خواهد شد ، و در این صورت ، سیستم بسیار خطرناک و قابل تغییری در اختیار او قرار خواهد گرفت - یعنی سیستمی که تحت شرایط معینی ممکن است علیه روسیه متوجه باشد ." دمیتری راگوزین در ادامه سخنان خود گفت : "منظور من اینست که ناوگان امریکائی مجهز به سیستم دفاع ضد موشکی ممکن است نه در دریای مدیترانه برای دفع ضربات احتمالی موشکی از سوی کشورهای خاور نزدیک بلکه در دریاهای شمالی و از جمله در دریاهای تحت صلاحیت روسیه قرار گیرد ، و در این صورت ، پایه و اساس جدی برای درگیری بوجود خواهد آمد . بدین علت ، ما تلاش میکنیم با همکاران امریکائی خود در این باره به توافق برسیم که این سیستم دفاعی از قدرت بالفعل تعرضی برخوردار نباشد . ما باید کاری انجام دهیم تا سیستم دفاع ضد موشکی به صورت بازیچه دست "تحریک گران سیاسی".
در عین حال دمیتری راگوزین ب کمبود وقت برا حصول توافق ها بین روسیه و امریکا بر سر این مسئله اشاره کرد و گفت :
" وقت بسیار کم است . ساختار سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا باید تا پایان سال جاری میلادی تائید شود . امریکائی ها باید به همراه همکاران ناتوئی خود این کار را انجام بدهند . این برنامه باید در همایش ناتو در شیکاگو در اواسط ماه مه سال آینده بطور نهائی تصویب شود ، و اگر تا آن زمان از روسیه برای شرکت در ساختار دفاع ضد موشکی دعوت نشود ، این امر مسائل بزرگی در مناسبات روسیه و امریکا بوجود خواهد آورد . ولی ما بشدت امیدواریم که از این سیر حوادث ممانعت شود ."
با وجود این ، دمیتری راگوزین در جریان ماموریت خود در امریکا موفق نشد تضمین های کتبی را در این باره بدست آورد که سیستم دفاع ضد موشکی علیه روسیه متوجه نباشد . گوته مولر معاون وزارت امور خارجه امریکا در مسائل کنترل بر تسلیحات اطمینان داد که این سیستم بهیچ وجه بمنظور تضعیف نیروی هسته ای روسیه ایجاد نمیشود . او به مسکو پیشنهاد کرد که این طرح را از لحاظ فنی ارزیابی کند ، و در این صورت ، بگفته او، همه مسائل نگرانی آور بخودی خود از دستور روز حذف خواهد شد .
با این حال ، سرگی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه این اطمینان ها را قانع کننده نمیداند . بگفته وی ، در جریان مذاکرات بر سر این مسئله پیشرفت قابل ملاحظه ای حاصل نشده است . در عین حال سرگی ریابکوف خاطر نشان کرد که دلائلی برای بدبینی وجود ندارد ، چون در مذاکرات آشکارا بهبود یافته و وقت برای از میان بر داشتن نگرانی های موجود فعلاء باقی می ماند . مذاکر کنندگان روسیه امیدواری های خاصی به روسای جمهور دو کشور مربوط میسازند . سرگی ریابکوف در این رابطه گفت که در پائیز سال جاری میلادی ختماء دیدار مدودف و اوباما صورت خواهد گرفت . وی گفت : " ما امیدواریم که رهبر امریکا تا پایان سال جاری وارد روسیه شود . این بازدید امکان خواهد داد که تمام دستور روز مناسبات دو جانبه بطور مبسوط و همه جانبه بررسی شود ، و این گفتگو برای حصول پیشرفت بیشتری در مذاکرات مربوط به مسائل امنیت نیز لازم است . "

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند