تغییرشکل تروریزم بین المللی

تغییرشکل تروریزم بین المللی
11.12.2012, 16:21

کارشناسان، سال 2012 را سال " ثبات تروریستی " می نامند. فعالیت سازمان های رادیکالی معمولی تر نشده است ، سازمان های اطلاعاتی کشورهای مختلف بیان می دارند که موفق شده اند شرایط را تحت کنترل خود درآورند. تنها استثنای بسیار واضح، سوریه است. در این کشور عملیات های نابودی شهروندان غیر مسلح تقریبا یک پدیده معمولی و عادی شده است. اما در غرب آنرا در نظر نمی گیرند.
صد ها کار تحقیقاتی به مشکل تروریسم در جهان معاصر اختصاص دارد. در عین حال کارشناسان تا به امروز نتوانستند تعریف جهانی و مشخصی برای این پدیده ارائه دهند. اختلافات بیشتر در خصوص این مسئله است که چه اقداماتی علیه تروریسم تاثیر گذارترند. اکثریت غریب به اتفاق کارشناسان در گفتگو با صدای روسیه بر این عقیده اند که فعلا هدف اصلی تروریسم این است که رعب و وحشت را در بین شهروندان غیر مسلح بگسترانند و سیستم ایجاد شده را از بین ببرند. الکساندر کاناوالوف ، رئیس پژوهشکده ارزیابی های استراتژیک با این نظر موافق است.
می توان در خصوص جنگ با فرم ها و شکل های جدید سخن گفت. آنها با هدف ایجاد وحشت و عدم اعتماد به توانایی دولت برای دفاع از شهروندان ، از بین بردن ارتباطات اقتصادی و ضربه به کل سیستم های کسب و کار و بازار ، بر اساس ارزش های دموکراسی می باشند. وقتی وحشیان ، عاری از غریزه محافظت از خود به گسترش تمدن حمله ور شدند ، این حمله می تواند با موفقیت همراه باشد.
در عین حال کارشناسان خاطر نشان می کنند که این اواخر تروریسم بین المللی تغییر کرده است. این دگردیسی با آشوب انقلاب در جهان عرب مرتبط است. رادیکال ها پیشتر ضمن پرهیز از کاربرد روش های نظامی علیه شهروندان غیر مسلح ، درگیری با رژیم های موجود را آغاز می کردند. اکنون آنها برای رسیدن به قدرت می شتابند. تا به امروز مفهوم نبود که آیا آنها برنامه مثبتی دارند یا همانند گذشته تنها به فکر خرابی و نابودی هستند. کارشناس نظامی پاول فلگنگااوئر یادآوری می کند که در تاریخ جهانی اقداماتی برای پایان بخشیدن به تولد دوباره تروریسم صورت گرفته است.
تروریسم ، روش مبارزه سیاسی است. ممکن است تروریست ها ضمن به قدرت رسیدن نهایتا به سیاستمدار تبدیل شوند. اگر امکانات دیگری وجود داشته باشد آنها به کار خواهند برد. به طور مثال در ایرلند تروریستهای قدیمی ضمن گریز از ترور در چهارچوب ارتش جمهوری ایرلند، سیاست مدار شده اند.
هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که تروریست های خاور نزدیک که خود را مبارز آزادی می دانند ، بتوانند سیاست مداران قدرتمندی گردند. به عقیده رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیک لئونید ایواشوف ،روسیه اکنون اجازه نمی دهد که تروریست ها در سوریه بر سرکار آیند . و این کار به نوبه خود باعث می گردد سناریوی آزادی لیبی تکرار نشود، سناریویی که در واقع آمریکا بنا نهاد یعنی حمایت از انقلاب لیبی با زندگی سفیر آمریکا در این کشور برابری نمود

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند