ګفتگو با طالبان در فرانسه، ترکیه و قطر؛ راه صلح از کجا می‌گذرد؟

 
ګفتگو با طالبان در فرانسه، ترکیه و قطر؛ راه صلح از کجا می‌گذرد؟
در حالی‌که رییس‌جمهور کرزی در راس یک هیات بلندرتبه روز گذشته به ترکیه رفت تا در مورد بازگشایی دفتری برای طالبان در این کشور با مقام‌های ترکی و پاکستانی گفتگو کند، نمایندگان جریان‌های اپوزیسیون برای حضور در نشستی به‌منظور گفتگو با طالبان، آمادگی می‌گیرند.
ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفت که رییس‌جمهور کرزی در سفر سه‌روزه‌اش به ترکیه، با مقام‌های ترکی و پاکستانی در رابطه به پروسه صلح و گسترش روابط بین افغانستان و ترکیه گفتگو خواهد کرد.
قرار است رییس‌جمهور کرزی در نشست ترکیه، اسناد و مدارکی را در رابطه به حمله بر اسدالله خالد، رییس امنیت ملی، به رییس‌جمهور پاکستان ارایه کند.
در همین حال، نشستی در پاریس با تلاش یک نهاد تحقیقی فرانسوی هفته آینده در فرانسه برگزار می‌شود. طالبان در این نشست دو نماینده معرفی کرده‌اند، اما این گروه تاکید کرده که هیچ‌گونه گفتگوی صلحی در نشست پاریس مطرح نیست. سخنگوی طالبان گفته است این دو نماینده آن‌ها تنها نظرات طالبان را رو در رو با جامعه جهانی در نشست پاریس مطرح می‌کنند.
طالبان گفته‌اند در این نشست، هیچ مذاکره‌ای «با نیروهای اشغالگر و حکومت کابل» صورت نخواهد گرفت.
حاجی دین‌محمد و معصوم ستانکزی از حکومت افغانستان، احمدضیا مسعود رییس جبهه‌ی ملی، یونس قانونی، نورالحق علومی، همایون‌شاه آصفی از ایتلاف ملی و هم‌چنین مولوی محمدنعیم و شهاب‌الدین دلاور دو نماینده طالبان در نشست پاریس حضور خواهند داشت.
در همین حال، انجنیر عاصم از اعضای ارشد ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید این دور سوم مذاکرات بین گروه‌های اپوزیسیون و طالبان است که در فرانسه و کابل برگزار شده است.
عاصم گفت: «این‌بار دو تن از منصوبان برحال طالبان به رهبری ملا محمدعمر شرکت می‌کند. در این نشست به‌صورت عموم رای‌زنی می‌شود که افغانستان چگونه از بحران بیرون شود. این یک بحث آزاد است، نه برای این‌که کنار بیایند و با هم تفاهم کنند.»
او گفت که در این نشست شخصیت‌های مختلف نظرات‌شان را ابزار می‌کنند. عاصم گفت که از ایتلاف ملی، یونس قانونی، نورالحق علومی و همایون‌شاه آصفی شرکت می‌کنند.
قرار است احمدضیا مسعود، رییس جبهه ملی افغانستان نیز، در این نشست شرکت کند. محمد ناطقی از اعضای جبهه ملی افغانستان به 8صبح گفت که تاکنون هیچ نشستی به اندازه این نشست که قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود، از اهمیت برخوردار نبوده است. ناطقی نیز گفت که طالبان در این نشست تنها پیشنهادات‌شان را بیان می‌کنند و جلسه شکل باز را خواهد داشت که طرف‌های مختلف در آن نظرات و پیشنهادات‌شان را ارایه خواهند کرد.
آقای ناطقی می‌گوید نشست پاریس تفاوت‌های زیادی با تلاش‌های شورای عالی صلح دارد.
او گفت: «این نشست برای اولین‌بار است که بعد از یازده‌سال در فرانسه دایر می‌شود. ما چنین نشستی را در گذشته نه در فرانسه داشتیم، نه در آلمان، نه در پاکستان و نه هم در کابل. این نخستین‌باری است که چنین نشستی با این ترکیب فراگیر برگزار می‌شود.»
این در حالی است که براساس تلاش‌های ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان، طالبان حالا دفتری در قطر نیز دارند. اما مشخص نیست که کدام یک از این کشورها و کدام نشست‌ها، محور اصلی مصالحه با طالبان می‌باشد.
مذاکرات امریکا با طالبان در قطر پس از آن به حالت تعلیق درآمد که هر دو طرف بر سر آزادی زندانیان طالب به توافق نرسیدند. حکومت افغانستان با وجود تلاش‌های چندین‌ساله هنوز هیچ دست‌آوردی در گفتگوهای صلح نداشته است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند