حکمتیار برای قدرت آمده، نه برای صلح



دید‌بان حقوق بشر: حکمتیار برای قدرت آمده، نه برای صلح

  • 6 مهٔ 2017 - 16 اردیبهشت 1396
لوگوی دیدبان حقوق بشر
حق نشر عکسHRW
Image captionنهاد دیدبان حقوق بشر آقای حکمتیار را به ارتکاب جرایم جنگی متهم می‌داند

نهاد دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه اعلام کرده است که بازگشت گلبدین حکمتیار، "یادآوری ترسناکی" در این مورد است که چگونه رهبران گروه‌های جنگی مشغول بدست آوردن قدرت هستند، در حالی‌که قربانیان آنها از هر نوع شیوه دسترسی به عدالت محروم هستند.
پاتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد نهاد دیدبان حقوق بشر برای افغانستان در گزارشی به تحلیل اظهارات آقای حکمتیار پس از ظاهر شدن در انظار عمومی و شیوه ورود او به کابل پرداخته است. 
در این گزارش آمده که کاروان آقای حکمتیار در حالی وارد کابل شد که خودروهای "اس‌یو‌وی" مملو از افراد مسلح که با خود نارنجک‌انداز و مسلسل حمل می‌کردند، او را شبیه "یک قهرمان" همراهی کردند؛ نه مثل "یک جنگسالار بدنام تبعید شده و متهم به جنایت جنگی که در تلاش احیای قدرت قبلی خود است." 
گلبدین حکمتیار دو روز پیش و هفت ماه پس از امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان که به او مصونیت قضایی می‌دهد، وارد کابل شد. 
اما حامد عزیزی، سخنگوی حزب اسلامی به بی‌بی‌سی گفت که گزارش جدید دیدبان حقوق بشر "مملو از غرض، بدسلیقگی‌ و برداشت نادرست" است و افزود: "کارکرد ۱۵ - ۱۶ سال گذشته این نهاد منفی بوده و امروز هم این نهاد در برابر روند صلح و در پی تخریب روند صلح افغانستان قرار دارد." 
آقای عزیزی با اشاره به یک گزارش قبلی دیدبان حقوق بشر گفت که مخالفت این نهاد در برابر روند صلح با طالبان موجب ادامه جنگ و کشته شدن "هزارها نفر" دیگر شده است. 
گزارش تازه دیدبان حقوق بشر افزوده که صحبت‌های روز پنجشنبه آقای حکمتیار در کاخ ریاست جمهوری، "زنگ‌های خطر" را به صدا درآورده است.


تصاویر محافظین حکمتیارحق نشر عکسEPA
Image captionدیدبان حقوق بشر همچنین از شیوه ورود آقای حکمتیار به کابل انتقاد کرده است.

براساس این گزارش: "او از نظام پارلمانی افغانستان انتقاد کرد و آن را برای این کشور نامناسب خواند. در گردهمایی دیگر او گفت که تقسیم قدرت در دولت وحدت ملی مقدس نیست و همچنین مطابق به قانون اساسی نیست. او گفت که برای نجات افغانستان از بحران آمده است." 
دیدبان حقوق در این گزارش همچنین از کیث کلارک، پژوهشگر شبکه تحلیلگران افغانستان نقل کرده که "معامله با حکمتیار بیشتر از صلح به احیای قدرت سیاسی او مرتبط است." و به گفته دیدبان حقوق بشر همین موضوع در مورد دیگر جنگسالاران افغانستان نیز صدق می‌کند که به قدرت بازگشته‌اند و از سال ۲۰۰۱ تا حالا در "تلاش پاک کردن" تصویر خود بوده‌اند. 
مطالب بیشتر: 
سخنگوی حزب اسلامی در پاسخ به این بخش گزارش گفت که آقای حکمتیار در اظهارات اخیرش تصریح کرده است که برای صلح آمده و در پی قدرت نیست و اینکه او تاکید کرده است که ساختار دولت وحدت ملی افغانستان خلاف قانون اساسی است و در حالی‌که جناح‌های دخیل در دولت، قانون اساسی را بزرگترین دستاورد خود می‌دانند اما خود به آن پابند نیستند. 
گزارش دیدبان حقوق بشر می‌افزاید که حکمتیار اتهامات پاشیدن تیزاب بر روی زنان از سوی اعضای حزبش را رد کرد اما در مورد حملات حزب اسلامی به سازمان‌های غیردولتی که در اردوگاه‌های پناهجویان در پاکستان با زنان افغان کار می‌کردند، "هیچ چیز" نگفت. 
در ادامه گزارش آمده است که دیدبان حقوق بشر "بدرفتاری‌های جدی" حزب اسلامی را ثبت کرده، از جمله تهدید به مرگ کارمندان امداد و روزنامه‌نگاران و این نهاد همچنین گفته که "می‌داند حزب اسلامی زندانی را در اردوگاهی پناهندگان در شمشتو در پاکستان ایجاد کرده بود که در آن مخالفان سیاسی خود به شمول کارمندان افغانی ‌که با نهادهای غیردولتی کار می‌کردند، شکنجه می‌شدند." 
در این گزارش همچنین به صحبت‌های آقای حکمتیار اشاره شده که گفته جنگ باید پایان بیابد زیرا "در هر ولایت گورهای دسته جمعی وجود دارد" و دیدبان حقوق بشر گفته این "اظهارات آقای حکمتیار درست است - شماری از اینها (گورهای دسته جمعی) شامل غیرنظامیانی است که در موشک‌باران بی‌رحمانه کابل از سوی او (حکمتیار) کشته شده‌اند یا هم توسط ملیشه‌های او به قتل رسیده یا شکنجه شده‌اند."


تصاویری حکمتیار، غنی، عبدالله، کرزی و سیافحق نشر عکسAFP/GETTY
Image captionگزارش دیدبان حقوق بشر گفته که صحبت‌های آقای حکمتیار در کاخ ریاست جمهوری افغانستان "زنگ‌های خطر" را به صدا درآورده است

آقای عزیزی گفت که حزب اسلامی زندانی در اردوگاه شمشتو نداشته است و به گفته او حزب اسلامی اتهامات شکنجه و قتل مخالفان سیاسی را نیز رد می‌کند و حاضر است در دادگاه بی‌طرف در مورد این اتهامات پاسخ بدهد. 
دیدبان حقوق در پایان گزارش خود می‌نگارد که برای خانواده‌های قربانیان، بازگشت حکمتیار صلح نمی‌آورد و این اقدام نشان دهنده ادامه فرهنگ معافیت است که آغاز جدیدی را برای افغانستان رقم نخواهد زد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد