عبور از مرز «دیورند



سفیر افغانستان: عبور از مرز «دیورند» با هر عنوانی نقض حاکمیت ملی افغانستان است 


شناسه خبر: 1403397 سرویس: بین الملل 

سرتاج عزیز و عمر زاخیلوال

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در دیدار با مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که عبور از دیورند تحت هر عنوانی نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان است. 

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عمر زاخیلوال» سفیر افغانستان در پاکستان با «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان  دیدار و گفت‌وگو کرد.
زاخیلوال در این دیدار اظهار کرد: این تصور اشتباه برای برخی بوجود آمده که درگیری مرزی اخیر در منطقه مرزی «لقمان» شهرستان «سپین‌بولدک» میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان از سوی افغانستان و با تحریک این کشور صورت گرفته است.
وی افزود: تحریک جنگ در درگیری اخیر در این منطقه از سوی نیروهای افغان نبوده است بلکه این موضوعی بوده که ما بارها در ارتباط با آن به پاکستان تذکر و هشدار داده بودیم.
سفیر افغانستان در پاکستان تصریح کرد: حرف ما از گذشته همین بوده که این روستاهای مناطق مرزی سپین بولدک و چمن تحت حاکمیت افغانستان بوده و در صورت ورود پاکستان به این مناطق، افغانستان عکس‌العمل نشان خواهد داد.
زاخیلوال ادامه داد: اقدام پاکستان برای عبور از دیورند و ورود به سپین بولدک با عنوان سرشماری نفوس نه تنها یک تخطی از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان بود بلکه نشان‌دهنده تحریک آشکار پاکستان بوده است.
وی تاکید کرد: نیروهای پاکستانی نه تنها در منطقه مرزی چمن بلکه در روستاهای انگوراده، غلام خان، خواجه خدر و چندین نقطه دیگر تخطی و از مرز افغانستان عبور کرد‌ه‌اند.
این در حالیست که رسانه‌های پاکستانی در ارتباط با این دیدار به نقل از سرتاج عزیز نوشته‌اند: «تا زمانی که درباره مدیریت مرزها به یک توافق قطعی نرسیم و تا زمانی که دولت افغانستان نگرانی پاکستان را برطرف نکرده و ملاحظات این کشور را در نظر نگیرد مرز چمن بسته خواهد بود.»
چندی است تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان تشدید شده و در آخرین مورد آن، پس از درگیری نیروهای افغان و پاکستانی در مرز «سپین‌بولدک» ولایت قندهار، منطقه مرزی «تورخم» در شرق افغانستان هدف حملات موشکی نظامیان پاکستان قرار گرفت.
برخی از مقامات پاکستانی در واکنش به این درگیری مدعی شدند که هماهنگی در رابطه با ورود نیروهای ارتش پاکستان به این منطقه با مقامات افغان صورت گرفته بود و افغانستان نیز به دستور هند با نیروهای ارتش این کشور درگیر شده است.
اما مقامات افغان نیز در واکنش به این موضوع تصریح کردند که به پاکستان در رابطه با ورود به منطقه لقمان هشدار داده شده بود اما نیروهای ارتش این کشور با استفاده از خودروهای سنگین زرهی و ورود به این منطقه، هشدارهای مقامات امنیتی افغان را نادیده گرفتند.
این در حالیست که پاکستان مدعی شده که منطقه لقمان که در حاشیه خط دیورند قرار دارد مربوط به «چمن» و خاک این کشور محسوب می‌شود که این ادعا به شدت از سوی مقامات افغانستان رد شده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد