برابري و مشاركت اقوام در نظام حياتي است


رهبران جهادی افغانستان به مشارکت برابر همه اقوام در ساختار نظام تأکید کردند


جهاد

Image captionنشست سرتاسری سیاسی و مشورتی رهبران و شخصیت‌های جهادی امروز (پنجشنبه ۲۱ ثور/اردیبهشت) برگزار شد
شماری از رهبران جهادی افغانستان برای بحث روی وضعیت سیاسی در تالار لویه جرگه افغانستان در کابل گردهم آمدند.
محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که برگزار کننده این نشست بود، گفت همه مردم افغانستان نگران وضعیت فعلی این کشور هستند.
او گفت: "نگذاریم افغانستان به عرصه جنگ‌های نیابتی و رقابتی کشورهای منطقه و جهان تبدیل شود. نگذاریم افغانستان به سوریه دیگر و کشورهای خاورمیانه دیگر تبدیل شود."
او برای رسیدن به صلح و پایان جنگ به وحدت میان اقوام و مذاهب مختلف افغانستان تأکید کرد و افزود که برای تأمین وحدت، باید عدالت در همه عرصه‌ها، بازسازی و انکشاف و حضور مردم در ادارات کشور تأمین شود.
وی افزود که هدف آنها از انتقاد از دولت، تخریب نیست بلکه آنها خواهان به میان آمدن اصلاحات در "پدیده‌های منفی هستند که روز به روز در حکومت رشد می‌کند."
جهاد
Image captionآقای خلیلی می‌گوید هدف آنها از انتقاد، تخریب دولت نیست
یونس قانونی از رهبران شورای حراست و ثبات افغانستان نیز در نشست امروز وضعیت این کشور را نامطلوب و غیرقابل قبول خواند.
او گفت که افغانستان در تمام عرصه‌ها از جمله سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در بحران قرار دارد و باید راهکارهای منطقی را جستجو کند.
او به تنوع قومی، مذهبی و سیاسی در افغانستان اشاره کرد و افزود که باید این تنوع‌ها پذیرفته شود و یگانه راه بیرون رفت از بحران موجود پذیرفتن "کثرت گرایی" است.
آقای قانونی نیز تأکید کرد که پذیرفتن کثرت‌گرایی به تنهایی کافی نیست و باید عدالت بین تمام این گروه‌ها در تمام عرصه‌ها تضمین شود.
قانونیحق نشر عکسSOCIALMEDIA
Image captionیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری وضعیت کنونی افغانستان را "نامطلوب و غیرقابل قبول" خوانده است
عمر داوودزی، رئیس کمیته سیاسی شورای حراست و ثبات نیز به خراب شدن وضعیت امنیتی در افغانستان اشاره کرد و گفت "چه شد که ما دوباره نیازمند نیروهای خارجی شدیم؟"
او گفت که دولت افزایش مداخلات خارجی و همسایه‌ها را دلیل این وضع می‌خواند اما حقیقت این است که ضعف مدیریت در دولت، مداخله بی‌جا در امور ارگان‌های امنیتی و سیاسی و قومی ساختن ارگان های امنیتی دلیل اصلی این وضعیت است.
وی تأکید کرد که دولت باید اشتباهات خود را پذیرفته و برای آوردن اصلاحات اقدامات جدی کند.
او به سخنان پیر سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی اشاره کرد و تاکید کرد که تنها راه حل برای مشکلات کنونی دولت، ایجاد یک چتر بزرگ سیاسی مشمول همه بزرگان و شخصیت‌های افغانستان است که مجاهدین در آن نقش مهم داشته باشند و حکومت محور آن نه، بلکه عضوی از آن باشد.
جهاد
Image captionآقای داوودزی می‌گوید دولت باید اشتباهات خود را بپذیرد
صبغت الله مجددی، رهبر جبهه نجات ملی افغانستان نیز در این نشست خطاب به رئیس جمهوری افغانستان گفت: "کسانی که تو را به تخت نشاندند تو را از تخت کنار هم زده می‌توانند... اما ما این را نمی‌خواهیم. ما می‌خواهیم اصلاحات عمیق و حقیقی به میان آید."
او افزود که وضعیت افغانستان اکنون بسیار خراب است و همه مردم از ادامه این وضعیت نگران هستند.
وی گفت: "خداوند رئیس جمهوری را هدایت کند. سبب نود درصد کامیابی‌اش من بودم. گفته بود که اگر پایم را منحرف گذاشتم زبان تیز مجددی من را راست کند... امروز درک ندارد. او گپ‌ها را فراموش کرده."

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد