واکنش حزب وحدت به رهبری کریم خلیلیدر جواب حكمتيار


واکنش حزب وحدت به رهبری کریم خلیلی به پیام عیدی حکمتیار

  • 13 اوت 2013 - 22 مرداد 1392


Image captionکریم خلیلی رهبر حزب وحدت و معاون دوم رئیس جمهور کرزی است

حزب وحدت اسلامی به رهبری محمدکریم خلیلی معاون دوم حامدکرزی رئیس جمهوری افغانستان، به پیام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که در عید فطر منتشر شد، واکنش نشان داده و این پیام را پراز تهمت و تهدید خوانده است.
در بیانیه ای که در سایت رسمی این حزب منتشر شده، به صورت ضمنی از احزاب سیاسی به خاطر سکوت در برابر پیام حکمتیار نیز انتقاد شده و این سکوت به معنی "همصدایی با محتوای پیام او" تلقی شده است.
در بخشی از این پیام آمده است:"حزب وحدت اسلامی افغانستان ابتدا بر اصالت پیام تردید داشت. ما تصور می کردیم که چگونه ممکن است، یک شخص مدعیِ رهبری، در روزهایی که همه، پیام عطوفت و مهربانی و وحدت و زندگی منتشر می کنند، بی باکانه برعلیه یک بخشی از هموطنانش پیام مرگ و خشونت و نسل کشی و کوچ اجباری انتشار دهد؛ آنهم تنها به جرمِ تفاوت اتنیکی و خونی! و اما اکنون شش روز از انتشار آن پیام تهدید آمیز و عبرت آموز می گذرد و تا هنوز تکذیب نشده است."
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، در پیامی که به مناسبت عید فطر از سوی او منتشر شد، گفته بود که خارجی ها با حمایت از اقلیت ها در پی تجزیه افغانستان اند.
در پیام عیدی حکمتیار، به مسایلی اشاره شده بود که هزاره ها آن را تهدید آمیز می دانند و در شبکه های اجتماعی نیز واکنش زیادی به این پیام آقای حکمتیار به چشم می خورد.
در بخشی از پیام حکمتیار با اشاره به اختلافی که میان کوچی ها/عشایر، و هزاره ها وجود دارد، آمده است: "آنروز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت. بعضی از آنها به ایران فرار خواهند کرد و ایران هم با آنها سلوک وحشیانه و بیرحمانه خواهد کرد."



Image captionگلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، در حال حاضر متواری است

حزب وحدت به رهبری خلیلی، در واکنش به پیام آقای حکمتیار تاکید کرده است که افغانستان با خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ "به کام جنگ و جنگجویان سقوط نخواهد کرد، بلکه فصل جدید و تازه ای در تاریخ افغانستان آغاز خواهد شد و افغانستان به پیش خواهد رفت."
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حزب وحدت به رهبری عبدالعلی مزاری در دهه نود میلادی، در یک ائتلاف سیاسی بودند و علیه دولت به رهبری برهان الدین ربانی می‌جنگیدند.
حزب وحدت پس از عبدالعلی مزاری رهبر این حزب که به دست طالبان کشته شد، به چهار شاخه انشعاب کرد که هر شاخه آن در حال حاضر توسط کریم خلیلی، محمد محقق، محمد اکبری و قربانعلی عرفانی از اعضای ارشد حزب وحدت در زمان مزاری، رهبری می شوند.
حزب اسلامی نیز دچار انشعاب شده است. در حال حاضر شاخه ای از حزب اسلامی به از سوی عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد در کابینه آقای کرزی رهبری می شود.

مطالب مرتبط

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد