توصیۀ یک داکتر زن به طالبان

 

توصیۀ یک داکتر زن به مقام‌های طالبان در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران

۲ ساعت قبل
آرشیف - لیسه عالی زرغونه در شهر کابل

۳۱۱ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از آموزش محروم مانده اند.

برخی از دختران دانش‌آموز در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند، هر روز نسبت به آیندۀ خود ناامیدتر می‌شوند.

در همین حال در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود، یک زن از طالبان می‌خواهد که به دختران اجازه دهند به مکتب بروند و آموزش ببینند.

این ویدیو زنی را نشان می‌دهد که ظاهراً داکتر است و با چند زن دیگر به ادارۀ طالبان آمده و خواهان باز شدن مکتب‌ها به روی دختران دوره‌های متوسطه و لیسه است.

این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شده، مشخص نیست که در کدام ولایت ثبت شده اما این زن خطاب به مقام‌های طالبان که مقابلش نشسته‌اند می‌گوید: "تا چی وقت طرف دیگر کشورها دست ما دراز باشد که خیرات بدهند، زن یا مرد ندارد، غیرت به‌کار است، دختر من باید درست بخواند، خواهر و دختر او باید درس بخواند."


پس از بازگشت طالبان به قدرت، ۳۱۱ روز است که دختران دورۀ متوسطه و لیسه از رفتن به مکتب محروم شده اند.

با وجود واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری اما طالبان هیچ انعطاف‌پذیری برای بازگشایی مکاتب دخترانه ندارند.

از سوی دیگر دختران دانش‌آموز که در بی‌سرنوشتی کامل به‌سر می‌برند، نگران آیندۀ تحصیلی خود اند.

میترا، دانش‌آموز صنف دوازدهم در یکی از مکاتب کابل می‌گوید، در آخرین سال تعلیمی‌اش از آموزش محروم مانده و این برایش عذاب‌آور است.

او با گذشت هر روز برای رفتن دوباره به مکتب ناامیدتر می‌شود: "خیلی نگران کننده است و مدت یک سال است که مکاتب به روی دختران بسته است و هیچ دختری حق تحصیل ندارد امسال اگر مکتب‌ها باز می‌بود ما فارغ صنف دوازده می‌داشتیم اما متاسفانه نداریم."

یکی از آموزگاران دورۀ لیسه در یکی از مکاتب دخترانۀ ولایت هرات با شرط حفظ هویتش می‌گوید، اغلب دانش‌آموزانش زیاد ناامید شده و حتا دچار افسردگی شده اند: "تنها کلام و حرف آنها این است که خسته شدند و دیگه امیدی ندارند، از طرفی به صفت یک معلم باید برای‌شان انگیزه بدهم که باید صبور باشند و امیدوار باشند و از طرفی با حقایق روبرو می‌شوند چون اخبار را هر لحظه می‌بینند. باید بگم که وضعیت روحی شاگردان خیلی بده، چندین نفر از خودکشی و عواقب آن پرسان کردند."

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در بارۀ زمان بازگشایی مکاتب پاسخ نداد.

اما پیش از این همواره گفته اند بازگشایی مکاتب وابسته به تصمیم رهبری آنان است.

در همین حال خبرگزاری دولتی باختر مربوط به طالبان نوشته است که سعید العیده، معاون سفیر قطر در افغانستان گفته که قطر آمادۀ همکاری با افغانستان به ویژه در بخش آموزش است.

بر بیناد گزارش باختر، قطر در حال برنامه ریزی برای کمک به وزارت معارف در ساخت مدارس در افغانستان است.

اما در نزدیک به یک سال گذشته طالبان با وجود فشارهای بین‌المللی تصمیمی برای بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم نگرفتند و دختران دانش‌آموز همچنان بی‌سرنوشت و خانه‌نشین هستند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد