اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی

هروی: اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی واقعیت های تلخ ده سال گذشته بوده است
15.07.1391
حکومت افغانستان می گوید، اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی واقعیت های تلخ ده سال گذشته در این کشور بوده و هیچ ربطی با تلفات نیروهای خارجی در افغانستان ندارد.

لیون پنیتا وزیر دفاع ایالات متحده به تازه گی گفته است که رییس جمهور کرزی به جای انتقاد از امریکا باید از سربازان بین المللی که در این کشور قربانی می دهند سپاسگذاری کند.

در پاسخ به این اظهارات آقای پنیتا احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روزشنبه در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

« انتقادات رییس جمهور افغانستان موجه و بر حق بود و ما فکر می کنیم که هیچ ربطی به تلفات سربازان ایالات متحدهء امریکا در افغانستان نداشته است.
اگر نیروهای بین المللی واقعاً به این مساله توجه می کردند، مشکلات آنچنانی که ما حالی در افغانستان داشتیم، نمی داشتیم.»


درعین حال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید می کند که ایالات متحده باید در ده سال گذشته برای از بین بردن مراکز اصلی تروریزم که خارج از سرحدات افغانستان اند، مبارزه می کرد.

آقای هروی این انتقاد اخیر رییس جمهور کرزی را که گفته است، تا اکنون امریکا در زمینهء تمویل و تجهیز نیروهای افغان توجه لازم نکرده است، یک واقعیت خواند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز پنجشنبه هفتهء گذشته در یک نشست خبری در کابل این هشدار را نیز داد که اگر امریکا نیروهای امنیتی افغان را تجهیز نکند، افغانستان اقدام به خرید سلاح های سنگین از روسیه و چین خواهد کرد.

به دنبال این اظهارات آقای کرزی لیون پنیتا وزیردفاع ایالات متحده گفت که مردان و زنان آنان برای تامین حاکمیت و امنیت افغانستان حاضر به جنگ و از دست دادن جان شان اند.

آقای پنیتا از رییس جمهور کرزی خواست تا از این قربانی ها باید قدردانی کند:

« ما بیشتر از دو هزار زن و مرد امریکایی را از دست داده ایم، آیساف عساکر خود را از دست داده و نیز بیشتر سربازان افغان از دست رفته اند.
آنان در جنگ با دشمن واقعی کشته شدند نه غیر واقعی.
و من فکر می کنم که بهتر می بود آقای کرزی بجای انتقاد از آنان که در افغانستان قربانی شده اند، سپاس گذاری می کرد.»


معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید، در جریان چند سال گذشته سخنان جدی و تندی میان مقام های افغان و امریکایی گفته شده اما دوستی کابل و واشنگتن به قوت خود باقی بوده است.

این انتقادات میان مقام های افغان و امریکایی در حالی صورت می گیرند که بحث ها در مورد امضای تفاهمنامهء امنیتی بین دو کشور نیز ادامه دارند.

سید فتح محمد بها

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد