نفت و سیاست: حلقه های یک زنجیر

نفت و سیاست: حلقه های یک زنجیر
(Tag cloud: , سياست, مقالات, در جهان
15.10.2012, 18:50
© Photo: SXC.hu
قیمت های جهانی نفت در روز دوشنبه کاهش آرام خود را ادامه دادند که تحلیلگران آن را تأثیر اعلامیه رامین مهمانپرست نماینده رسمی وزارت امور خارجه می دانند که از آمادگی ایران برای انجام مذاکرات در رابطه با غنی سازی اورانیوم صحبت کرد .

مهمانپرست اعلام نمود که تهران آماده نشان دادن انعطاف است تا بدین ترتیب سطح نگرانی جامعه جهانی در رابطه با موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد و تهران آماده انجام مذاکرات در باره غنی سازی اورانیوم است. به گفته این کارمند دولت، اگر تهران از تضمین دریافت اورانیوم غنی شده تا 20 درصد برای نیازهای برنامه صلح آمیز هسته ای خود برخوردار شود، چنین موضع با انعطافی نشان داده خواهد شد. شایان ذکر است که چندی پیش، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران، اعلام داشت که ایران حتی حاضر است غنی سازی اوارنیوم تا 20 درصد را بطور کامل متوقف کند اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی سوخت مورد نیاز کشور را به ایران بفروشد .

ولادیمیر ساژین مفسر صدای روسیه در اینباره چنین می نویسد. این نکته مشخص است که مسأله هسته ای ایران و قیمت های نفت بهم وابسته هستند. هر چه درجه تشنج پیرامون این مسأله زیاد باشد، قیمت ها نیز افزایش می یابند. بر عکس هر گونه خبری ، حتی اگر واقعی نباشد، و حتی یک حرکت فرضی بسوی سازش باشد، قیمت نفت را پایین می آورد .

ما در رابطه با آخرین اعلامیه های نمایندگان ایران، همانا شاهد چنین چیزی هستیم. اما تصحیح در قیمت ها نسبت به حجم آن ناچیز و میتوان گفت « نقطه ای» بوده است. قیمت ها هنوز می توانند خودنمایی کنند. دلایل چندی برای این گفته وجود دارد. اولاً مذاکرات در فرمات « ایران - « گروه ششم میانجی ها ( پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) تا قبل از پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شروع نخواهد شد و به احتمال قوی حدود اواخر نوامبر و اوایل ماه دسامبر ممکن است برگزار شوند. دوماً، بعید است این مذاکرات آسان باشند. با وجود آمادگی ایران برای گفتگو، طرفین از دیدگاه های متفاوتی، اگر به زبان ریاضی رو آوریم، بر الگاریتم عمل طرفین برخوردارند .

گروه «شش» برای مذاکرت آینده ابتکار جدیدی را تهیه می بیند که اساس دور نوبتی مذاکرات خواهد بود. به تهران شمایی پیشنهاد خواهد شد که بر طبق آن، در پاسخ به هریک از اقدامات پذیرفته شده از طرف ایران جهت تحکیم اعتماد ، یکی از تحریم های برقرار شده بر علیه آن حذف خواهد شد. این ابتکار شباهت زیادی به نقشه « گام به گام» سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دارد .

ولادیمیر یوسییف مدیر مرکز تحقیقات اجتماعی – سیاسی روسیه در اینباره گفت: پیشنهاد تهران ، به همان شکل گام به گام شامل 9 مرحله پروسه قطع عمل تحریم هاست. فقط یک فرق در اینجا وجود دارد: فقط پس از اجرای تمام 9 شرط ایران توسط مخالفان ایران در رابطه با لغو تحریمات، ایرانی ها تولید اورانیوم تا سطح 20 درصد غنا را در کارخانه زیر زمینی « فردو» متوقف خواهند کرد. یعنی بر طبق درخواست تهران، تحریم ها نه بعد و نه مطابق با گام های تهران ، بلکه قبل از شروع مرحله اول باید لغو شوند. و این در حالی است که توقف نهایی غنی سازی اورانیوم فقط در آخرین مرحله و فقط در کارخانه « فردو» انجام خواهد شد. اما این تمام مطالبات تهران نیست. ایران آماده متوقف کردن روند غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد فقط در صورتی است که تضمین تحویل چنین اورانیومی به ایران داده شود و مهمتر ازهمه، حفظ تمام تجهیزات در محل است که امکان احیای غنی سازی اورانیوم در هر زمانی و حتی افزایش سطح غنا را ممکن می سازد .

آشکار است که موضع ایران به این شکل برای گروه «شش» قابل قبول نخواهد بود. به ویژه حالا که غرب از تأثیر تحریمات راضی است که به عقیده آن، رهبری ایران را وادار به آن کرده است که حداقل در حرف دست به سازش های چندی بزند و این تحریم ها فشار اقتصادی بر ایران را شدت می بخشند .

در روزهای نزدیک اتحادیه اروپا، پاکت جدید تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح خواهد کرد. اقدامات تحریمی یکسری از عرصه ها را در بر خواهد گرفت: انرژی ( از جمله منع خرید گاز ایران توسط اروپا)، تجاری، بخش مالی، حمل ونقل و ارتباطات تلویزیونی. رفتار آینده بازار نفت وابسته به آن خواهد بود که واکنش تهران نسبت به اینگونه اقدامات چگونه خواهد بود .

در هر صورت، دور نوبتی مذاکرات ایران با گروه « شش» میانجی ها، « لحظه حقیقت» برای بازار خواهد بود. کارشناسان بازار نفت حدس می زنند که در صورت روند امیدوار کننده این مذاکرات، قیمت نفت تا پایان سال جاری می تواند کاهش قابل توجهی داشته باشد. کارشناسان سیاسی هشدار می دهند که شانس اجرای چنین سناریوی خوش بینانه ای زیاد نیست. مسأله هسته ای ایران به احتمال زیاد برای مدت طولانی بازار نفت را تحت تأثیر قرار خواهد داد


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد