همایش دو روزه پنجاه حزب سیاسی

همایش دو روزه پنجاه حزب سیاسی و نهاد مدنی در کابل
گزارش از جلیل پویا
رئیس جبهه ملی افغانستان نیز با شرکت در این نشست، به برگزاری یک انتخابات شفاف و شرکت گسترده مردم تأکید کرد.
پنجاه حزب سیاسی و نهاد مدنی روز چهار شنبه در همایشی دو روزه در ک...
ابل هشدار دادند که اگر حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات شفاف به گونه جدی تلاش نکند، آینده تلخی در انتظار افغانستان خواهد بود. این احزاب و نهادهای مدنی بسته پیشنهادی ای را برای برگزاری انتخابات شفاف وعادلانه درکشور نیز ارائه کردند. هدف از برگزاری این همایش و امضای اصول نامه 56 ماده ای، اشتراک مردم از طریق نهادهای مدنی و احزاب سیاسی، به روند سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و افزایش اعتماد مردم نسبت به پروسه انتخابات می باشد.

احزاب سیاسی و مسئولان جامعه مدنی، یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان، و مسئولان فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان و چگونگی برگزاری این انتخابات را برای آینده مردم افغانستان مهم تلقی نمودند و خواهان تلاشهای همه جانبه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه شدند. رئیس جبهه ملی افغانستان نیز با شرکت در این نشست، به برگزاری یک انتخابات شفاف و شرکت گسترده مردم تأکید کرد. جبهه ملی موجودیت قانون درست انتخابات، تأمین کننده شفافیت در انتخابات پیشرو عنوان کرد.

همچنین رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی نیز در این همایش به فراهم نمودن زمینه برای برگزاری انتخابات عادلانه، و شفاف تأکید نمودند و از پیامدهای منفی انتخابات تقلبی هشدار دادند.

یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان برگزاری این نشست و امضای اصولنامه پیشنهادی در روند انتخابات را یک اقدام به موقع احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی در پیوند به انتخابات آیندۀ پیشرو در افغانستان عنوان کرد و بر همه شمول بودن و شفافیت این انتخابات و عدم مداخلات خارجی و داخلی در امور انتخابات تأکید کرد.

یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان گفت:
“دراین جا من با کسانی موافقم که می گویند باید این انتخابات یک انتخابات ازاد وشفاف باشد و بدون دخالت خارجی ها وداخلی ها برگزار گردد. این دو عنصر، هردو برای اعتبار انتخابات مهم می باشد.”

در همین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که عبور از یک مرحله بسیار حساس در سال دوهزار و چهارده بستگی به برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه دارد.

نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی که در این همایش شرکت کرده اند، قرار است در روز دوم برگزاری این نشست، مسودۀ پلان کاری برای دادخواهی را ارائه نموده و روی آن بحث و تبادل نظر کنند.
 


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد