وضعیت زندگی در ولایت پروان

وضعیت زندگی مردم در ابعاد مختلف در ولایت پروان
28.07.1391
وضعیت زندگی مردم در ابعاد مختلف در ولایت پروان از نظر مردم ساکن در آن ولایت، نسبت به سال های گذشته متفاوت به نظر می رسد.
ولایت پروان در 50 کیلومتری شمال کابل از ولایات درجه دوم افغانستان است که به دلیل نزدیک بودن آن با پایتخت که دروازه شمالی مرکز کشور نیز گفته می شود، موجودیت پایگاه مرکزی نیروهای بین المللی در ولسوالی بگرام این ولایت و با داشتن معبر بزرگ و یگانه شاهراه ترانزیتی که از طریق تونل سالنگ شمال افغانستان را با آسیا وصل می کند، نظر برخی از جغرافیه دانان از اهمیت خاصی برخوردار است.
ولایت پروان در دوران جهاد و در دوره جنگ های گروه طالبان پس از سقوط حکومت مجاهدین، آسیب های شدیدی برداشته است که زیر بناهای این ولایت از بین رفته و از نظر اقتصادی در وضعیت نامناسب قرار دارد.
اما در عین حال شمار زیادی از ساکنان ولایت پروان به این باور اند که با تمام مشکلاتی که در بخش های مختلف و ساحات زندگی مردم در این ولایت وجود دارد، در جریان سال های دههه اخیر تحول خوبی در جهت مثبت نیز در زندگی باشنده گان محل به وجود آمده است.
شماری از ساکنان ولایت پروان در مورد وضعیت عمومی در این ولایت زیاد ناراضی به نظر نمی رسند.
موضوع امنیت که از نیازمندی های جدی به شمار می رود مردم در ولایت پروان می گویند، مشکلات امنیتی در این ولایت بیشتر از این گسترش نخواهد یافت زیرا زمینه همکاری مردم با مخالفین مسلح دولت وجود ندارد.
مقامات امنیتی ولایت پروان می گویند، بخش اعظم این ولایت شامل دوره های انتقال مسوولیت از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان شده است.

شماری از کارشناسان مسایل بازسازی و انکشافی در ولایت پروان به این باور اند که دههه اخیر که دوره خوبی از سرازیر شدن کمک های جامعه جهانی به افغانستان بود و حضور پی آر تی یا گروه بازسازی نیروهای امریکایی در جریان این سال ها در ولایت پروان فرصت مناسبی برای رسیده گی به مشکلات مردم بود.
بگفته این کارشناسان به دلیل تازه بودن تجربه ها در زمینه استفاده درست از این کمک ها، دولت نتوانسته بیشتر در این دوره در زمینه انکشاف موثر و زیر بنایی کار های لازم را انجام دهد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد