اخبار از روز از کابل

 
روسیه در خاک تاجکستان تا سال 2042 باقی می ماند
 
هنگام بازدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از تاجکستان، در شهر دوشنبه، موافقت نامه دیر انتظار در باره پایگاه 201 نظامی روسیه به امضا رسید. اما این یگانه سندی نبود که توسط رهبران دو کشور امضا گردید. طی این ملاقات موافقت نامه های در عرصه انرژی برق آبی، امنیت، سیاست مهاجرت و مقابله با قاچاق مواد مخدر عقد شدند.
پایگاه 201 نظامی در سال 2004 میلادی ایجاد شد و در حال حاضر، این بزرگترین واحد نظامی روسیه است که در خارج از کشور واقع شده است. دقیقأ در آن زمان، دهسال پیش، اولین موافقت نامه در باره استقرار پایگاه در خاک تاجیکستان برای یک دهه به امضا رسید. اما بعدأ مقامات جمهوری تاجکستان تصمیم گرفتند که مقام پایگاه و ارزش اجاره آن را مورد بازنگری قرار بدهند. در مطبوعات از مبلغ غیر قابل قبول برای روسیه نام برده شد. پروسه مذاکرات آغاز شد که در آستانه 60 مین سالگرد امامعلی رحمان به پایان رسید. طرفین به مصالحه رسیدند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در این باره اظهار نظر نموده چنین گفت:
«با قرارداد امروز، ما تا حد زیادی مشارکت استراتژیکی بین دو کشور را تحکیم می بخشیم. با اطمینان می توانم بگویم که تمام آن قراردادها که امروز امضا نمودیم اجرا خواهند شد و به نفع پیشرفت مناسبات دو جانبه خواهد بود
قرار داد جدید تا سال 2042 میلادی اعتبار خواهد داشت و احتمال تمدید آن برای 5 سال دیگر وجود دارد.
بنا بر یکی دیگر از ماده موافقت نامه مربوط به پایگاه روسیه مقام کارمندان آن یعنی نظامیان و اعضای خانواده های آنها تعیین شده است. این مقام شبیه پرسونل فنی نمایندگی های دیپلماتیک روسیه خواهد بود. به عبارت دیگر، آنها از یکسری مصونیت ها و از جمله، مصونیت در مقابل دستگیری، تفتیش و تصاحب دارایی شخصی و غیره برخوردار می شوند.
آنچه به ارزش اجاره مربوط می باشد که در باره آن در رسانه ها صحبت زیادی میشد، این قرارداد شرایط مطلوبی را در نظر دارد. عملاً روسیه می تواند از این پایگاه بشکل بلاعوض استفاده کند
با امضای این قرارداد ، منظره حضور نظامی روسیه در آسیای مرکزی یک شکل نهایی برای چند دهه آینده کسب نموده است. روسیه پایگاه های نظامی خود در دو کشور تاجکستان و قرقیزستان را حفظ می کند.
ولادیمیر پوتین به مناسبت 60-مین سالگرد تولد امامعلی رحمان به او جدیدترین تفنگ تیرزنی ساخت روسیه را تحفه داد.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد