بازی بزرگ: شطرنج بازان و سیاست

 
بازی بزرگ: شطرنج بازان و سیاست
Tag cloud: سياست, مقالات, در جهان
29.10.2012, 20:07
© Flickr.com/ranil/cc-by-nc-sa 3.0
این اواخر مرز سوریه – ترکیه در مرکز توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. شرایط در این منطقه پس از کشته شدن تعدادی
از شه...
روندان ترک توسط تجهیزات نظامی سوریه رو به وخامت گذاشت. مساله اینجاست که آیا این تجهیزات می توانند به طور اتفاقی شلیک کنند. ظاهرا، شورشیان تصمیم گرفتند که از روشی خاص برای وادار ساختن انکارا به همراهی با بلوک ناتو و اتخاذ تصمیمات قاطع استفاده کنند. ترک ها از این روش چندان خوششان نیامد و موجی از اعتراض به دخالت در امور داخلی سوریه در سراسر کشور به راه افتاد. مطبوعات ترک دایما بحران سوریه را تحت عنوان «بن بست» خطاب می کنند. ولادیسلاو تکاچف کارشناس روابط بین الملل در این خصوص می گوید:

«دولت ترکیه در حمایت های خود از نیروهای اپوزیسیون زیادی جلو رفته و اکنون جایی برای عقب گرد ندارد. کمک از طرف پادشاهی عربستان سعودی و قط نیز فقط به شکل مالی و سازمان دهی نیروهاست، اما ایالات متحده در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری، هیچ اقدام خاصی نخواهد کرد».

واضح است که برداشتن گام های اساسی برای ایجاد تغییرات شدید در شرایط و مبارزه علیه دولت دمشق توسط شورشیان امکان پذیر نیست. بدون افزایش حمایت های غرب و دول پادشاهی عرب، شورشیان قادر به ادامه مبارزه نیستند. این حمایت ها از طرف روسیه و چین تحریم می شوند. ولادیسلاو تکاچف در این خصوص یادآوری می کند:

پس از جنجال مربوط به نشاندن هواپیمای سوریه توسط آنکارا، و پیگیری قضیه از طرف مسکو، دولت آنکارا بیش از پیش به همکاریهای بسیاری بالای خود در حوزه اقتصادی با روسیه اشاره می کند. علاوه بر این، از احتمال انجام عملیات نظامی در سوریه در جامعه ترکیه زیاد صحبتی به میان نمی آید. به عبارتی، در حال حاضر، هیچ گام عاقلانه ای برداشته نمی شود. در بازی شطرنج اگر طرف مقابل قوی تر باشد، همین رفتار انجام می گیرد. دمشق هم ظاهرا می خواهد برتری خود را از نظر جایگاه تقویت کند. »

آقای تکاچف در این خصوص می گوید:

«حال چه می شود؟ من فکر می کنم که در پس زمینه بی تفاوتی های غرب نسبت به موج بیانات جنگ طلبانه آنکارا، ترکیه موضع خود را تغییر داده و به دنبال راه حلی برای سازش در خصوص مساله سوریه خواهد بود. به عبارتی، مجموعه تاکتیک های در هم پیچیده و نامشخص، جای خود را به موضع گیری دقیق و قابل تحقق خواهد داد. این مساله در هفته آینده و پس از انتخاب رییس جمهور امریکا کاملا مشخص خواهد شد. همه چیز بسته به این است که چه کسی انتخاب شود، باراک اوباما یا میت رومنی».

باراک اوباما در مصاحبه پیش از انتخابات خود یک بار دیگر تاکید کرد که بحران سوریه فقط از طریق دیپلماتیک قابل حل است. اما سخنان میت رومنی نشان از مسلح کردن شورشیان سوریه دارد، یعنی اینکه عملا خاورمیانه منفجر خواهد شد، که این تصمیم تا حدی نامعقول می باشد. بویژه اگر این مساله را نیز حساب کنیم که این سخنان در سالگرد بحران کاریب بیان شدند، یعنی زمانی که دنیا در آستانه یک فاجعه عظیم قرار داشت. این نیز گفتنی است که موشک های امریکا در ترکیه مستقر شده اند. احتمال دارد که کسی به آقای رومنی یادآور شده باشد که باید تجربه تاریخی را نیز مد نظر قرار دهد


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد