مسکو:انتخاب بهترین قاری قرآن


مسکو بهترین قاری قرآن را انتخاب کرد

15.10.2012, 20:16
 
 
حسام مرزوق 25 ساله از تونس برنده سیزدهمین کنکور بین المللی قاریان قرآن شد. او بهترین قاری در بین کسانی شناخته شد که از 34 کشور از جمله، عربستان سعودی، ترکیه، آمریکا، چین، اندونزی و عراق به مسکو آمده بودند .
کنکوری که هر سال توسط شورای مفتیات روسیه تحت حمایت وزارت امور خارجه و دولت مسکو برگزار می شود در سال جاری برای نخستین بار در دو مرحله به انجام رسید. مرحله اول فینالیست ها را معین کرد که در نتیجه 7 نفر به مرحله فینال راه یافتند. مرحله دوم برنده بین فینالیست ها را تعیین کرد .
فینالیست ها نمایندگان 6 کشور عربی – مصر، یمن، تونس، عربستان سعودی ، کویت، اردن و نماینده انجمن مسلمانان آمریکا بودند. مفتی اسلام حضرت داشکین، عضو هیأت داوران که در سوریه و عربستان سعودی تحصیلات خود را به پایان رسانده است به خبرنگلر صدای روسیه گفت: کمیته سازمانی پنج نفر را به عنوان اعضای هیأت داوران انتخاب کرد. برای نمونه نماینده ترکیه عضو هیأت داوران بود ، در حالی که حی یک قاری از تریکه به مرحله فینال نرسید. از روسیه نیز کسی نتوانست به مرحله فینال برسد. مالزی نیز به همین شکل نتوانست نماینده خود را به مرحله فینال برساند. داوری عادلانه بود .
بخش فینال کنکور بنا به سنت معمول در یکی از بهترین سالن های کنسرتی مسکو در هتل « کسموس» برگزار شد. اینبار مثل گذشته، این سالن مملو از مسلمانانی بود که از سراسر مسکو و حومه مسکو به آنجا آمده بودند و کسانیکه برنامه فرهنگی و امکان معاشرت مستقیم با مفتی ها ومهمانان خارجی ومهمتر از همه شنیدن آیات مقدس توسط بهترین قاریان جهان اسلام برایشان جالب بود .
به این دلیل کنکور را « جشن قرآن» می نامند که باعث شعف و شگفتی سعود عبدالعزیز الغیم، رئیس هیأت داوران ، استاد قرآن مقدس در دانشگاه محمد ابن السعود شد. وی دراینباره گفت: این یک کنکور بسیار عالی بود که مسلمانان را با هم متحد و روح آنها را بهم پیوند می دهد. این کنکوری است که صلح را در قلوب مردم جاری می کند. بیش از 30 کشور جهان، قاریان خود را به مسکو فرستادند که واقعاً عالی است. من برای اولین بار به مسکو آمده ام و این کنکور بخودی خود نشان می دهد که اسلام در روسیه در چه وضعیت عالی قرار دارد و آگاهی مسلمانان تا چه حد خوب است .
بنا به شرایط کنکور هر یک از فینالیست ها می بایست آنچه را که هیأت داوران انتخاب می کرد بخواند و پس از خواندن حسام مرزوق که بعد برنده شناخته شد گفت: برای اولین باردر این کنکور شرکت می کنم. من از جو وحال و هوای اینجا خیلی خوشم آمده است. و اینکه نمایندگان بیش از 30 کشو در آن شرکت دارند گواه آن است که این کنکور واقعاً بین المللی است و اهمیت زیادی دارد ، زیرا روسیه یک کشور عربی نیست. خواندن قرآن در این کشور یک چیز خاص است . من خواندن قرآن را در تونس، ابتدا در «بنزرت» در شمال کشور و بعد در پایتخت آموختم. دعا می کنم که یکی از برندگان باشم .
محمد البکر، از کویت نیز در بین برندگان سیزدهمین کنکور بین المللی قاریان قرآن بود که در مسکو برگزار شد و جای سوم را بخود اختصاص داد. مالک عبدالملک احمد از یمن جایزه دوم را دریافت کرد. حسام مرزوق از تونس اول شد.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد