**) اخبار از افغانستان

**از مطبوعات دیگر:امکان افزایش سرمایه گذاری ایتالیا در افغانستان /رئیس جمهور موقت تونس تعیین شد /اعتراف رئيس ستاد ارتش آمريكا: دستاوردهاي نظامي در افغانستان شكننده است/پیشنهاد افزایش نیروهای ارتش و پلیس افغانستان از سوی آمریکا /ایران خواستار دستگیری تظاهرکنندگان کابل شد/بايدن وعده خودمبني بر خروج كامل نيروهاي آمريكا ازافغانستان رانقض كرد/ ماموريت نظاميان آلماني در افغانستان تمديد شد/هشدار افغانستان؛ 'روابط تجاری را با ایران قطع می کنیم'/آغاز همه‌پرسی در جنوب سودان برای اعلام استقلال /اعتراض جامعه جهانی به برنامه شهرک‌سازی اسراییل /منسوبین اردوی ملی و سایر ارگان های امنیتی از هرگونه تمایلات سیاسی پرهیز کنند/نامگذاری ستديوم در خوست به نام نوروز منگل /ناتو یک روز


رئیس جمهور افغانستان در روزهای 20 - 21 جنوری از روسیه بازدید میکند
12:31

1389 / 10 / 27
مسکو، 27 جدی، خبرگزاری «ریا نووستی» / حامد کرزی رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان طی بازدید رسمی در روزهای20 - 21 جنوری به دعوت دمیتری میدویدیف رئیس جمهور فدراسیون روسیه از روسیه دیدن می نماید، در این باره دفتر مطبوعاتی قصر کرملین خبر داده است.
مذاکرات میدویدیف و کرزی در تاریخ 21 جنوری صورت میگیرند.
طوریکه میدویدیف د اجلاس ناتو در لیسبون در نوامبر سال گذشته اعلام داشته بود، مسکو توسعه همکاری های کثیرالجانبه را با افغانستان در نظر دارد. به قول موصوف، منجمله تشریک مساعی در عرصه مبارزه با مواد مخدره ادامه خواهند یافت.
همکاری روسیه و پیمان اتلانتیک شمالی در باره افغانستان نقطه کلیدی در مناسبات فدراسیون روسیه و ناتو می باشد. در جمله فیصله های اتخاذشده در لیسبون توسعه "ترانزیت افغانی" ( حالا از طریق خاک روسیه جریان برعکس محموله ها از افغانستان به اروپا صورت خواهد گرفت) و فعالیت های مشترک در باره تحکیم قابلیت محاربوی اردو و ارگان های امنیتی افغانستان شامل می باشند.
حامد کرزی به نوبه خود اعلام داشته بود که با بی صبری منتظر امکان بازدید از مسکو و صحبت راجع به توسعه همکاری،بشمول روابط بشری می باشد.

انور الحق احدی: ایران حق ترانزیت افغانستان را پایمال کرده است

انور الحق احدی وزیر تجارت افغانستان
26.10.1389
وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، توقف تانکر های تیل تاجران افغان در سرحد ایران، بحران تازه را در افغانستان آفریده است.داکتر انوالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان به روز یکشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت، ایران بدون دلیل موجه این تانکر های تیل را در ایران متوقف ساخته که به گفته وی این مساله باعث بلند رفتن نرخ تیل در افغانستان شده است.اما آقای احدی افزود که بالای یک سیستم تازه کار می کنند تا قیمت مواد نفتی در افغانستان دوباره به حالت قبلی اش بر آورده شود.وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفتگو های مقامات افغان با ایران را در خصوص حل مشکل توقف تانکر های تیل در سرحد ایران بی نتیجه خوانده و می گوید، از این پروسه ناراضی است.داکتر انوارالحق حدی به روز یکشنبه ایران را به پایمال کردن حق ترانزیت افغانستان متهم کرد.وی گفت، توقف تانکر های تیل تاجران افغان در ایران، سبب ایجاد بحران تازه در افغانستان شده است.آقای احدی در ادامه گفت:« با وجود که در چند روز گذشته به یک تعداد از تانکر ها اجازهء عبور از مرز داده شده، اما حق ترانزیت افغانستان فعلاً هم پایمال است و هیچ دلیل قانع کننده برای منع عبور تانکر ها از مرز ایران – افغانستان وجود ندارد. با وجودیکه حکومت افغانستان برای حل این بحران مذاکرات را با مقامات ایرانی دوام خواهد داد، ولی لازم می دانم که بگویم ما از پیشرفت کار بسیار ناراض هستیم.»به اساس گزارش ها، مقامات ایران از بیم آن که مبادا از تیل که از طریق خاک آن کشور به افغانستان انتقال داده می شود، مورد استفادهء نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان قرار بگیرد، از حدود 2 ماه به این سو ممنوعیت را روی عبور تانکر های تیل تاجران افغان در سرحد آن کشور وضع کرده اند.این اقدام سبب شده تا قیمت تیل در بازار های افغانستان بلند برود. اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، بالای سیستمی کار جریان دارد تا از بروز چنین مشکلات در آینده جلوگیری شود. باز هم داکتر انوارالحق احدی در مورد چنین گفت: « در آینده یا حکومت خود قرارداد های مواد نفتی را عقد خواهد کرد که شامل تقسیم اوقات مشخص انتقال مواد نفتی به بازار های افغانستان باشد و یا سکتور خصوصی از قرارداد های عقد شده مواد نفتی که از خارج کشور خریداری نموده اند، تقسیم اوقات انتقال مواد نفتی را به حکومت افغانستان ارایه خواهد کرد. در هر دو حالت عرضهء مواد نفتی مطمین تر خواهد شد که این امر به ثبات قیم کمک خواهد کرد.وزارت تجارت در چند ماه آینده سیستم جدید را عملی خواهد کرد که عرضهء مواد نفتی را در بازار های افغانستان مطمین تر سازد.»آقای احدی هم چنان گفت که به تازه گی از قزاقستان خواسته اند تا دو صد هزار تن نفت در اختیار افغانستان قرار بدهد.بحث ها در خصوص برخورد ایران با افغانستان در حالی در این شب و روز بالا گرفته است، که گفته می شود هم اکنون به صدها تانکر تیل تاجران افغان در سرحد ایران متوقف نگهداشته شده اند. تنها مسالهء توقف این تانکر ها سبب بروز خشم افغانان نشده، بلکه خشم شمار افغانان بخاطر برخورد ایران با افغان ها زمانی افزایش یافت که یک تلویزیون خصوصی در کابل، تصاویر از افغان های را پخش کرد که به طور کشته و زخمی به روی یک سرک در مرز ایران افتاده بودند. در این تصاویر نیروهای سرحدی ایران هم نشان داده شده که به این افغان ها نگاه های تمسخر آمیز می کنند. این مسایل سبب شد تا افغان ها بخاطر چیزی که برخورد غیر قانونی و خلاف موازین بین المللی خوانده شده، دست به اعتراضات علیه ایران بزنند.

میدویدف قرارداد انتقال مواد لوژیستکی امریکا را جهت تصویب به ولسی جرگه روسیه فرستاد

دیمتری میدویدف رییس جمهور روسیه
26.10.1389
قرارداد انتقال مواد لوژیستکی امریکا به افغانستان از طریق روسیه از سوی دیمتری میدویدف رییس جمهور روسیه برای تصویب به دوما یا ولسی جرگه روسیه فرستاده شد.به اساس این قرارداد که میان مسکو و واشنگتن بسته شده است، روسیه اجازه می دهد مواد لوژیستکی مورد نیاز قوای امریکا و آیساف به رهبری ناتو از طریق قلمرو هوایی روسیه به افغانستان انتقال یابد.این مواد شامل اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی و پرسونل می باشد.به اساس پیمانی که میان روسیه و امریکا عقد شده است، طیاره های ترانسپورتی نظامی و ملکی امریکا از پرداخت مالیه به روسیه به خاطر سهم گیری روسیه در آوردن ثبات به افغانستان معاف اند.روسیه قبل از این با اسپانیا، جرمنی و فرانسه در رابطه به انتقال مواد لوژیستیکی به افغانستان از طریق حریم هوایی این کشور قرارداد های مهم را امضا کرده که از جانب ولسی جرگهء روسیه تصویب شده بود.بعد از امضای این موافقتنامه میان روسیه و امریکا، روسیه گفته بود این پیمان تنها در بخش ترانزیت هوایی قابل اجرا می باشد.طیاره های امریکایی به طور تخمینی سال چهار بار مواد لوژیستیکی را به افغانستان انتقال می دهند.وزارت دفاع امریکا می گوید، از نوامبر سال گذشته تا حالا به طور تخمینی حدود 9 هزار پرسونل امریکایی به افغانستان فرستاده و یا از افغانستان راهی امریکا شده اند.

اعتراض های مردمی رئیس جمهور تونس را مجبور به کناره گیری کرد


دبی – العربیه.نت
ادامه اعتراض های مردمی، زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس را جمعه 14-1-2011 مجبور به کناره گیری از قدرت و ترک کشور به مقصد جزیره مالت کرد. در بیانیه ای رسمی که محمد الغنوشی نخست وزیر تونس خواند و در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، الغنوشی طبق قانون اساسی تونس تا اجرای انتخابات ریاست جمهوری قدرت را در دست گرفت. برخی گزارش های رسیده نیز حاکی از آن هاست که هیاتی شش نفره که نخست وزیر ریاست آن را بر عهده دارد و وزیر دفاع هم در آن عضو است، مسئولیت اداره کشور را به طور موقت در دست گرفته است.این در حالی است که بن علی پیشتر کناره گیری دولت از قدرت و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام ظرف شش ماه را اعلام کرده بود.همچنین در تونس وضعیت فوق العاده اعلام شد. بر طربق این اعلام، تجمع بیش از سه نفر در تمام خاک تونس ممنوع است، از ساعت شش شب تا شش صبح رفت و آمد افراد و خودروها در خیابان ها ممنوع است و نیروهای امنیتی و پلیس حق تیراندازی به طرف هر فرد مشکوکی را دارند که به فرمان ایست پاسخ ندهد. تحولات امروز تونس تقریبا بیست و چهار ساعت پس از سخنرانی بن علی صورت گرفت که علام کرده بود صدای مردم را شنیده است.بن علی در سخنرانی پنجشنبه در سخنانی وعده اعطای آزادی های کامل به رسانه ها و برداشتن فیلترینگ از سایت های اینترنتی را داد. همچنین اعلام کرد که در تونس ریاست جمهور مادام العمر وحود نخواهد داشت و تلاش خود را برای استقرار دموکراسی به کار خواهد بست.او افزود "من شما را فهمیدم، جامعه را فهمیدم" و ادامه داد: "خرابکاری جزو عادات تونسی های متمدن نیست."رئیس جمهور تونس گفت: "خشونت جزو رفتار ما نیست" و ادامه داد: "تغییر پاسخی خواهد بود به نیازهای شما که آن ها را درک کردم و بسیار درد کشیدم. درد من به خاطر این است که من 50 سال از زندگی خود را در خدمت کشورم سپری کردم."او افزود به وزیر کشور دستور داده که نیروهای امنیتی نباید از گلوله در مقابل تظاهرات استفاده کنند زیرا به گفته او این رفتار غیر قابل توجیه و غیر قابل قبول است. بن علی خاطرنشان کرد که به دولت دستور داده قیمت کالاهای اصلی همچون شکر، نان و شیر را به پایین ترین سطح ممکن برسانند.او تاکید کرد هر که باعث شد حقیقت ها از او پنهان بماند و اخبار غیر واقعی به او رساند را مجازات خواهد کرد و تاکید کرد: "مرا گمراه کردند".اما این سخنان بن علی باعث پایان اعتراض ها نشد. پس از سخنان رئیس جمهور تونس بنا بر گزارش ها دست کم 14 نفر در اثر اصابت گلوله پلیس کشته شدند.همچنین هزاران نفر از مردم تونس روز جمعه 14-1-2011 با برگزاری تظاهراتی در مقابل وزارت کشور خواستار برکناری زین العابدین بن علی رئیس جمهور این کشور شدند

مردم تونس با تجمع در مقابل وزارت كشور خواستار استعفای رییس جمهور شدند

پس از وعده بن علی به انجام اصلاحات
دبی- العربیه.نت
هزاران نفر از مردم تونس روز جمعه 14-1-2011 با برگزاری تظاهراتی در مقابل وزارت کشور خواستار برکناری زین العابدین بن علی رئیس جمهور این کشور شدند. تظاهرکنندگان در خیابان الحبیب بورقیبه در شهر تونس پایتخت این کشور شعار می‌دادند که "بن علی، برو" ، "بن علی نه، قيام ادامه دارد" و " مردم استعفای بن علی را می خواهند" . بنا به گزارش خبر گزاریها پلیس این کشور با قرار دادن موانعی در برابر تظاهر کنندگان سعی در جلوگیری از نزدیکی آنها به وزارت کشور شد اما پس از پافشاری معترضان اقدام به برداشتن این موانع کرد. رئيس جمهور تونس در سخنرانی دیشب خود که از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام اين که خواسته‌های مردم برای رفع بيکاری و اصلاحات سياسی را شنیده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسید.وی ضمن تعهد به پایان دوره رياست جمهوری خود در سال 2014 وعده داد که اصلاحاتی در سيستم سياسی تونس صورت خواهد گرفت. در همین حال كامل مرجان وزیر خارجه تونس در گفتگو با رادیو 1 اروپا اعلام کرد که " هنوز هم تشکیل دولت وحدت ملی شدنی است. "از سوی دیگر ، محمد نجيب شابی، رهبر حزب مخالف دولت تونس، از سخنان رئیس جمهور زين‌العابدين بن علی برای انجام اصلاحات استقبال کرد.رهبر حزب دمکراتیک پیشرو پس از پایان سخنرانی بن علی گفت: " سخنان رئیس جمهور حاوی نکات مهم سیاسی بود این سخنان در راستای آرزوهای فعالان جامعه مدنی ومخالفان دولت است." نجيب شابی افزود: " انتظار نداشتم که بن علی در سخنرانی خود به اصل مشكلات بپردازد این تحولی مهم است و باید منتظر به اجرا درآوردن این وعده ها باشیم ." رهبر حزب دمکراتیک پیشرو تونس در این گفتگو خواستار تشکیل دولت ائتلافی شد . تظاهرات خیابانی هفته‌های اخیر مردم تونس که در آغاز در اعتراض به بیکاری صورت ‌گرفت، به تدریج به اعتراض عليه کل سیستم اداری کشور تبدیل شد و شخص رئیس جمهور کشور یعنی زین‌العابدین بن‌علی را نشانه گرفت.
وزیر تجارت: ایران بدون قیدوشرط تانکرهای ما را رها کند
پنجشنبه 23 جدی 1389 ساعت 08:57 روزنامه 8صبح

8صبح،کابل: وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید دولت ایران بدون قیدو شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد.انور الحق احدی، وزیر تجارت کشور روز گذشته با بیان این مطلب گفت هرچند دولت ایران بر اساس تفاهمنامه هیات افغانی با مقام‌های این کشور به تعدادی از تانکرهای نفتی افغانستان اجازه ورود به افغانستان را داده است اما تعداد تانکرهای یاد شده در حد تعهد ایران به جانب افغانستان نیست.احدی می‌گوید بر بنیاد ارقام دریافتی از بند اسلام قلعه در غرب کشور روزانه تا30 تانکر اجازه ورود به خاک افغانستان را ازجانب ایران دریافت می‌کنند.احدی می‌گوید ایران باید حق ترانزیتی افغانستان را در نظر گیرد و به تانکرهای افغانستان اجازه دهد وارد افغانستان شوند. وزیر تجارت کشور گفت: «ارقامی که برای ما رسیده بیشتر از 30 تانکر تنها از آن‌جا تیرشده ولی بسیار منظم نیست. خواهش ما این است که آنها (ایران) حق ترانزیت افغانستان را مراعات کنند. حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیت وضع نمی‌کند که باید 20 تانکر، 30 تانکر یا 40 تانکر باشد.» احدی افزود: «در چند روز گذشته تعداد تانکرهایی که اجازه یافته‌اند زیاد شده اما ما می‌خواهیم تانکرهای ما بدون قید و شرط اجازه یابند.»مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که از طریق سفارت ایران در کابل به این مشکل تاجران افغان رسیدگی خواهند کرد.پس از آن که دولت ایران مانع انتقال تانکرهای مواد نفتی به افغانستان شد، بهای پترول و دیزل در کشور افزایش یافته است و درحال حاضر یک لیتر به بیش از 60 افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسد.مقام‌های ایرانی دلیل جلوگیری از انتقال تانکرهای نفتی به افغانستان را استفاده نیروهای ناتو و امریکایی از آنها می‌خوانند اما وزارت تجارت کشور می‌گوید تیل‌های یاد شده برای استفاده‌ی مردم عادی می‌باشد.

جو بایدن: مبارزه برضد تندروان باید جدی تر شود

جو باید معاون رییس جمهور امریکا
23.10.1389
معاون رییس جمهور امریکا جو بایدن دیروز وارد اسلام آباد شده و با رهبران سیاسی و نظامی آن کشور ملاقات کرد. وی دیروز در جریان ملاقات با صدراعظم یوسف رضا گیلانی نقش پاکستان در جنگ بر ضد تروریزم را عمده دانسته و فعالیت های پاکستان در این راستا را رضایت بخش توصیف کرد. آقای بایدن شام دیروز در جریان یک کنفرانس خبری در حضور یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان گفت، مبارزه بر ضد تندروان باید جدی تر شود. وی افزود:« خطر تندروان نه تنها متوجه امریکاست بلکه تندروان خطر برای پاکستان هم می باشند. اگر القاعده در امریکا باعث کشته شدن حدود سه هزار نفر شد، در پاکستان نیز هزاران نفر هدف القاعده قرار گرفته اند و پاکستان این را باید بداند که تندروان القاعده در مناطق دور دست این کشور جاگزین اند. القاعده هم چنان آنهای را حمایت می کند که مردم ملکی را هدف قرار می دهند، مثال آن را آشکارا در سوات و دیگر نقاط کشور تان دیده اید.» صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی در جریان کنفرانس مشترک خبری با آقای بایدن از تلاش های کشورش در مبارزه با تندروان و هم تلاش های پاکستان برای برنامه مصالحه حکومت افغانستان با طالبان، سخن گفت. آقای بایدن دیروز از کابل وارد پاکستان شد و با رییس جمهور، صدراعظم و لوی درستیز پاکستان دیدارهای داشت. بایدن در این سفر اش به پاکستان می خواست رهبران پاکستانی را قانع بسازد که مبارزه بر ضد شورشیانی را شدت بخشند که در امتداد سرحدات پاکستان جابجا شده و از آنجا در افغانستان حملات را انجام می دهند.سفر یک روزهء آقای بایدن به پاکستان در یک زمان صورت می گیرد که این قدرت اتومی با تهدیدات تازه از جمله، کشته شدن والی پنجاب توسط یک محافظ اش رو به رو می باشد. به نوشته روزنامه های بین المللی، طراحان پالیسی امریکا، کشور پاکستان را برای منافع دراز مدت امریکا بیشتر و یا حد اقل برابر با افغانستان مهم می شمارند. اما راه های برخورد و یا معامله امریکا با این کشور محدود است، به این معنی که امریکا نمی تواند با فرستادن قوای زمینی خود به یک کشور متزلزل دارای سلاح اتمی، خطر بیشتر را ایجاد کند. زیرا حکومت و مردم پاکستان با این عمل مخالف می باشند و چنین یک حرکت مردم را با بنیادگرایان اسلامی متحد خواهد ساخت.

تلاش برای طلا در دریای فرخار
عزت الله پامیر ـ تالقان

یکشنبه, 09 جنوری 2011
در منطقه خیاطان در پنج کیلو متری شهر تالقان، دریای فرخار جریان دارد. روزمره صدها تن در لب این دریا مصروف کار اند. آنها از ریگ این دریا طلا را بدست میاورند. مردم تخار آنها را بنام زرشویان یاد میکنند. زرشویان بطور گروهی کار میکنند. تعداد یک گروه به ٣٠ الی ۴٠ نفر میرسد.
در زمستان وقتیکه سطح آب دریای فرخار به حد اقل میرسد، کار زرشویان نیز رونق میگیرد.

کارمندان امنیت ملی افغانستان هدف حمله انتحاری قرار گرفتند

این دومین حمله انتحاری در کابل ظرف یک ماه اخیر است
در یک حمله انتحاری در پایتخت افغانستان دست کم چهار نفر کشته شده اند.
این انفجار بامداد روز چهارشنبه، 22 جدی/دیماه (12 ژانویه) در یکی از محله های غرب کابل روی داد و براساس گزارش ها، یک فرد سوار بر موترسایکل (موترسیکلیت) که بمبی را همراه داشت، اتوبوس حامل کارمندان اداره امنیت ملی افغانستان را هدف قرار داد.
در این حمله، به گفته منابع پلیس، حداقل هشت نفر دیگر زخمی شده اند.
حداقل دو نفر از کشته شدگان این حمله غیرنظامی هستند اما یک مقام پلیس گفت که چهار نفر از کارمندان اداره امنیت ملی افغانستان در میان زخمی های این حادثه بوده اند.
اتوبوسی که هدف حمله قرار گرفت به شدت آسیب دیده و به چندین موتر (خودرو) شخصی دیگر در محل حادثه خسارت جدی وارد آمده است.
این انفجار در محله ای روی داد که ساختمان پارلمان افغانستان و چندین وزارتخانه در آن قرار دارد.
روز گذشته، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا از کابل دیدن کرده و بر تعهد دراز مدت کشورش نسبت به افغانستان تاکید کرد.
آمریکا در نظر دارد روند خروج نیروهای خود از افغانستان را از اواسط سال جاری میلادی آغاز کند در حالیکه در ماه های اخیر، خشونت در افغانستان شدت گرفته است.
ماه گذشته در اثر یک حمله انتحاری در کابل، پنج سرباز افغان کشته شدند.

رویرو: "طرحی برای داشتن پاگاه دایمی نظامی در افغانستان نیست"
عبدالحی ورشان - کابل دوشنبه, 10 جنوری 2011
عکس AP
سرپرست دفتر نماینده خاص ایالت متحده برای افغانستان وپاکستان طی كنفرانس خبری در سفارت امریكا در كابل روز دوشنبه گفت ایالت متحده امریكا در سال 2011 توجه بیشتری خود را روی مصالحه با مخالفان وهمكاری های منطقوی متمركز مینماید.
فرانك روژیرو درمورد پالیسی ایالات متحده درقبال افغانستان گفت: "با درگذشت آقای هولبروگ پالیسی ایالات متحده در قبال افغانستان و پاكستان تغیر نكرده است."
سرپرست دفتر نماینده خاص ایالت متحده برای افغانستان وپاکستان علاوه نمود ازآنجاییکه ایالات متحده تعهد دراز مدت در قبال افغانستان دارد، باوجود انتقال مسوولیت امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان در سال 2014 ، ایالات متحده افغانها را تنها نمی گذارد.
آقای فرانك روژیرو درمورد اظهارات سناتور گراهام راجع به پایگاه دایمی نظامی ایالات متحده در افغانستان گفت: "در خصوص پایگاه نظامی باید بگویم که هیچ طرح برای داشتن پایگاه دایمی نظامی در افغانستان وجود ندارد."
سرپرست دفتر نماینده خاص ایالت متحده برای افغانستان وپاکستان كه به تازه گی از سفر اسلام آباد به كابل مواصلت كرده ضمن ملاقات با حامد كرزی، ریس جمهور افغانستان گفت ایالات متحده مساله فساد اداری در افغانستان را از نزدیك بررسی می كند تا راه حلی مناسب در این رابطه حاصل شود.
طبق خبری دیگر، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان بروز دوشنبه با، مِت رامنی، گورنر سابق ایالت مسوچوسیت و سیاستمدار امریکایی دیدار و گفتگو نموده روی موضوعات مختلف بشمول روابط میان افغانستان و پاکستان و موجودیت دهشت افگنان در پاکستان، بحث و گفتگو نمود.
حامد کرزی افزود که افغانستان طی چند سال گذشته به اثر کمک های ایالات متحده امریکا و سایر کشورها پیشرفت های زیادی نموده که برای نگهداشت و توسعه این پیشرفت ها به تداوم همکاری و مساعدت ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی نیاز می باشد.

حالت وخیم نماینده مجروح مجلس نمایندگان ایالات متحده
یکشنبه, 09 جنوری 2011
عکس AP
مامورین صحی میگویند، گابریل گیفورد، نماینده مردم آریزونا در مجلس نماینده کانگرس امریکا هنوز هم در حالت وخیم قرار دارد ولی آنان اظهار خوشبینی میکنند که وی شاید بهبودی حاصل نماید.
وی در اثر گلوله باری در ناحیۀ سر، زخم برداشته بود.
در گلوله باری روز شنبه در محل سخن گویی این نماینده مردم در شهر توسان اریزونا، شش نفر کشته شده و ۱۴ نفر دیگر مجروح گردیدند.
در بین کشته شده گان یک دخترک ۹ ساله و یک قاضی فدرال هم شامل میباشند.
جارد لوفنر، ۲۲ ساله که متهم به این حمله میباشد تحت توقیف قرار دارد.
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا، اظهار داشت که به روز دوشنبه به احترام قربانیان حادثۀ گلوله باری روز شنبه، یک دقیقه سکوت اعلام خواهد شد.
وی همچنان اظهار داشت که درطول هفته، پرچم ایالات متحده در قصر سفید، سایر اماکن عامه و عمارات نظامی، به حالت نیمه بر افراشته قرار خواهد داشت.
سقوط یک هواپیمای مسافربری بوئینگ در ایران
12:16

1389 / 10 / 20
مسکو، 20 دی،خبرگزاری «ریانووستی»/ یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران به همراه 105 مسافر و خدمه روز یکشنبه 9 ژانویه (19 دی) در نزدیکی ارومیه دچار سانحه شد و سقوط کرد. این مطلب را خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از شبکه تلویزیونی"پرس تی وی" گزارش می دهد.هواپیمای "بوئینگ ـ727 "متعلق به شرکت هواپیمایی"ایران‌ایر" از فرودگاه مهرآباد تهران با یک ساعت تاخیر پرواز کرد و در حال فرود آمدن در فرودگاه بین‌المللی ارومیه دچار حادثه شد. بر اساس این گزارش، هواپیمای بوئینگ برای فرود در موقعیت فرودگاه شهر ارومیه قرار گرفته بود اما به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به فرود نشد و پس از دور شدن از فرودگاه برای قرار گرفتن در موقعیت فرود مجدد، به ناگاه از صفحه رادار محو شد. رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت انتظار می‌رود شمار این تلفات افزایش یابد. علت دقیق این حادثه هنوز روشن نیست. در همین حال، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران گفت، پیش از اعلام جزئیات این حادثه، جعبه سیاه هواپیما باید مورد بررسی قرار گیرد. بنا بر گزارش‌ها، مجروحان این حادثه به بیمارستان‌های شهر های ارومیه و تبریز منتقل شده‌اند و حال بسیاری از مجروحان وخیم گزارش شده است. ارتفاع برف و مه غلیظ عملیات تیم امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده است. "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز، به دنبال این حادثه به خانواده قربانیان تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

؛کمک پاکستان در رهايی افغانستان از تروريسم مهم است
گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان كه به پاكستان سفر كرده بر خواست دولت آلمان بر شكل گیری مناسبات با ثبات با پاكستان تاكید كرد.گوئیدو وستروله كه روز شنبه به پاكستان سفر كرد در دیدار با یوسف رضا گیلانی، همتای پاكستانی خود اظهار داشت كه پاكستان به عنوان قدرت هسته‌ای با دارا بودن 170 میلیون سكنه نقش كلیدی و مهمی را برای رهایی كشور همسایه‌اش یعنی افغانستان از تروریسم ایفا می‌كند.وزیر امور خارجه آلمان به همراه قریشی بر سر این مساله توافق كردند كه در افغانستان تنها یك راه‌حل سیاسی می‌تواند وجود داشته باشد.براساس اطلاعات خبرگزاری آلمان، وی همچنین اظهار داشت آلمان می‌خواهد افغانستان با کمک پاکستان و کشورهای وابسته به ناتو یك كشور با ثبات را بسازد. ما باید هر آنچه را كه برای ثبات افغانستان لازم است، انجام دهیم.گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت مناطق مرزی پاكستان و افغانستان به عنوان پناهگاه مهمی برای تروریستان رانده شده از هر دو كشور محسوب می‌شوند
تظاهرات مردم افغانستان برای چندمین روز متوالی در برابر سفارت

ایران در کابل

کابل-خبرگزاریها- العربیه.نت
صدها نفر از مردم پایتخت افغانستان برای سومین بار در چند روز اخیر در اعتراض به توقف تانکرهای سوخت در مرز ایران ، در برابر سفارت این کشور در کابل دست به تظاهرات زدند. رسانه های خبری افغانستان روز شنبه 8-1-2010 با انتشار گزارش هایی از این تظاهرات نوشته اند که از جمله شعارهای معترضان ، "مرگ بارجمهوری اسلامی ایران" بوده است. دولت ایران، از حدود دو هفته پیش، ورود 2500 تانکر سوخت از مرز خود به افغانستان را به شدت محدود کرده است ، این امر تاکنون واکنش های تندی از سوی مسئولين و مردم افغانستان داشته است.معترضان در مقابل سفارت ایران ضمن انتقاد از اقدام ایران در توقیف تانکرهای حامل سوخت، از شهروندان افغان خواستند تا برای کاهش مصرف مواد سوختی، از وسایط نقلیه ای چون دو چرخه استفاده کنند.بنا بر گزارش سایت "شبکه اطلاع رسانی افغانستان" نجیب الله کابلی که رهبری این تظاهرات را بر عهده داشت در گزارشی به رسانه ها گفت :" درصورتی که کشورایران به خواسته های ما توجه نکند درآینده تظاهرات گسترده ای را علیه منافع آن کشور در سراسرافغانستان به راه می اندازیم." تظاهرکنندگان در پایان قطعنامه ای حاوی خواست های خود صادرکردند که در بخشی از آن آمده است " از دولت افغانستان، وزارت خارجه، وزارت مالیه و وزارت تجارت جداً تقاضا می کنیم که به عمل بالمثل دست بزنند و کالاهای ایرانی را تحریم نمایند."

دیدار والی بلخ و جنرال قنسول روسيه در مزار شریف
/1.1.2011
الكسندر گولووین جنرال قنسول جديد فدراسیون روسيه در ولايت بلخ در مقام ولايت با عطا محمد نوروالي بلخ بخاطر روابط نيك بين مردم افغانستان و روسيه ديدار نمود. آقاي گولووین به نماينده گي مردم روسيه صحبت نموده گفت كشورش آماده هر نوع همكاري بادولت افغانستان است . وي گفت: اميدارم با همكاري شما تحكيم روابط نيك بين مردم افغانستان و روسيه را گسترش دهيم و يك دوست خوب به مردم افغانستان باشيم . طوریکه خبرنگار "افغانستان.رو" از بلخ گزارش میدهد، عطا محمد نور والي بلخ ضمن خوش آمديد به جنرال قنسول جديد روسيه وعده هر نوع همكاري مقام ولايت را به وي سپرد . آقاي نور بخاطر روابط نيك و حسنه بين هر دو كشور تاكيد نموده از كمك هاي كشور روسيه در زمان مقامت مردم افغانستان تشكر كرد. والي بلخ گفت : براي آوردن صلح در افغانستان نقش كشور روسيه بسيار مهم است و ما از دولت و مردم كشور روسيه در عرصه هاي انكشافي و نو سازي بخصوص در زمينه فعال سازي فابريكات توليدي كه كار تخنيكي آن توسط كشور روسيه صورت گرفته خواستار توجه و همكاري آن كشور بوده اميد وار هستيم تا زمينه بازسازي آنها توجه نمائيد . الکساندر الکسیویچ بتاریخ 24 دیسامبر به حیث جنرال قنسول فدراسیون روسیه در ولایت بلخ مقرر شد. وی قبلاً بحیث دیپلومات در سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجکستان ایفای وظیفه مینمود

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند