اخبار از افغانستان

از سایر مطبوعات:حامد کرزی در مراسم افتتاحیه مجلس شرکت می کند/پارلمان افغانستان روز چهارشنبه افتتاح می شود/واکنش جهانی به حمله تروریستی در روسیه /گفت‌وگوی کرزی با نمایندگان مجلس بر سر تاریخ افتتاح مجلس/سازمان ملل متحد و امريکا خواهان افتتاح هرچه زودتر پارلمان افغانستان است -بن لادن: نیروهای تان را از«کشورهای ما» بیرون بکشید -بر اثر انفجار در نزدیکی کربلا 50 نفر کشته و 180 نفر زخمی شدند -کرزي وميدويديف درمورد همکاريهاي اقتصادي ونظامي موافقت کردند /توانایی ایران برای ساخت بمب‌اتمی در طی یک سال آینده /ایران بحث روی توقف برنامۀ ذروی را رد نمود/-مذاکرات اتمی استانبول و نقش وزیر خارجه ترکیه -افغانستان میدان رقابت هند و پاکستان /سال گذشته 156 سرباز امریکایی خودکشی کردند /بانک انکشاف آسیایی 350 میلیون دالر به دولت کابل کمک کرد/سفیر ایران درکابل: مشکل تانکرهای توقیف شده به زودی حل می شود/تاجران افغان روابط تجاری با ایران را قطع کردند/امنیت بخش زیادی از زندان بگرام به دست افغان ها /دولت وحدت ملی و آینده مبهم تونس /تلاش افغانستان برای رفع کمبود سوخت/كرزي خواهان سرمايه‌گذاري ايتاليا در افغانستان شد

کشته شدن دو رهبر طالبان در افغانستان
دوشنبه, 24 جنوری 2011

قوای حافظ صلح بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان می گوید حملات هوائی آنان دو رهبر طالبان را در شرق آن کشور از بین برده است.
آیساف طی بیانیۀ به روز دوشنبه گفت قوای آن مولوی انور را به روز جمعه کشته است. وی ولسوال نامنهاد طالبان در حصارک ولایت ننگرهار بود.
قوای ائتلاف در یک بیانیه جداگانه گفت به روز یکشنبه در اثر حملات هوائی یک فعال طالبان را در منطقه پل علم ولایت لوگر به قتل رسانده است. آیساف می گوید شخص که عبدالباری نام داشت، با شبکۀ مهاجم رهبران طالبان مستقیماً ارتباط داشت.
در عین زمان آیساف گفت قوای افغان و ائتلاف به روز یکشنبه در جریان عملیات امنیتی یک رهبر طالبان را، که متهم به رهبری حملات انتحاری می باشد، همراه با دو مظنون دیگر دستگیر نمودند. در یک گزارش دیگر، آیساف گفت نیرو های افغان و ائتلاف یک تن از طالبان را که متهم به فراهم نمودن مواد انفجاری برای شورشیان بود، در ولایت ورک دستگیر نمود.


تاخیر در کار پارلمان جدید، یک دسیسه است»

04.11.1389
ارادهروزنامهء اراده در مطلبی در مورد جنجال روی گشایش شورای ملی جدید تبصره کرده و ابعاد مختلف این قضیه را پی گیری کرده است.مقاله نویس با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروز خود پرسیده است که آیا محکمه اختصاصی انتخابات قانونیت دارد یا نه؟ا

راده در سرمقاله شماره امروز خود در مورد مشکل مواد مخدر در افغانستان و چگونه گی مبارزه با آن تبصره کرده است.مقاله نویس گفته است که افزایش قمیت مواد مخدر در بازار های جهانی باعث خواهد شد تا گروه های معامله گر در این خصوص سود بیشتر به دست بیاورند و حتی دهقانان در افغانستان نیز تشویق شوند تا زمین های بیشتر را به کشت کوکنار اختصاص بدهند.

آرمان ملیروزنامهء آرمان ملی هم در مورد جنجال های انتخابات ولسی جرگه و تاخیر در گشایش پارلمان جدید تبصره کرده است. آرمان ملی در مطلبی گفته است که تاخیر در کار پارلمان جدید، یک دسیسه است.این روزنامه رییس جمهور کرزی را متهم کرده است که برای منافع خود و حتی گرایش های قومی که دارد، در صدد است تا مشکلاتی را در این راستا ایجاد کند.

روزنامه در جای دیگر در مورد حضور نیروهای بین المللی به خصوص قوای امریکایی در افغانستان تبصره کرده است. این روزنامه پرسیده است که آیا امریکایی ها می روند یا می مانند؟

زیر به قول نویسنده امریکایی ها آمده بودند تا امنیت را تامین کرده و ظرفیت های حکومت را بلند ببرند که در جریان کم تر از ده سال گذشته چنین کاری را کرده نتوانسته اند.

راه نجات

روزنامهء راه نجات هم در مورد کشمکش روی افتتاح شورای ملی جدید افغانستان تبصره کرده است. مقاله نویس گفته است که در نظام های مردم سالار همواره چنین اختلاف نظر های پیدا می شود، اما چنین اختلاف نظر های باید راه بیابد، زیرا در غیر آن می تواند این تقابل ها منجر به مشکلات حل ناشدنی شود. روزنامه در مورد مشکل کمبود تیل در افغانستان هم تبصره کرده و اما به قرارداد تازه با روسیه در این زمینه اشاره نموده است. راه نجات گفته است که نیازمندی یک ساله نفت کشور بر اساس قرار داد تازه از روسیه خریداری می شود. به باور نویسنده این اقدام به خاطر جلوگیری از بحران به وجود آمده به وسیله ایران، صورت گرفته است

خدمت گارروزنامهء

خدمت گار هم به موضوع جنجالی ولسی جرگه افغانستان و جستجوی راه های حل به آن تبصره کرده است.این روزنامه بیشتر به مسالهء صلاحیت ها و حیثیت وکلای مردم در شورای ملی افغانستان توجه و تمرکز کرده است. روزنامه گفته است که وکلا فیصله های محکمهء اختصاصی انتخابات را نمی پذیرند، زیرا به قول آنان حیثیت وکلا زیر سوال می رود. روزنامه در مورد روند آموزش و تعلیم دختران افغان نیز تبصره کرده و به نقل از وزیر معارف افغانستان نوشته است که طالبان دیگر در این خصوص مخالفت ندارند.این روزنامه ها را برشنانظری مرور کرده است



حامد کرزی دور دوم اجلاس ولسی جرگه را به روز چهارشنبه افتتاح می کند»

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
03.11.1389
رییس جمهور افغانستان حامد کرزی با کاندیدان برنده ولسی جرگه موافقه نموده که روز چهارشنبه اجلاس دور دوم ولسی جرگه افغانستان را افتتاح می کند.شماری از کاندیدان برنده انتخابات ولسی جرگه شب گذشته به رادیو آزادی گفتند که بعد از بحث های طولانی بین کاندیدان موفق و رییس جمهور کرزی در قصر ریاست جمهوری که نمایندهء لوی څارنوالی هم به درخواست رییس جمهور در آن شرکت داشت، طرفین به موافقه رسیدند که ولسی جرگه افغانستان را روز چهارشنبه افتتاح می کنند.قبل از این رییس جمهور کرزی اعلان کرده بود که برای بررسی شکایات و اتهامات علیه کاندیدان برنده، افتتاح شورای ملی را تا یک ماه دیگر به تعویق می اندازد تا محکمه خاص بررسی شکایات انتخاباتی در مورد این اتهامات و شکایات تحقیق نماید.اما کاندیدان برنده گفته بودند که آنها بدون حضور و یا موافقهء رییس جمهور امروز یکشنبه کار خود را شروع می کنند.به نظر بعضی کاندیدان، رییس جمهور کرزی بخاطر خارج شدن از این بحران سیاسی بالاخره موافقه نمود که شورای ملی جدید در همین هفته به کار شروع کند.یک منبع باخبر در دولت افغانستان که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی اظهار داشت که موافقت رییس جمهور کرزی با شرایط همراه بود و او در صورتی این فیصله را عملی می کند که اعضای شورای ملی کتبی تعهد نمایند که اگر محکمهء خاص در مورد یکی از اعضای شورای ملی به رویت اسناد حکم صادر نماید، حکم آن قابل اجرا باشد.خانم آرین یون کاندید موفق از ولایت ننگرهار به رادیو آزادی این موضوع را تایید نمود که رییس جمهور کرزی در صورت قبول این شرط از سوی وکلا حاضر شده است که شورای ملی جدید را افتتاح کند.اما خانم شکریه بارکزی کاندید موفق دیگر به رادیو آزادی گفته است که بزرگ ترین قید و شرط ، قانون اساسی افغانستان می باشد که تمام اتباع این کشور به شمول اعضای ولسی جرگه تابع آن می باشند. به گفته خانم بارکزی جرم یک مسالهء شخصی است و اگر کدام وکیل مجرم شناخته می شود، در برابر حکم قانون مصوونیت ندارد.میرویس یاسنی کاندید برنده دیگر که در اجلاس با آقای کرزی اشتراک داشت به خبرنگاران تصدیق نمود که رییس جمهور کرزی شرایطی را برای کاندیدان پیشنهاد کرد که در صورت اتهام جرم علیه یک وکیل، این وکیل باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. خبرگزاری رویترز از قول بعضی از وکلا می نویسد که گفته اند، آقای کرزی حتی گفته است که در صورت قبول شدن شرایط اش او حاضر خواهد شد محکمهء خاص بررسی شکایات و تخطی های انتخابات را لغو نماید. عضو سابق ولسی جرگه داوود سلطانزوی که در انتخابات 27 سنبله موفق نشده است، می گوید که رییس جمهور کرزی به فشار های بین المللی تسلیم شده است. به گفته وی امریکا، اتحادیه اروپا و و دیگران بر علیه مردم افغانستان دست بدست هم دادند و آقای کرزی را به قبول این تصمیم وادار ساختند. سلطانزوی افزود، این عمل آخرین میخی می باشد که بر تابوت حکومت افغانستان کوبیده شده است.قبل از این جامعهء جهانی بخاطر نشان دادن حمایت از نتایج انتخابات تصمیم قبلی رییس جمهور را برای تاخیر افتتاح ولسی جرگه نگران کننده خوانده بود. سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا روز جمعه طی اعلامیهء خواستار حل فوری این معضله شدند تا شورای ملی به کار خود شروع کند. اما یک تعداد از کاندیدان برنده از جمله خانم یون و خانم بارکزی به این نظر اند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و اشخاصی به شورای ملی جدید راه یافته اند که حامی منافع ملی افغانستان نیستند.

پروژه تولید برق هلمند و قندهار بدون داوطلبی به یک کمپنی امریکایی سپرده شد
بند کجکی
02.11.1389
اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا قرار داد 266 ملیون دالری پروژه تولید برق هلمند و قندهار را بدون داوطلبی به یک کمپنی امریکایی سپرد. این مطلب را آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارش داد. اداره انکشاف بین المللی امریکا با وصف این که در جنوری سال 2010 میلادی گفته بود، از کمپنی های مختلف دعوت به عمل می آید تا برای قرارداد تکمیل کار این پروژه داوطلبی کنند، ولی قرارداد کار پروژه به یک کمپنی بنام بلک وویچ ایالت کنساس سپرده شد.اداره انکشاف بین المللی امریکا قبلاً این کمپنی را به علت ولخرچی و تاخیر در تکمیل کار پروژه ها مورد انتقاد قرر داده بود. اما 10 ماه بعد این اداره تصمیم گرفت تا کار پروژه تولید برق جنوب افغانستان را که در آن شبکه توزیع برق در شهر قندهار، نصب جنراتور های دیزلی، ساختن ستیشن های فرعی برق و نصب جنراتور سوم آبی بند کجکی شامل می باشد به کمپنی بلک وویچ بسپارد. پال هینکس رییس کمپنی سمباین که یک کمپنی رقیب می باشد به آژانس اسوشیتد پرس گفته است، من تعجب می کنم که چرا اداره انکشاف بین المللی امریکا به وعده های خود مبنی بر قبول درخواست سایر داوطلبی ها وفا نکرد.قرارداد بدون داوطلبی در زمانی صورت می گیرد که یک کمسیون مستقل موظف گردیده تا قرار داد ها را مورد بررسی قرار بدهد و معلوم کند که ملیارد ها دالر مالیه دهنده گان امریکا چگونه به مصرف رسیده و از قرار داد ها در افغانستان چگونه نظارت می شود. اداره انکشاف بین المللی امریکا در یک اعلامیه ای گفته است، بخاطر کمی وقت و عاجل بودن تکمیل کار پروژه تصمیم گرفت تا کمپنی بلک وویچ را انتخاب کند. کمپنی بلک وویچ از انتخاب خود و از قرار داد بدون داوطلبی دفاع نمود و گفت، مصارف پیشنهادی نظر به تنوع پروژه ها و موقعیت آنها در ساحات وسیع و نا آرام کاملاً مناسب می باشد.بارک اوباما رییس جمهور امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی در سال 2008 میلادی، اداره جورج بوش را بخاطر سپردن قرار داد های بدون داطلبی مورد انتقاد قرار داده بود. اما زمانی که خودش در پست ریاست جمهوری قرار گرفت، مانع این کار نشد. پال هنکس که قبلاً در سایر پروژه ها علیه کمپنی بلک وویچ به داوطلبی پرداخته بود می گوید، کمپنی مربوط او در کار پروژه های تولید برق مهارت بیشتر دارد و یک تعداد پروژه ها را در ساحات نا آرام عراق با پول کمتر موفقانه تکمیل نموده است.


پوتین: روسیه آماده سرمایه گذاری در احداث شبکه برق در افغانستان است
21:02
1389 / 11 / 01
نووا-اوگاریووا، 1 بهمن، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "ولادیمیر پوتین" (Vladimir Putin) نخست وزیر روسیه اعلام کرد که کمپانی "سیستم واحد انرژی اینتر " آماده سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در احداث شبکه برق افغانستان در چارچوب طرح CASA-1000 است در صورتیکه این کمپانی بعنوان مجری طرح اعلام شود.
پوتین روز جمعه در دیدار با "حامد کرزی" رییس جمهور افغانستان اعلام کرد: "اگر حق مجری پروژه به کمپانی " سیستم واحد انرژی اینتر" واگذار شود، ما می توانیم حضور فعالی در طرح خطوط برق ولتاژ قوی CASA-1000 داشته باشیم و در این صورت سرمایه گذاری ما می تواند در حدود 500 میلیون دلار باشد".
طرح CASA-1000 برای ایجاد شبکه انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان در نظر گرفته شده است
مدودف: روسیه امکان احداث نیروگاه آبی در افغانستان را بررسی می کند
18:27
1389 / 11 / 01
مسکو، 1 بهمن، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو امکان احداث نیروگاه های آبی در افغانستنان را بررسی می کند.
وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در کرملین بعد از مذاکراتی با "حامد کرزی" همتای افغانی خود روز جمعه یادآوری نمود که کمپانی های روسیه در مدرنیزاسیون نیروگاه آبی "ناگلو" و ساخت تاسیسات کم توان انرژی در مناطق صعب العبور کوهستانی افغانستان شرکت می کنند.
وی گفت: " ما امکان شرکت روسیه در احداث نیروگاه آبی جدید در دیگر استان های افغانستان را بررسی می کنیم. این فقط یکی از موضوعاتی است از نظر ما در حال حاضر مبنای اقتصادی مناسبی دارند".
وی همچنین اطلاع داد که طی سالیان اخیر تبادلات کالا میان دو کشور چهار برابر افزایش یافته و به نیم میلیارد دلار می رسد. وی گفت: "این نشانه خوبی است و ما خواستار آنیم که این روند توسعه در آینده نیز ادامه یابد".
از سال 1952 تا 1988 کارشناسان شوروی سابق در احداث 142 واحد تاسیسات صنعتی و زیرساخت ها در افغانستان شرکت کردند. احداث این تاسیسات از بودجه شوروی هزینه شد.
بزرگترین نیروگاه آبی موجود در این کشور نیروگاه آبی "پولی-خمری-2" بر روی رودخانه کندوز و نیروگاه آبی "ناگلو" بر روی رودخانه کابل است.
قرارداد قطب شمال به اجرای طرح های اقتصادی روسیه و نروژ کمک می کند
22:09
1389 / 10 / 30
مسکو، 30 دی، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "ولادیمیر پوتین" (Vladimir Putin) نخست وزیر روسیه معتقد است که قرارداد میان روسیه و نروژ در خصوص مرزبندی حریم دریایی و همکاری در دریای بارنتز و اقیانوس منجمد شمالی ظرفیت های تکمیلی برای اجرای طرح های مشترک اقتصادی بوجود می آورد.
لایحه تصویب این قرارداد یکی از مسائل دستور کار جلسه کابینه دولت روسیه است.
نخست وزیر روسیه در این جلسه گفت: " این قرارداد به تحکیم جو اعتماد در منطقه قطب شمال کمک کرده و ظرفیت های تکمیلی برای اجرای طرح های مشترک اقتصادی ، برای بهره برداری مسئولانه و امنیت زیست محیطی از منابع سرشار منطقه قطب شمال بوجود می آورد".
رییس جمهور افغانستان جهت انجام دیداری رسمی وارد مسکو شد
19:19
1389 / 10 / 30
مسکو، 30 دی، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "حامد کرزی" رییس جمهور افغانستان جهت انجام دیداری رسمی وارد مسکو شد. به گزارش خبرنگار «ریانووستی» هواپیمای حامل کرزی روز پنجشنبه در فرودگاه "ونوکووا" مسکو به زمین نشست.
حامد کرزی 21 ژانویه مذاکراتی را با "دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه انجام خواهد داد. در پایان این سفر ممکن است که توافقنامه همکاری های تجاری-اقتصادی میان روسیه و افغانستان منعقد شود.
انتظار می رود که در مذاکرات مسکو مسائل توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی ، مبارزه با تولید و قاچاق، مواد مخدر و تربیت کادر مجرب برای وزارت کشور افغانستان نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در مذاکرات همچنین دورنمای همکاری در زمینه توسعه انرژی افغانستان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حامد کرزی به اتفاق هیئت همراه از اتاق بازرگانی و صنعتی روسیه نیز بازدید کرده و با نمایندگان محافل تجاری روسیه نیز دیدار خواهند کرد.



پارلمان جدید افغانستان بروز یک شنبه به کار آغاز خواهد کرد
پنجشنبه, 20 جنوری 2011 عکس Reuters
اعضای برجستۀ پارلمان جدید افغانستان اعلام داشته اند که آنها با وجود تصمیم رئیس جمهور حامد کرزی مبنی بر تعویق افتتاح پارلمان، اولین جلسۀ شان را به روز یکشنبه برگزار خواهند کرد.
اعضای ولسی جرگه بروز پنج شنبه گفتند که اکثرآنها توافق نموده اند که همراه و یا بدون منظوری رئیس جمهور جلسۀ پارلمان جدید را برگزار نمایند.
آقای کرزی در رابطه با به تعویق انداختن افتتاح پارلمان جدید، با پیشنهاد محکمۀ اختصاصی انتخابات اظهار توافق کرده است.
نتایج نهایی 249 کرسی ولسی جرگۀ افغانستان بخاطر مشکل رسیدگی به حدود 5000 ادعای تقلب تا تاریخ اول دسمبر اعلام نگردید. این شکایات در برگیرندۀ دستکاری در آرای انتخاباتی، و تهدید رای دهندگان توسط جنگ سالاران محلی میباشد.

سفر رئیس جمهوری خلق چین به آمریکا
GMT+08:00 2011-01-19 09:25:26 cri
رئیس جمهوری خلق چین بنا به دعوت همتای آمریکایی خود، روز سه شنبه 18 ژانویه، 28 دی برای دیدار رسمی از آمریکا وارد واشنگتن شد. آقای هو جین تائو در خطابۀ خود در فرودگاه سال نو را به مردم آمریکا شادباش گفت و درود و آرزوهای نیک مردم چین را به آنها ابلاغ کرد.
معاون رئیس جمهور آمریکا، سفیر آمریکا در چین، رئیس ارشد امور آسیای کمیتۀ امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات آمریکا و سفیر چین در این کشور در فرودگاه از آقای هو و همراهان شان استقبال کردند.
رئیس جمهور در خطابه اش گفت که فاصلۀ دور جغرافیایی بین چین و آمریکا و پهنای اقیانوس آرام مانعی در راه دوستی مردم دو کشور نبوده است. روابط چین و آمریکا طی 32 سال گذشته از زمان برقراری روابط سیاسی، با همیاری دو کشور، روند توسعۀ مطلوب را حفظ کرده است. اکنون شرایط جهان در حال تحول است و منافع و وظایف مشترک دو کشور گسترش و دورنمای همکاری دو طرف توسعه می یابد.
اهداف سفر هو جین تائو به آمریکا، تقویت اعتماد متقابل، تقویت دوستی، تعمیق همکاری و کمک به پیشرفت روابط همه جانبۀ همکاری چین و آمریکا در قرن 21 است.
چین مایل است به اتفاق آمریکا، بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، روابط دو طرف را گسترش داده و با همراه با دیگر کشورها جهانی هماهنگ و برخوردار از صلح دائمی و شکوفایی مشترک ایجاد کند.


تلفات سنگین غیرنظامیان در انفجار در شرق افغانستان
خ
شونتها در افغانستان یک بار دیگر شدت گرفته است
مقامات افغان می گویند در اثر انفجار یک بمب کنار جاده ای در شرق افغانستان، حداقل سیزده نفر کشته شده اند.
وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید که این بمب، صبح روز چهارشنبه، 29 جدی/دی، در ولسوالی خوشامند واقع در ولایت پکتیکا منفجر شد و یک وسیله نقلیه را هدف قرار داد.
گزارشها حاکی از آن است که در میان کشته شدگان این حادثه، زنان و کودکان نیز شامل هستند.
ولسوالی خوشامند، واقع در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان، از مناطق تحت نفوذ گروه طالبان است.
وزارت داخله افغانستان عاملان این حمله را "دشمنان مردم افغانستان" توصیف کرده است، اصطلاحی که معمولا در مورد گروه طالبان استفاده می شود.
خشونتها در افغانستان اخیرا یک بار دیگر شدت گرفته است.
ناتو و مقامات افغان پیش بینی کرده اند که درگیری ها در سال جدید میلادی در افغانستان بیشتر خواهد شد.
سه روز پیش، در اثر انفجار یک بمب در ولایت بغلان در شمال افغانستان، 9 غیرنظامی کشته شدند.
این بمب، یک موتر (خودرو) حامل غیرنظامیان را هدف قرار داده بود که سرنشینان آن عازم شرکت در یک مراسم عروسی بودند
.


« ملا عمر در پاکستان از حمله قلبی جان به سلامت برد»
روزنامه واشنگتن پوست گزارش داده است که ملا محمد عمر، رهبر طالبان به کمک سازمان استخبارات پاکستان در شفاخانهیی در این کشور تحت تداوی قرار گرفته و از یک حمله قلبی جان به سلامت برده است. »
پنج وزیر تازه وارد از دولت تونس کنار رفتند
نوشتۀ واسع محسن
بیست و چهارساعت پس از اعلام اعضای کابینه جدید محمد غنوشی، نخست وزیر دوران انتقالی تونس، سه تن از وزرای تازه وارد که از رهبران سندیکاهای کشوربودند ازدولت کناره گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این سه تن به خواست سندیکاهای متبوع خود از همکاری با دولت آقای غنوشی خود داری کردند.
به گزارش منابع خبری امروز نیز چند هزارتن از شهروندان ساکن پایتخت دست به تظاهرات خیابانی علیه دولت تازه محمد غنوشی زدند اما از درگیری های احتمالی گزارشی منتشرنشده است.
در همین حال جنبش اسلامی تونس نیز پس از رویدادهای هفته های اخیر و خارج شدن زین العابدین بن علی از .کشورمواضع خود را درمورد اوضاع تونس اعلام کرد
یک روز پس از تشکیل دولت اتحاد ملی برهبری محمد غنوشی، نخست وزیر تونس، جنبش اسلامی النهاده اعلام کرد رشید غنوشی، رهبر این جنبش که در لندن بسر می برد در نظر ندارد خود را در انتخابات ریاست جمهوری تونس در شش ماه آینده نامزد کند و این حزب نامزد دیگری نیز به این انتخابات معرفی نخواهد کرد.
حسین جزیری، سخنگوی جنبش النهاده گفت انقلاب مردم در تونس خواهان حقوق سیاسی و اجتماعی برای آنان شده است، و النهاده در صدد نیست از این جریان به نفع خود بهره برداری کند.
وی در عوض تاکید کرد که این جنبش آماده است در رای زنی ها با همه نیروهای سیاسی و جامعه مدنی در تونس شرکت کند.
سخنگوی جنبش اسلامی النهاده با اشاره به نگرانیهای مطرح شده در مورد احتمال بروز نوعی اسلامگرایی افراطی در جریان تحولات کنونی گفت : " ما در مورد تحولات بعد از 11 سپتامبر 2001 تا کنون و نگرش به مساله اسلام و تنش میان شرق و غرب، دقت بخرچ میدهیم. ما نه خشونت و نه ترس، هیچکدام را نمیخواهیم."
وی تاکید کرد که در شرایط کنونی تونس لازم است این جنبش بعنوان یک نیروی سیاسی شناخته شود در غیر آن تفاهم کنونی با دشواری مواجه خواهد شد.
این در حالیست که محمد غنوشی، نخست وزیر تونس روز سه شنبه اعلام کرد، راشد غنوشی، رهبر النهاده حق ندارد قبل از تصویب قانون عفو عمومی در تونس، به این کشور بازگردد.
در سال 1991یک دادگاه در دوره بن علی، رئیس جمهور پیشین تونس، راشد غنوشی را به حبس ابد محکوم و فعالیتهای این جنبش را ممنوع اعلام کرده بود.
روز سه شنبه بعد از ظهر، یک تن از رهبران النهاده به خبرگزاری فرانسه گفت این حزب در نظر دارد اجازه فعالیت قانونی را کسب کرده و حیثیت یک نیروی سیاسی را بدست آورد.
گفت و گو با کریم پاکزاد، پژوهشگر مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک
گوش کنید (05:35)


بارانی از تخم مرغ به سمت ساختمان سفارت ایران در کابل پرتاب شد

کابل- خبر گزاریها، العربیه.نت
سفارت ايران در کابل روز جمعه 14 1-2011 از دولت افغانستان خواست نسبت به آنچه که تعرض مشکوک تعدادی از تظاهر كنندگان به ساختمان سفارت ایران خواند، ‏واکنش نشان دهد . صدها معترض در پايتخت افغانستان دیروز پنج شنبه در مقابل سفارت ایران در کابل عليه اعدام افغان ها در ايران و نیز در اعتراض به اقدام اخیر ایران در توقف تانکرهای سوخت در مرز این کشور ‏تظاهرات کردند. در جریان این تظاهرات معترضان شعار های بر ‏ضد رهبران ایران سر دادند و به سمت ساختمان سفارت ایران تخم مرغ پرتاب کردند.‏فداحسين مالكی سفیر ایران در افغانستان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت : "حكومت افغانستان اقدام لازم جهت بازداشت عوامل اصلی حمله به سفارت جمهوری اسلامی را انجام دهد." اما وی در عین حال تهدید کرد که در صورت عدم شناسایی و يا دستگیری عوامل اصلی این تظاهرات احتمال دارد جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به ترانزیت سوخت و يا در برخی مسائل تجدید نظر كند. بر اساس اين گزارش معترضان، ایران را به دامن زدن به تعصبات قومی و دخالت در امور افغانستان متهم کردند.‏طی ده روز گذشته صدها نفر از مردم پایتخت افغانستان در اعتراض به توقف تانکرهای سوخت در مرز ایران ، در برابر سفارت این کشور در کابل دست به تظاهرات زد ه بودند.يكی از رهبران تظاهرکنندگان در گزارشی به رسانه ها گفته بود :" درصورتی که کشورایران به خواسته های ما توجه نکند در آینده تظاهرات گسترده ای را علیه منافع آن کشور در سراسرافغانستان به راه می اندازیم."دولت ایران، از حدود دو هفته پیش، ورود 2500 تانکر سوخت از مرز خود به افغانستان را به شدت محدود کرده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند