ماموریت نا کام ناتو در افغانستان



ایا ماموریت ناتو درافغانستان با ناکامی مواجه گردیده؟
11:31

1389 / 10 / 16
(اوضاع پیچیده درافغانستان اتحادیه اروپایی و امریکا را دچار اختلاف نموده است. در گزارش که در تاریخ 16 ماه دسمبر از طرف پارلمان اروپایی تصویب شد، گفته شده که مداخله نظامی در افغانستان با شکست انجامیده است. ولی بارک اوباما رئیس جمهور امریکا، برعکس، عقیده دارد که اوضاع در افغانستان بطور قابل ملاحظه بهبود یافته است.
گزارش پارلمان اروپایی با این اظهارات قاطع استوار می باشد که مداخله نظامی بین المللی ناکام بوده و امنیت را در افغانستان بصورت جدی بدتر ساخته است. در سند گفته شده که توانمندی طالبان درست ارزیابی نشده بود و امکانات حکومت حامد کرزی، برخلاف، بیشتر از حد واقعی ارزیابی شده اند. در نتیجه بازسازی کشور و انکشاف بعدی ان را جامعه جهانی و مقامات افغانستان از نظر انداخته اند. در افغانستان امروزی مشکلات عظیم مانند فقر، بیکاری، جنایات مربوط به مواد مخدره، نفاق قومی، افراطیت سیاسی و مذهبی وجود دارند.
در گزارش گفته شده، این همه اروپا را به تغییر ستراتیژی خود نسبت به افغانستان مجبور می سازد. پارلمان اروپایی باور دارد که حل سیاسی در این کشور شرکت طالبان و گروه های دیگر مسلح و سیاسی را مطالبه میکند. همه انهایی که میخواهند به جنگ در این کشور خاتمه بخشند، شبکه تروریستی "القاعده" را غیرقانونی اعلام نمایند و مساعی شان را جهت انکشاف اجتماعی - اقتصادی به خرج دهند، میتوانند در پروسه صلح شرکت ورزند.
به عقیده نمایندگان پارلمان اروپایی، افغانستان امروز نسبت به هروقت دیگر به کار در عرصه اعمار جامعه مدنی، ریشه کن ساختن فقر و جلوگیری از مصروفیت کتلوی مردم در کار و بار مواد مخدره نیاز دارد.
در عین حال امریکا اشکارا نمی خواهد حیثیت و اعتبار خود را از دست دهد و به هر وسیله ممکن از نقش خود در لشکرکشی به افغانستان دفاع میکند. بدتر از همه اینکه امریکا تا به حال بر حل نظامی، ادامه و تشدید عملیات پافشاری میکند. منجمله، تلاش ها جهت قتل رهبران شورشیان توسط طیارات بی پیلوت قطع نمی گردند. طوریکه معلوم است، در نتیجه حملات طیارات بی پیلوت اکثراً مردم ملکی به قتل میرسند. ولی، باوجود این همه، بارک اوباما در این مورد تردید ندارد که کشورش وظایف خود را موفقانه انجام میدهد و بعد از شش ماه خروج قطعات خود را از افغانستان اغاز میکند.
ولی با او همه کارشناسان حتی در خود امریکا موافق نمی باشند. به گونه مثال، بیل حاریس نماینده اسبق امریکا در قندهار باور دارد که عملیات ناتو در صورت که اگر ایالات متحده امریکا نسبت به پاکستان موضعگیری جدی تری اتخاذ نکند، با ناکامی مواجه خواهد شد.
طوریکه معلوم است، در خاک پاکستان تعداد زیادی افراد مسلح طالبان پناه گرفته اند. مذاکرات واشنگتن با اسلام اباد راجع به نابودساختن معبرهای که از طریق انها افراد مسلح به افغانستان نفوذ میکنند، تا به حال کدام نتیجه نداده است. در چنین شرایط به مشکل میتوان بر پیروزی در امر سرکوب نمودن طالبان حساب نمود.
اینکه اتحادیه اروپایی و امریکا فعالیت های بعدی شان را در افغانستان چگونه هماهنگ خواهند ساخت، درک ان فعلاً کار دشوار به نظر می رسد. ولی، یک مساله روشن است و ان اینکه نارضایتی رهبران اروپایی و اتباع عادی امریکا از نتائیج مداخله در افغانستان روز به روز قوت میگیرد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 16 جدی

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند