مصر بعد از تونس


کابینه جدید مصرسوگند یاد کرد
مخالفان مصری بار دیگر میدان تحریر ( آزادی ) را تسخیرکردند

دبی – العربیه. نت
در حالی که کابینه جدید مصر مراسم ادای سوگند را با حضور حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور برگزار کرد دهها هزارتن از معترضان روز دوشنبه 31-1-2011 در میدان التحریر ( آزادی ) در مرکز قاهره تجمع کردند.در کابینه جدید حسنی مباراک چهره های جدیدی را برای پیوستن به دولت خود دعوت کرده است و چند تن از وزیران سابق از جمله حبیب العادلی وزیر کشور را برکنار کرد.درهمین حال عصام العریان از رهبران اخوان المسلمین اعلام کرد این گروه به همراه محمد البرادعی در صدد تشکیل کمیته ای هستند تا با ارتش این کشور وارد گفتگو شوند.با این وجود علی البرادعی برادر مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تاکنون هیچ کدام از رهبران اخوان المسلمین با برادر وی وارد گفتگو نشده اند.العریان در گفتگو با رویترز گفت " اخوان المسلمین می خواهد یک کمیته ای برای بررسی امور سیاسی تشکیل دهد تا با ارتش گفتگو کند."تظاهرات اعتراضی همچنین در برخی شهرهای دیگر از جمله بندر سوئز و اسکندریه ادامه یافت.دولت برای جلوگیری از پیوستن مردم مناطق مختلف به معترضان در قاهره شبکه راه آهن را تعطیل کرده است.دولت آمریکا نیز با صدور بیانیه جدیدی از حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور خواسته است برای بازشدن فضای سیاسی تلاش کند.اتحادیه اروپا نیز خواسته مشابهی را مطرح کرده است و از کشته شدن تعدادی از شهروندان مصری اظهار تاسف کرده است.کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک گفتگوی مطباوعاتی از نیروهای امنیتی مصر خواست با معترضان با خشونت رفتار نکنند وبازداشت شدگان حوادث اخیرا را آزاد کنند.
خواهان گفت‌وگو با احزاب سیاسی مصر شد


: حسنی مبارک
با توجه به ادامه‌ی تظاهرات اعتراضی در مصر، حسنی مبارک، احمد شفیق نخست‌وزیر خود را مامور کرد در مصر اصلاحات سیاسی انجام دهد. آلمان هشدار داد که سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز، نیروهای افراطی را تقویت خواهد کرد.

به گزارش یک خبرنگار فرستنده‌ی الجزیره، به‌رغم مقررات منع رفت و آمد، در شب دوشنبه چند صد تن از تظاهرکنندگان در میدان تحریر قاهره باقی ماند‌ه‌اند. شمار این افراد در ساعات بامدادی کاهش یافته و از این اجتماع درگیری گزارش نشده است. قاهره نسبت به روزهای گذشته شب نسبتا آرامی را از سرگذرانده است.
وعده‌ی اصلاحات سیاسی و اقتصادی
حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری مصر، احمد شفیق، نخست‌وزیر خود را مامور کرده در مصر اصلاحات سیاسی انجام دهد. مبارک شامگاه یکشنبه (۳۰ ژانویه / ۱۰ بهمن) در نامه‌ای که در تلویزیون دولتی قرائت شد به شفیق نوشته که خواهان گام‌های همه‌جانبه برای اصلاح نظام سیاسی و قانون اساسی است. وی همچنین اعلام کرده که طرفدار «گفت‌وگو با همه‌ی احزاب» است.
مبارک از شفیق خواسته، اعتماد به اقتصاد مصر را دوباره برقرار کند. به دستور وی، یارانه‌های دولتی باید پا برجا بمانند، تورم کنترل شود و فرصت‌های شغلی ایجاد گردد. وعده‌های مبارک و تغییرات پرسنلی او در روزهای گذشته، تا کنون نتوانسته مخالفان را خشنود کند.
خبرگزاری دولتی منا گزارش داد که مبارک در یک گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمریکا، درباره‌ی اصلاحات اقتصادی در مصر صحبت کرده است.
اوباما همچنین تلفنی با چند تن از رهبران کشورهای منطقه، درباره‌ی اوضاع مصر صحبت کرده است. کاخ سفید در واشنگتن شامگاه یکشنبه اعلام کرد که اوباما، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، گفت‌وگوی تلفنی داشته است.
اوباما در این گفت‌وگوها خواستار «گذاری بانظم» در واکنش به «آمال مردم مصر» شده است. واشنگتن تا کنون خواهان کناره‌گیری حسنی مبارک، یعنی یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه، نشده است.
: گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هشدار وزیر امور خارجه‌ی آلمان
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، حسنی مبارک را فراخواند که با احزاب اپوزیسیون در این کشور وارد گفت‌وگو شود. وستروله روز دوشنبه (۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن) گفت آلمان طرفدار دولت یا اپوزیسیون مصر نیست، بلکه از ارزش‌هایی مانند حقوق بشر و دمکراسی در این کشور پشتیبانی می‌کند.
وی از دولت مصر خواست که مطالبات برحق مردم را برای آینده‌ای بهتر همراه با آزادی و حقوق شهروندی، با خشونت سرکوب نکند. وستروله هشدار داد که مقابله‌ی خشن با تظاهرات مسالمت‌آمیز، به افراطیون خدمت خواهد کرد و اسلام‌گرایان و بنیادگرایان آماده‌ی خشونت را نیرومند خواهد ساخت.
موضع چین درباره‌ی حوادث مصر
دولت چین اعلام کرد که آرزومند است اوضاع در مصر عادی شود. هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین، روز دوشنبه در پکن در واکنش به ادامه‌ی ناآرامی‌ها در مصر گفت، پکن روند حوادث مصر را با دقت دنبال می‌کند.
وی افزود که دو کشور پیوندهای دوستانه دارند. هونگ لی گفت: «ما امیدواریم مصر بتواند دوباره ثبات اجتماعی و نظم عادی را برقرار کند.»
شرکت هواپیمایی چین قصد دارد روز دوشنبه هواپیمایی به قاهره بفرستد تا اتباع این کشور را از مصر خارج کند. کشورهای دیگر از جمله، آمریکا، ژاپن و ترکیه نیز به اقدامی مشابه دست زده‌اند. کانادا از اتباع خود خواست که مصر را ترک کنند. وزارت امور خارجه‌ی آلمان نیز به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به مصر پرهیز کنند.
پلیس به خیابان‌ها بازمی‌گردد
در گردهمایی شامگاه یکشنبه در میدان تحریر قاهره، محمد البرادعی، یکی از سیاستمداران اپوزیسیون، لحن خود را علیه مبارک تندتر کرد و خواستار کناره‌گیری او شد. وی گفت که مصر در آغاز دوره‌ی تازه‌ای ایستاده است. البرادعی همچنین گفت که در مصر در پی چند روز اعتراض، هرج و مرج و بی‌سالاری گسترش یافته است.
در مناطق مسکونی قاهره که پلیس خود را از آن عقب کشیده است، مردم گروه‌های محافظ تشکیل داده‌اند تا از غارت و دزدی جلوگیری کنند. در این مناطق نیز حضور نظامیان افزایش یافته است.
به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، پلیس قصد دارد از امروز (دوشنبه ۳۱ ژانویه)، بار دیگر در این مناطق حضور یابد. در این میان اعلام شد که ساعات منع رفت و آمد افزایش یافته و از امروز از ساعت ۱۵ به وقت محلی، تا ۸ صبح برقرار خواهد بود.
BM/KG
مصر: فشار آمریکا، تلاش البرادعی
محمد البرادعی - تصویر آرشیوی
DR
نوشتۀ فرید وهابی
در حالی که فشار دولت‌های غربی بر دولت مصر افزایش می‌یابد، محمد البرادعی از طرف سازمان‌های مخالف مأمور مذاکره با دولت شد. او صریحاً گفت که حسنی مبارک باید از قدرت کنار رود و به باراک اوباما نیز توصیه کرد که دیگر از رییس‌جمهوری مصر پشتیبانی نکند.
وزیر امورخارجۀ آمریکا، هیلاری کلینتون در ارتباط با قدرت سیاسی در مصر، برای نخستین بار از یک"دورۀ انتقالی" سخن گفت. بدین ترتیب، به عقیدۀ ناظران، رفتار دولت آمریکا در قبال مصر وارد مرحلۀ تازه‌ای شده است. خانم کلینتون روز یکشنبه گفت: "ما امیدواریم که شاهد یک دورۀ انتقالی آرام و منظم باشیم. ما از دولت پرزیدنت مبارک که همچنان در قدرت است، مصراً می‌خواهیم که برای ممکن ساختن این انتقال، تمام تلاش خود را به انجام رساند".به گفتۀ هیلاری کلینتون، حسنی مبارک "هنوز قدم‌های کافی برای استقرار دموکراسی برنداشته است".
به عقیدۀ خبرگزاری‌های بزرگ، سخن گفتن از انتقال، به این معناست که آمریکا مطلقاً مایل نیست حسنی مبارک در دور آینده، باز هم نامزد ریاست جمهوری شود.این در حالی است که در محافل اسلام‌گرا سقوط حسنی مبارک پیش‌بینی می‌شود. خبرگزاری‌های رسمی ایران نیز می نویسند که مبارک بزودی از قدرت کنار خواهد رفت.
در این حال، اخوان‌المسلمین و چند تشکل مخالف دیگر، محمد البرادعی را مأمور مذاکره با دولت کردند. به دنبال این خبر، البرادعی در گفتگویی با تلویزیون‌های آمریکایی گفت که واشنگتن با ادامۀ حمایت خود از حسنی مبارک، اعتبار خود را از دست می‌دهد.البرادعی ادامه داد: "بهتر است پرزیدنت اوباما آخرین کسی نباشد که به مبارک بگوید وقت رفتن رسیده است"...وی صریحاً گفت: "مبارک باید همین امروز برود".
tags: مصر
به دنبال خلع سلاح ماموران زندان صورت گرفت
هزاران نفر از زندانیان یک بازداشتگاه در قاهره فرار کردند



دبی – العربیه . نت
منابع امنیتی درمصر اعلام کردند هزاران نفر از زندانیان بامداد روز یکشنبه 30-1-2011 از یک زندان در شمال قاهره فرار کردند.بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه یک منبع امنیتی تاکید کرد زندان " وادی نطرون " در یک منطقه صحرایی بین قاهراه واسکندریه شاهد شورش گسترده ای شد و به دنبال آن همه زندانیان توانستند از زندان فرار کنند.این منبع که نخواست نامش فاش شود با اشاره به شورش گسترده در این زندان افزود :" زندانیان پس از خلع سلاح ماموران امنیتی توانستند از زندان بگریزند."در این زندان اغلب بازداشت شدگان اسلام گرا و مجرمان خطرناک که برای سال ها دوره محکومیت را می گذرانند تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می شوند.منبع امنیتی گفت :" در زندان ابوزعبل در شرق قاهره نیز هشت تن از زندانیان هنگام تلاش برای فرار کشته شده بودند اما تعداد زیادی از بازداشت شدگان توانستند از آنجا فرار کنند."او همچنین گفت :" دهها تن از بازداشت شدگان در زندان فیوم در قاهره نیز پس از کشته شدن یک افسر امنیتی از زندان گریختند."بر اساس اظهارات وی :" تعداد زیادی از زندانیان در بازداشتگاههای کوچک در استان های مختلف نیز از زندان فرار کردند."فرار دسته جمعی زندانیان پس از آن صورت گرفت که اعتراض ها و ناآرامی های گسترده به شکل بی سابقه ای سراسر مصر را فرا گرفت.معترضان خواهان سرنگونی حکومت حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور هستند
.
تکذیب شایعه سفر جمال و علاء مبارک به لندن
تعیین عمر سليمان و احمد شفیق به عنوان معاون رئیس جمهور و نخست وزیر مصر






شنبه 25 صفر 1432هـ - 29 ژانویه 2011م

دبى – العربيه.نت
بنا به گزارش تلويزيون مصر، عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت اين كشور روز شنبه 29-1-2011 از سوى حسنى مبارك به سمت "معاون رياست جمهورى" برگزيده شد. رئیس جمهور مصر همچنین احمد شفیق وزیر هوانوردی در دولت مستعفی را مامور تشکیل دولت جدید در این کشور کرد .اين نخستين بار است كه رئيس جمهورى مصر بعد از سه دهه بى نيازى از وجود منصب معاونت ریاست جمهور ، فردى را متصدى مقام مذكور مى كند.عمر سليمان كه در سطح جهانى به دليل ميانجيگرى بين سازمانهاى سياسى فلسطينى حماس و فتح و ايفاى نقش در بعضى از پرونده هاى حساس سياست خارجى كشورش، از جمله مناقشات فلسطين – اسرائيل، فردى شناخته شده است، امروز طبق قانون اساسى مصر سوگند ياد كرد كه به منافع كشور و ملتش وفادار باشد.تلويزيون مصر صحنه اى از مراسم سوگند در حضور رياست جمهورى را پخش كرد. پيگيران امور مصر منتظر آنند كه در پى استعفاى كابينه احمد نظيف كه بنا به دستور خود حسنى مبارك صورت گرفت، اينك وقت آن رسيده است كه رئيس جمهورى مصر نخست وزير جديدى را تعيين كند و در حل مشكلات از كابينه جديد يارى بطلبد.احمد شفیق از نظامیان سابق مصر است که از احترام نخبگان و مخالفان سیاسی در این کشور برخوردار می باشد . پیشتر بسیاری از تحلیلگران در ماه های گذشته از وی به عنوان جانشین احتمالی حسنی مبارک در صورت بروز خلآ قدرت یاد می کردند . در همین حال تلویزیون دولتی مصر شایعاتی را که در باره سفر جما و علاء مبارک پسران رئیس جمهور مصر دهان به دهان می گشت تکذیب کرد . حسنى مبارك طى پيامى كه شب گذشته (جمعه شب) خطاب به ملت مصر قرائت كرد وعده داد با تشكيل دولت جديد "اصلاحاتى را كه شروع كرده است، جدى تر دنبال كند".او در اين پيام كه همزمان از تلويزيون مصر و چندين كانال ماهواره اى ديگر پخش شد، با اشاره به ناآرامى هاى 5 روز گذشته در شهرهاى مختلف مصر گفت: تظاهرات مسالمت آميز حق مردم است. اما عده اى به تخريب مشغولند.گفتنى است كه تا كنون بر اثر ناآرامى هاى ايام اخير در چند شهر مصر و از جمله قاهره، بيش از 35 نفر كشته شده اند و هزاران تن مجروح گشته اند.ارتش مصر تا كنون در برابر مردم معترض و ناراضى قرارنگرفته است و خبرهايى نيز بويژه در قاهره حاكى از آن است كه ميادين و خيابانهاى اصلى شهر از وجود نيروهاى انتظامى و امنيتى خالى شده است.طبق آخرين خبرها ساعات منع رفت و آمد بيشتر شده و از 4 بعد از ظهر تا 8 صبح اعلام شده است. اما به نظر مى رسد قافله تظاهرات را سر باز ايستادن نيست.



تحولات مصر در روزنامه های روز شنبه فرانسه
@fotolia
نوشتۀ
فواد روستائی
خیزش مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارک و ادامۀ تظاهرات مردم برغم اعلام حالت فوق العاده و برقراری مقررات منع عبور و مرور شبانه، موضوع عناوین نخست صفحات اول و سرمقاله های اکثریت قریب به اتفاق روزنامه های سراسری امروز فرانسه چون لوموند، لیبراسیون، فیگارو و اومانیته است.
این روزنامه ها علاوه بر سرمقاله و عناوین نخست صفحات اول خود در دیگر صفحات شماره های امروز خود نیز به تجزیه و تحلیل اوضاع کنونی مصر و چشم انداز سیاسی آیندۀ این کشور پرداخته اند. نکتۀ در خور ذکر دیگر، اختصاص مقالاتی مستقل به "محمد البرادعی"، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی است که اخیراً از وین به قاهره بازگشته و برای هدایت جنبش مردم در دوران گذار اعلام آمادگی کرده است.لیبراسیون، یکی از روزنامه های صبح پاریس، سرمقالۀ خود را با این جمله آغاز می کند که انقلاب مردم تونس به برکناری "دیکتاتور" منجر شد که خود را با تکیۀ بر پشتیبانی "پشتیبانان غربی" و دستگاه سرکوب و سانسور خود جاودانه می دید. این روزنامه می افزاید امروز کلیۀ ملت های جهان "عرب و مسلمان" و حتا دیگر کشورهای جهان به خود می گویند که آنان نیز می توانند و باید به برادران تونسی خود تأسی جویند.از نظر سرمقاله نویس لیبراسیون، رویدادهای دیروز (جمعه) مصر ثابت می کند که احتمالاً تغییر مسیر رودخانه ای که به راه افتاده است، دیگر ممکن نیست. سرمقاله نویس لیبراسیون ضمن اشاره به سخنرانی دیشب حسنی مبارک یادآور می شود که دیکتاتور مصر به مدت سی سال هرگونه مخالفتی را سرکوب کرده است.در بخش دیگری از این سرمقاله، نویسنده به پشتیبانی مالی و سیاسی غرب و به ویژه آمریکا از رژیم مبارک به عنوان شریک استراتژیک واشنگتن در مبارزه با تروریسم و به خاطر صلحی که مصربا اسرائیل منعقد کرده است پرداخته و می نویسد این سیاست غرب امروز محدودیت ها و تنگناهای خود را نشان داده است. از نظر سرمقاله نویس لیبراسیون، رهبرانی چون مبارک و بن علی نه تنها سد راه اسلام گرایان نبوداند بلکه نقش زمینه ساز رشد آنان را فراهم کرده اند.فیگارو، دیگر روزنامۀ صبح پاریس، نیز در سرمقالۀ خود پس از تأکید بر این که رویدادهای مصر چون وقایع تونس ضعف نظام های خودکامۀ به ظاهر مستحکم را نشان می دهد می نویسد برخلاف ادعای رژیم، اخوان المسلمین مصر رهبری جنبش مردمی را در دست نگرفته و جنبش اعتراضی مردم مصر در این مرحله جنبشی خودجوش است و کسی را نیز به رهبری نمی شناسد و بازگشت محمد البرادعی به مصر نیز داده ها را عوض نمی کند.فیگارو در پایان این سرمقاله می نویسد هر چند هرگونه بازکردن فضای سیاسی متضمن خطراتی برای رژیم است هیچ منطقی نیز حفظ وضعیت موجود را توجیه نمی کند چرا که وضعیت موجود نه تنها برای ثبات مصر بلکه برای ثبات کل منطقۀ خاورمیانه مرگبار است.اومانیته روزنامۀ نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، در سرمقالۀ خود می نویسد به گفتۀ "سن ژوست"، یکی از انقلابیون انقلاب کبیر فرانسه، این انقلاب برداشت و استنباط جدیدی از "خوشبختی" را به اروپا هدیه کرد اما امروز این خود "انقلاب" است که مضمونی جدید را در جهان عرب به ارمغان می آورد چرا که میلیون ها تن از مردم این کشورها یکصدا "ضرورت تغییر" را فریاد می کنند.در بخش دیگری از سرمقالۀ این روزنامه می خوانیم از تظاهرات دیروز (جمعه) به این یقین می توان رسید که رژیم مصر در موضع تدافعی قرار گرفته و سانسور و سرکوب هیچگاه نه نشانۀ قدرت بل اعتراف به ضعف رژیم های خودکامه بوده است.لوموند، روزنامۀ عصر پاریس، در سرمقاله ای زیر عنوان "جهان عرب دیوار ترس را به مبارزه می طلبد" از جمله بر این نکته انگشت می گذارد که خیزش های مردمی در تونس و دیگر کشورهای عرب و به ویژه درمصر حکایت از آن دارد که "دیوار ترس" در مقابل مردم کشورهای مسلمان و عرب در واقع در حال فروریختن است . از نظر سرمقاله نویس لوموند، این ترس تنها یک ترس نیست بلکه مردم با جنبش و قیام خود در عین آن که نشان داده اند دیگر از خودکامگی و خودسری رژیم های حاکم بر آنان، خشونت بی حد و حصر نیروهای دولتی، همراهی دادگستری ها با سرکوبگران و بالاخره از هوادارانی که در پشتیبانی از رژیم آمادۀ بر دریدن کسانی هستند که جرأت کرده و حق شان را طلب کرده اند نمی ترسند به گونه ای هرچند توأم با تناقض از خلاء قدرت هراس دارند چرا که رژیم های خودکامۀ مستقر با برقراری یک نظام خذف و طرد هیچ بدیلی را برای قدرت برجای نگذاشته اند.از نظر سرمقاله نویس لوموند، مردم مصر دیشب با نادیده گرفتن فرمان استقرار مقررات منع عبور و مرور و ادامۀ تظاهرات نشان دادند که آن چه در تونس گذشت یک "استثنا" نبود و از این پس این نکته قابل قبول و پذیرفتنی است که مردم تونس در نیل به این پیروزی تنها ملت جهان عرب نیستند. در جای دیگری از این سرمقاله می خوانیم با توجه به موقعیت خاص مصر در جهان عرب، پیامدهای زمین لرزۀ سیاسی در این کشور به مراتب بیشتر و گسترده تر از پیامدهای جنبش مردمی تونس خواهد بود. همان طور که در آغاز گفتیم بازگشت محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و برندۀ نوبل صلح، به مصر و اعلام آمادگی او برای هدایت جنبش نیز موضوع مقالاتی مستقل در روزنامه های امروز فرانسه است.لیبراسیون در مقاله ای زیر عنوان "محمد البرادعی، مخالف بیش از حد غریب" در مورد او از جمله بر این نکته تکیه می کند که البرادعی که با تأخیر و دیرهنگام به کشورش بازگشته است به سختی می تواند توده های مردم را بسیج کند.در بخش دیگری از این مقاله نویسنده یادآور می شود که البرادعی از بدو بازگشت به مصر، ضمن تلاش برای وادار کردن رژیم به برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری آزاد و زیر نظارت بین المللی، مصراٌ خواستار اصلاح قانون اساسی نیز بوده است. نویسنده این نکته را نیز ناگفته نمی گذارد که البرادعی که از نظر بسیاری شخصیتی "لائیک" به شمار می رود در نماز جمعه در مسجد الاظهر نیز حضور می یابد.در بخش دیگری از این مقاله تماس های البرادعی با "اخوان المسلمین"، مهم ترین سازمان اپوزیسون مصر، مورد بحث قرار گرفته و از نگرانی های رژیم از این تماسها که از نظر نویسنده در راستای اتحاد با این سازمان بوده سخن به میان آمده است. لیبراسیون پس از اشاره به این که این تماس ها چندان گسترده نبوده است به نقل از خود البرادعی در توجیه این تماس ها می نویسد که نمی توان سازمانی چون اخوان المسلمین را که اولین سازمان سیاسی مصر است نادیده گرفت. لیبراسیون می نویسد البرادعی "ساده لوحانه" گفته است که بر این باور است که در این تماس ها اخوان المسلمین را قانع کرده است که برای "برقراری عدالت اجتماعی، دموکراسی و یک دولت لائیک" در مصر تلاش کند.در پایان این مقاله ، نویسنده پس از اشاره به این نکته که یکی از دلایل "غریب و نا شناس بودن" البرادعی این است که بیشتر در خارج از این کشور به سر برده است می نویسد حضور او در میان تظاهرکنندگان قاهره در روز گذشته که پس از شرکت او در نماز جمعه صورت گرفت بدون تردید محبوبیت و معروفیت او را افزایش خواهد داد.فیگارو روزنامۀ صبح پاریس در مقالۀ مربوط به بررسی شخصیت محمد البرادعی به نقل از منابع دیپلماتیک و همکاران البرادعی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، وی را به طرفداری از جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای جلوگیری از برخوردشدیدتر با تهران در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران ، طرفداری از سوریه و بالاخره مخالفت با اسرائیل متهم می کند. البته فیگارو می نویسد منابع اطلاعاتی مقاله خواسته اند هویت شان فاش نشود. انتقادات آمریکا از البرادعی در ارتباط با پروندۀ هسته ای ایران و حتا تلاش واشنگتن برای جلوگیری از انتخاب مجدد به سمت مدیر کلی آژانس از دیگر نکات مطرح در این مقاله است. فیگارو معتقد است که محمد البرادعی خود را بسیار متعهد به این می دانست که خطر فعالیت هسته ای ایران را در ارزیابی های آژانس به حداقل ممکن کاهش دهد و سد راه اعمال تحریم ها علیه تهران شود. بنا بر ادعای نویسندۀ این مقاله اگر البرادعی نبود تحریم ها و مجازات های تصویب شده علیه ایران به مراتب سریع تر و زودتر از آن چه که تاکنون روی داده است عملی می شد.در پایان این مقاله می خوانیم در هر حال درحال حاضر البرادعی در خارج از مصر محترم و در داخل کشور ناشناخته است و بازگشت اوبه مصر نیز با پراکنده شدن شایعات بسیار همراه بوده است. به نوشتۀ فیگارو امروز گروهی بر این باورند که البرادعی برای آمریکا تلاش می کند و گروهی دیگر می گویند این تهران است که البرادعی را آلت دست کرده تا عوامل خود را در منطقه به پیش براند.در پایان باید این نکته را نا گفته نگذاریم که روزنامۀ لوموند خبر اعدام خانم زهرا بهرامی ، شهروند ایرانی تبار هلند، را به نقل از خبرگزاری فرانسه در شمارۀ امروز خود نقل کرده است.

در یک پیام زنده تلویزیونی
حسنی مبارک با وعده اصلاحات سیاسی دولت مصر را بر کنار کرد




دبی-العربیه.نت
محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در ساعات اولیه شنبه 29-1-2011 در یک پیام تلویزیونی با اعلام این که خواستار استعفای دولت شده است ، از کشته شدن شماری از شهروندان مصر در اعتراض های روز جمعه ابراز تاسف کرد و بر پایبندی به صیانت از آزادی بیان در چارچوب قانون تاکید کرد. تظاهرات روز جمعه در مصر پس از انتشار فراخوان مخالفان بر روی اینترنت پس از نماز جمعه به راه افتاد. تظاهر کنندگان در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت شدند.رئیس جمهور مصر گفت: "دولتی جدید متناسب با وضعیت جدید پیش رو انتخاب خواهد کرد."او تاکید کرد پشتیبان فقیران و اصلاحات اقتصادی است تا چرخ اقتصاد سریعتر با نیازهای ملت همگام شود."مبارك با بیان اینكه به حق آزادی بيان مردم احترام می گذارد گفت : " اجازه نخواهم داد امنيت و ثبات مصر تحت تاثير ناآرامي ها و آشوب ها قرارگيرد." وی گفت با خواسته های مشروع ملت مصر و رنج های آنها آشناست و وعده داد برای کنترل بیکاری تلاش می کند. او همچنین بر ضرورت برقراری آزادی بیان تاکید کرد و در عین حال خطاب به مردم مصر گفت : " باید از آنچه در اطراف شما می گذرد آگاه باشيد .. آنچه که اکنون اتفاق می افتد بخشی از یک طرح بزرگ برای بی ثبات کردن کشور است." رئیس جمهور مصر با ابراز تاسف از قربانی شدن تعدادی از معترضان تاکید کرد به اصلاحات سیاسی و اقتصادی پایبند استمبارک مصر تاکید کرد که از اصلاحات دست نخواهد کشید و برای کمک به فقیران و پاسخ به نیازهای ملت تلاش خواهد کرد.
امروز جمعه28.01.2011


افزایش خشونت و درگیری در مصر
: تظاهرات در قاهره
براساس آخرین گزارش‌ها از مصر درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس این کشور هر لحظه شدیدتر می‌شود. تا شامگاه امروز دست‌کم ۶۰ نفر در درگیری‌ها زخمی شده‌اند. ساختمان مرکزی حزب ملی دموکراتیک، حزب حاکم مصر به آتش کشیده شده است.

مخالفان دولت حسنی مبارک روز جمعه را "روز خشم" اعلام کردند و به رغم ممنوعیت تردد دست به تظاهرات زدند. مطابق گزارش رسانه‌ها در برخی مناطق درگیری‌های شدیدی میان معترضان و نیروهای انتظامی رخ داده است. گفته می‌شود پلیس با شلیک گلوله، پرتاب گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشته است.
درگیری‌های خونین در قاهره و سوئز
عصر امروز - جمعه ۲۸ ژانویه - گزارشگر یکی از فرستنده‌های عربی مرکز شهر قاهره را به صحنه‌ی جنگ تشبیه کرد. ظاهرا شهرهای دیگری چون اسکندریه و سوئز نیز وضعیتی مشابه داشته‌اند. مطابق خبرهای دریافتی از سوئز تا شامگاه امروز دست‌کم سه خودروی زرهپوش نیروهای انتظامی توسط معترضان خشمکین به آتش کشیده شده است.
حضور زنان در تظاهرات ضد دولتی در قاهره چشمگیر توصیف شده است. تظاهرات امروز به رغم استقرار نیروهای پلیس در مناطق مختلف و حساس شهرهای بزرگ و حضور محسوس نیروهای امنیتی با لباس شخصی انجام شد. شبکه تلویزیونی الجزیره یکی از معدود رسانه‌هایی است که در طی روز تصاویری از صحنه‌های درگیری در مصر مخابره کرده است. در فیلمی که عصر جمعه پخش شد درگیری‌های شدید و خونینی در مرکز شهر قاهره و نزدیکی پل مشهور "۹ اکتبر" قابل مشاهده است. در این درگیری‌ها تظاهرکنندگان به سوی خودروهای پلیس سنگ پرتاب می‌کند و نیروهای انتظامی با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آ‌ور به مقابله به تظاهرکنندگان می‌پردازند. بنا به گزارش‌ها شماری از تظاهرکنندگان در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. الجزیره از کشته شدن یک نفر در این منطقه گزارش داده است. تاکنون رسانه‌ی مستقل دیگری این خبر را تایید نکرده‌است.
براساس آخرین گزارش‌ها، در قاهره ساختمان مرکزی حزب ملی دموکراتیک، حزب حاکم مصر به آتش کشیده شده و ارتش در میدان مرکری پایتخت حضور پیدا کرده است. در اسکندریه نیز چندین ساختمان دولتی توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شده‌اند.
بیش از ۶۰ زخمی
: تظاهرات دولتی در قاهره شاهدان عینی گفته‌اند در شهر سوئز نیز یکی از تظاهرکنندگان کشته شده و معترضان جسد او در خیابان‌های شهر بر سر دست می‌برده‌اند. هنوز از شمار کشته‌شدگان و زخمی‌های ناآرامی‌های امروز گزارش دقیق و معتبری منتشر نشده است. دولت مصر خطوط تلفن همراه و شبکه‌ی اینترنت را در بسیاری از مناطق قطع کرده است. همچنین فعالیت خبرنگارانی که هنوز در مصر حضور دارند نیز با محدودیت‌های شدیدی روبرو است.
بر پایه‌ی آخرین گزارش‌ها ظهر امروز نیروهای پلیس برای محمد البرادعی رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای پیوستن به تظاهرکنندگان وارد مصر شده بود محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. ظاهرا جلوی تردد آزادانه‌ی البرادعی و ورود او به برخی او مناطق قاهره گرفته شده است.
ناآرامی‌های مصر از سه روز پیش مدام در حال افزایش است. معترضان خواستار کنار رفتن حسنی مبارک ۸۲ ساله شده‌اند که از حدود سی سال پیش به عنوان "رئیس جمهور منتخب" بر این کشور حکومت می‌کند. برخی از منابع شمار زخمی شدگان حوداث امروز را تا شامگاه جمعه دست‌کم ۶۰ نفر اعلام کرده‌اند.
دولت آلمان ضمن اعلام حمایت از جنبش دموکراسی‌خواهی مردم مصر، از رهبران این کشور خواست از اعمال خشونت علیه شهروندان معترض خودداری کنند. بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد و باراک اوبا رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه آزادی بیان را از ملزومات یک جامعه‌ی دموکراتیک خواندند و بر ضرورت اصلاحات سیاسی و اقتصادی در مصر تاکید کردند.
BK/MM
فراخوان جدید معترضان برای تجمع درمیدان التحریر( آزادی زخمی برجای گذاشت

دبی – العربیه. نت
یک پزشک در بیمارستان شهر سوئز در شمال شرق مصراعلام کرد یک نفر دیگر از زخمی شدگان در اعتراضات این کشور در بیمارستان فوت کرد.بدین ترتیب تعداد کشته شدگان اعتراضات روزگذشته در مصر به پنج تن رسید که 4 تن از آنان از شرکت کنندگان در تظاهرات درسوئز بودند و نفر پنجم نیز یکی از نیروهای امنیتی است که در قاهره به دست مخالفان کشته شد.نیروهای امنیتی از بامداد امروز ساختمان اتحادیه روزنامه نگاران در مصر را به محاصره درآوردند تا از حضور اعضای این اتحادیه جلوگیری کنند.
ادامه اعتراض ها
مخالفان در مصر روز چهارشنبه 26-1-2011 یک روز پس از تظاهرات بی سابقه ای که به کشته شدن چهار نفر منجر شد از معترضان به دولت این کشور خواستند یکبار دیگر در خیابان ها تجمع کنند.جنبش " 6 آوریل " از تشکل های عمده مخالفان که پیش از این تظاهرات " روزخشم " را سازماندهی کرده بود یکبار دیگر از مردم و تشکل های همسو خواست در تظاهرات بعدی شرکت کنند.جنبش " جوانان 6 آوریل " در سال 2008 بوسیله برخی از جوانان مخالف تشکیل شده بود ونام خود را از تاریخ یک اعتصاب عمومی که به دعوت این گروه در مصر انجام شده بود ، برگرفته است. علاوه بر این جنبش تشکل های دیگری چون " کفایه " ، حزب ملی تغییر " و " الوفد " نیز از هواداران خود خواستند در تظاهرات ضد دولتی شرکت کنند.

اخوان المسلمین از بزرگترین احزاب مخالف دولت مصر در بیانیه ای تاکید کرده بود که اعضای این حزب به شکل فردی در اعتراض ها شرکت می کنند و به شکل سازماندهی شده از آنها نخواسته است به معترضان بپیوندند.مخالفان از مردم خواستند یک بار دیگر در میدان " التحریر " ( آزادی ) تجمع کنند.روز گذشته حدود 10 هزار نفر در این میدان تجمع کردند و برخی از شهرهای دیگر مصر نیز شاهد اعتراض های مشابه ضد دولتی شد.جنبش " 6 آوریل " بر روی صفحه خود در فیس بوک نوشت :" همه با هم به سمت میدان التحریرحرکت کنیم تا یکبار دیگر اختیار آن را در دست بگیریم."همزمان با انتشار این فراخوان وازرت کشور در بیانیه ای اعلام کرد با هیچگونه تظاهراتی موافقت نمی کند.
برخورد پلیس با معترضان
نیروهای امنیتی مصریک روز پس از تظاهرات " روز خشم " در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه تجمع کنندگان در میدان " التحریر " را متفرق کردند.مخالفان در مصر روز گذشته تظاهرات بی سابقه ای را در شهرهای مختلف این کشور سازماندهی کردند و گزارش های رسیده حاکی است در برخورد نیروهای امنیتی با معترضان دست کم 4 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند.در این تظاهرات هزاران تن از شهروندان مصری در شهرهای قاهره ، اسکندریه ، سوئز ، اسیوط و چند شهر دیگر تجمع کردند.گزارشگر العربیه از قاهره گزارش داد در این تظاهرات سه نفر از معترضان و یک پلیس کشته شده اند.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضانی که تا بامداد روز چهارشنبه در میدان " التحریر" در مرکز قاهره تجمع کرده بودند از گاز اشک آور استفاده کرد.مخالفان این تظاهرات را بوسیله پیام های اینترنتی بر روی شبکه های اجتماعی سازماندهی کردند و اعلام کردند به تظاهرات ادامه می دهند اما پلیس می گوید به آنها اجازه برگزاری تظاهرات نمی دهد.

در بامداد امروز تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در میدان التحریر مستقر شدند و کارگران به پاکسازی خیابان ها از سنگ و دیگر اشیاء پرتاب شده به سمت پلیس اقدام کردند.درهمین حال واشنگتن پس از کشته شدن تعدادی از معترضان از دولت مصر خواست با تظاهرات و اعتراض ها به شکل " مسالمت آمیز " برخورد کند.فلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت :" از نزدیک اوضاع مصر را دنبال می کنیم . آمریکا از حقوق اساسی همه افراد در آزادی بیان و برگزاری تجمع پشتیبانی می کند."تظاهرات در مصر بزرگترین تظاهراتی است که این کشور پس از " قیام برای نان " در ژانویه سال 1977 در دوره ریاست جمهوری انورسادات شاهد بوده است.دولت مصر در ساعت های اولیه برگزاری تظاهرات برخی شبکه های اینترنتی از جمله تویتر را قطع کرد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند