اقتصاد و تجارت



کمپنی های واجد شرایط داوطلبی کار در معدن حاجیگگ درافغانستان اعلام شد
18:47

1389 / 11 / 04

(قابل توجه خوانندگان: اخبار افغانستان به زبان دری منتشر می شود)
مسکو، 4 دلو، خبرگزاری «ریا نووستی» /در افغانستان کمپنی های واجد شرایط غرض ارایه طرح های پیشنهادی وسرمایه گذاری در معدن بزرگ اهن جهان - معدن حاجیگک - تثبیت شدند.
جواد عمر سخنگوی وزارت معادن به باختر اژانس گفت، کمتیه وزرای موظف در امور معادن بربنیاد مطالعه و ارزیابی اسناد، که کمپنی های داوطلب در انها طرح های پیشنهادی وسرمایه گذاری شان را در معدن اهن حاجیگک ارایه نموده بودند، بیست و سه کمپنی واجد شرایط را تثبیت و تائید نمود.
به گفته جواد عمر، در جمله انها 15 کمپنی مربوط کشور هندوستان، دوکمپنی مربوط ایران، و یک یک کمپنی از کشور های ترکیه، چین، انگلستان، امریکا ، کانادا و آسترالیا شامل می باشد.
وی افزود، به اسا س جدول زمانی ترتیب شده از سوی وزارت معادن مرحله جمع اوری معلومات در باره داوطلبان بتاریخ اول مارچ ( ده هم حوت سال جاری هجری شمسی ) اغاز میشود و داوطلبان باید افرهای شان را در تاریخ سوم آگست ( 12 اسد سال آینده هجری) ارایه نمایند و این روند تا یازده ماه دیگر به صورت کامل به پایان خواهد رسید.
عمرگفت، وحید الله شهرانی وزیرمعادن افغانستان علاقمندی تعداد کثیری این شرکت ها را نماد خوبی از علاقمندی سرمایه گذاران بین المللی برای انکشاف دوامدار اقتصادی افغانستان میداند و آرزومند است تا این روند به شکل شفاف و موفقانه تکمیل و به اغاز پروسه استخراج منتج شود.
سخنگوی وزارت معدن علاوه کرد که وزارت معدن و وزارت های ذیربط در ا ین پروسه در همکاری با موسسات بین المللی کلیه ترتیبات و میکانیزم های لازم را به منظور تامین شفافیت کامل در جریان پروسه داوطلبی اماده سازند و اعضای کابینه ، جامعه مدنی، مطبوعات و مردم عامه را در جریان ان قرار دهند.
پنج سال بعد از امضای قرارداد این معدن به بهره برداری سپرده خواهد شد.
با استخراج این معدن، نه تنها برای هزاران نفر زمینه کار مساعد خواهد شد، بلکه به یکی از مهمترین منابع عایداتی دولت مبدل خواهد گشت.
قراراست استخراج معدن حاجی گک در سال آیندهء میلادی آغاز شود

30.10.1389
درحالی که نگرانی های جدی درمورد وضعیت امنیتی در افغانستان وجود دارد، قراراست استخراج معدن حاجی گک سر از سال آیندهء میلادی آغاز شود. ارزش ذخایرآهن این معدن بر حدود 350 میلیارد دالر امریکایی بالغ می شود. گفته شده است که استخراج این معدن نقش کلیدی را در پیشرفت اقتصادی افغانستان، بازی خواهد کرد.آژانس خبری رویترز دراین مورد گزارش می دهد: وزارت معادن افغانستان، سوم ماه اگست سال 2011 را به حیث موعد برای مزایده بزرگترین معدن استخراج ناشده آهن در آسیا، تعیین کرده است. به گفته این وزارت، انتظار می رود با وجود نگرانی های سرمایه گذاران از حالات امنیتی افغانستان، استخراج این معدن درسال 2012 آغاز شود.معدن حاجی گک از بامیان آغاز و تا پروان و وردک ادامه دارد که درجملهء این ولایات تنها ولایت بامیان از امنیت نسبی برخوردار است. براساس تخمین وزارت معادن افغانستان، ارزش آهن معدن حاجی گک بر حدود 350 میلیارد دالر بالغ می شود.ایالات متحدهء امریکا ذخایر افغانستان را از اهمیت کلیدی برای پیشرفت آن کشور برخوردار دانسته است، ولی متخصصین می گویند، به دلایل امنیتی و مشکلات در بخش زیربناها در افغانستان، برای دست یابی به مفاد این ذخایر به ده ها سال وقت نیاز است.براساس گزارش آژانس خبری رویترز، حالات امنیتی درافغانستان، از زمان آغاز جنگ امریکا برضد طالبان در آن کشور، حالا در بدترین حالت آن قرار دارد. ناامنی ها به مناطقی که قبلا آرام شمرده می شدند، گسترش یافته است. حکومت افغانستان نیروهای خاص را برای حفاظت از معادن افغانستان آموزش داده است که اکثر آن ها از قریه ها و قصبات اطراف این معادن آورده شده اند. به گفتهء وزارت معادن افغانستان، درجمله علاقمندان سرمایه گزاری در بخش استخراج معدن حاجی گک، چندین شرکت بزرگ هندوستان به شمول شرکت های تاتا، جیندال و شرکت پاور شامل اند. وحیدالله شهرانی وزیر معادن افغانستان در یک اعلامیه گفته است:استخراج معدن حاجی گک، بهبود در بخش زیربناها درافغانستان و همچنان بهبود اقتصاد مردم ولایت بامیان و اطراف آن را، در بر خواهد داشت.شرکت چینایی "یونایتد ماین اندمینرالز" یگانه شرکتی است که در لست وزرات معدن افغانستان، برای سهم گیری در استخراج معدن حاجی گک، درج می باشد.دو شرکت دیگر چینایی در سال 2007 قرارداد استخراج معدن مس عینک را امضا کردند. این قرارداد 4 میلارد دالری بزرگترین سرمایه گذاری غیر نظامی درافغانستان به شمار می رود.گفته شده است شرکت چینایی که قرارداد مس عینک را اخذ کرد، خواهان سرمایه گذاری در استخراج معدن حاجی گک هم شده بود، ولی به دلیل اتهامات مبنی بر پرداخت رشوت به خاطر اخذ قرارداد مس عینک، نتوانست ازین امتیاز بهره مند شود.وزارت معادن افغانستان بحران مالی جهان و تغییرات در بازارهای اقتصادی جهان را دلیل لغو سهم شرکت چینایی، در استخراج معدن حاجی گک عنوان کرده است.

تعدادی از تاجران افغان رییس جمهور کرزی را در سفر به مسکو همراهی می کنند

محمد قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان
30.10.1389
قرار است تجار و سرمایه گذاران افغان که در سفر به مسکو رییس جمهور کرزی را همراهی می کنند، در یک نشست مشترک میان سکتور خصوصی دو کشور، اشتراک کنند.به گفتهء مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در این نشست افزایش و امکانات تجارت و سرمایه گذاری میان افغانستان و روسیه به بحث گرفته می شود.محمد قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان پیش از رفتن به این سفر، روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در این جریان توجهء بیشتر تاجران افغان روی خریداری مواد نفتی و سایر تولیدات روسی متمرکز خواهد بود.آقای حقجو هم چنان گفت که در جریان این سفر تلاش صورت می گیرد تا صادرات افغانستان به خصوص میوهء خشک و قالین افغانی به روسیه نیز بیشتر گردد.وی در ادامه گفت:« بیشتر توجهء ما به این موضوع متمرکز است که چطور می توانیم مواد نفتی را از روسیه خریداری کنیم به طور اخص تیل دیزل و پطرول را. و هم چنان مواد ساختمانی از قبیل، آهن، چوب و دیگر مواد که روسیه می تواند در افغانستان مارکیت خوب داشته باشد. در پهلوی این ما می خواهیم که سطح صادرات خود را با روسیه بلند ببریم.»این س
فر هیات افغانی به روسیه در حالی صورت می گیرد که دولت افغانستان تلاش می کند تا در جریان سفر به مسکو تفاهمنامهء خریداری سه ملیون تن مواد نفتی را که نیاز سالانهء این کشور است، با مقام های روسیه به امضا برساند.به گفتهء مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، شرکت های مواد نفتی افغانستان به تازه گی صد هزار تن مواد نفتی را از روسیه خریدار کردند که مقدار زیاد آن از طریق بنادر شمال وارد کشور شده است.ا

ین مسوولان اظهار امیدواری می کنند که با وارد شدن مواد نفتی خریداری شده از روسیه نرخ این مواد در بازارهای کشور، پنج تا ده درصد کاهش یابد.این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که مشکل توقف تانکر های تیل تاجران افغان در ایران که بیشتر از یک ماه به این طرف اجازهء ورود به افغانستان را ندارند، هنوز هم حل نشده است.به اساس اظهارات رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در این جریان دولت و تاجران افغان ملیون ها دالر ضرر دیده اند.آقای حقجو می گوید، این پول را دولت ایران باید به عنوان غرامت به افغانستان بپردازد.وی در مورد گفت:« دولت ایران در حقیقت باید غرامت بپردازد و پول را که دولت ایران به قسم جریمه از تانکر های تیل تاجران روزانه می گیرد، باید این را بپردازد به خاطر که ایران تفاهمنامهء ترانزیتی که میان افغانستان و ایران است، سبب نقض آن شده است.»آگاهان امور اقتصادی به این باوراند که دولت افغانستان به خاطر جلوگیری از تکرار همچو مشکلات، روابط تجارتی خود را باید با سایر کشور های منطقه بیشتر گسترش داده و راه های بدیل را برای ترانزیت اموال تجارتی دریافت کند.در این حال دولت افغانستان و سکتور خصوصی این کشور هم تلاش دارند تا قرارداد های را در زمینهء گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی با کشور های منطقه به خصوص کشورهای آسیای میانه عقد کنند.
اوباما خواستار بلند رفتن ارزش پول چین شد
پنجشنبه, 20 جنوری 2011
براک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده در روز اول سفر «هو جینتاو»، رئیس جمهور چین به امریکا، در قصر سفید روی موضوعات مختلف صحبت نمودند.
رییس جمهور اوباما پس از ملاقات با رییس جمهور چین به خبرنگاران گفت وقتیکه چین و امریکا با هم همکاری نمایند به منفعت قابل ملاحظه یی نایل خواهند گردید.
براک اوباما گفت به رئیس جمهور چین گفته است که ارزش پول چین هنوز پایین است و چین باید آنرا افزایش دهد تا تقاضای داخلی را بیشتر سازد و به صوب اقتصادی حرکت نماید که با بازار جهانی مطابقت داشته باشد.
اوباما گفت: "ما منتظر بلند رفتن ارزش پول چین برای توازن و مطابقت با بازار خواهیم بود. این کمک می کند که مطمئن شویم هیچ کشوری به صورت ناروا تحت مشکلات اقتصادی قرار نگیرد."
در بین موضوعات دیگر که بین دو رییس جمهور مورد بحث قرار گرفت، مساله حقوق بشر بود. رییس جمهور اوباما به خبرنگاران گفت موقف امریکا را در مورد حقوق بشر، بشمول آزادی بیان، مطبوعات، اتحادیه ها، مذاهب، و تظاهرات روشن ساخته است.
رییس جمهور امریکا گفت "ایالات متحده امریکا برای این آزادی ها، مقام و وقار انسان ها سخن می گوید، نه فقط به خاطریکه ما به حیث یک امریکایی کی هستیم ، بلکه ما بخاطری این کار را می کنیم که باور داریم، با حمایت از این حقوق جهانی، تمام کشورها بشمول چین سر انجام، پیروز و کامگار گردد."
هو جینتاو، رییس جمهور چین از پالیسی های چین قویاً دفاع نموده گفت چین همیشه برای دفاع از حقوق بشر متعهد بوده است. ولی وی تایید نمود که چین منحیث یک کشور رو به انکشاف هنوز در مرحله اصلاحات قرار دارد.
هوجینتاو گفت: "چین هنوز به مشکلات زیادی در ساحات اقتصادی و انکشاف اجتماعی مواجه است، و از نکته نظر حقوق بشر کارهای زیادی است که باید انجام یابد."
قصر سفید طی بیانیه یی یک محموله معاملات صادراتی به چین به ارزش چهل و پنج ملیارد دالر را اعلام نمود که در حدود دو صد و سی پنج هزار شغل را ایجاد می نماید.



سیستم بانکی افغانستان هنوز مجهز نمی باشد تا در باره کلاه برداری ها تصمیم بگیرد»

26.10.1389
روزنامه های پر تیراژ غرب با نشر مطالب مختلف اوضاع و رویداد های افغانستان را به بررسی گرفته اند.
نیویارک تایمزروزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می نویسد، مقامات افغان تحقیق و بررسی کابل بانک را بعد از آن آغاز کردند که معلوم شد، این بانک بصورت غیر قانونی 300 ملیون دالر را به سهمداران خود قرضه داده است. هرچند این تحقیق یک هفته قبل آغاز گردیده، اما امان الله ایمان سخنگوی لوی څارنوالی گفته است، هرگاه تحقیقات نشان بدهد که کلاه برداری صورت گرفته، مرتکبین آن هر کسی که باشد مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. اما یک مقام غربی که به امور و سیستم بانکی افغانستان آشنایی دارد می گوید، اینجا موضوعات متنازع زیاد وجود دارد که نتایج تحقیق را زیر سوال می برد. در عین زمان بسیاری دپلومات های غربی و بانکداران افغان تشویش دارند که سیستم بانکی افغانستان هنوز بحد لازم مجهز نمی باشد تا در باره کلاه برداری ها تصمیم بگیرد و بسرعت عمل کند، خاصتاً که قرضه به اشخاص با نفوذ و قدرتمند دولتی داده شده باشد، آنچه که در مورد کابل بانک صدق می کند.روزنامه نیویارک تایمز می افزاید، این هم معلوم نیست که آیا این حرکت لوی څارنوالی یک بخشی از تلاش های بزرگتر جهت بررسی مشکلات سیستم بانکی افغانستان است، یا این که محض یک تلاش برای لکه دار ساختن کسی است تا فشار را از اصل موضوع منحرف بسازد. روزنامه نیویارک تایمزدر اخیر بنقل از یک دپلومات غربی در کابل می نویسد، زمانی که کابل بانک و حکومت افغانستان مطرح بحث باشد، بسیار مردم در ادارات دولتی از اصول حاکم در بانک ها نگرانی دارند، زیرا بار ها دیده شده که کسی قربانی دیگران شده است.کرسچن ساینس مانیتورروزنامه دیگر چاپ امریکا کرسچن ساینس مانیتور در مورد ایجاد فرهنگ تجارت و کسب و کار در افغانستان مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، قوماندانان امریکایی در افغانستان به این باورند که به وجود آوردن یک فرهنگ کسب و کار یگانه طریقه ای است که می تواند تاثیر قوت های افسانه ای ویرانی چندین دهه جنگ و محرومیت دوره حکومت ستمگر طالبان و اتکا بالای قاچاق مواد مخدر را بی اثر بسازد.روزنامه کرسچن ساینس مانیتور در اخیر این بخش مقاله بنقل از یک مقام امریکایی می نویسد، بسیاری مردم در افغانستان می دانند چگونه تجارت و کسب و کار کنند، اما خشونت، فساد فراگیر، سطح بلند بیسوادی و نبود زیربناها همه باعث شده تا افغانستان یکی از فقیر ترین کشور های جهان باشد.
نظر سیاستمداران آمریکا و بریتانیا درباره معامله میان

و "روس نفت"BP
15:26

1389 / 10 / 27
مسکو، 27 دی، خبرگزاری «ریا نووستی»/ سیاستمداران بریتانیایی و آمریکایی نسبت به معامله تبادل سهام میان کمپانی "بریتیش پترولیوم" بریتانیا و "روس نفت" روسیه دیدگاه های متفاوتی دارند.
بر اساس قراردادی که روز شنبه میان طرفین منعقد شد، تبادل سهام در چارچوب توافقات بعمل آماده در خصوص بهره برداری مشترک از فلات قاره صورت می گیرد. "روس نفت" 5% سهام عادی " BP" را در عوض 9,5% از سهام خود در اختیار می گیرد. طرفین همچنین توافق نمودند که در سه بلوک فلات قاره روسیه نیز با یکدیگر همکاری کنند. بحث سه بلوک "واستوچنی- پرینووُزیمِلسکی" در میان است.
سیاستمداران بریتانیایی معتقدند که بدین ترتیب ائتلاف استراتژیکی دو کمپانی شکل می گیرد. به غیر از این بریتانیایی ها هشدار می دهند که باید نشت نفت در خلیج مکزیک را نیز در نظر گرفت بعبارت دیگر "نباید فقط به فکر حفاری های عمیق و عمیق تر بود بلکه بدنبال منابع انرژی جایگزین گشت که به ما اجازه بدهند که در راهی سالم پیش برویم". برخی از سیاستمداران آمریکایی از این معامله انتقاد کردند.
روزنامه "ایندیپندنت" بریتانیا به نقل از "مایکل برجیس" (Michael Burgess) نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا از تگزاس که عضو کمیته انرژی و بازرگانی این مجلس نیز می باشد، نوشت: "این امکان وجود دارد که به خاطر روابط "بی پی آمریکا" با کمپانی های روسی در زمینه امنیت ملی مشکلاتی بروز کند، به همین خاطر نیاز به بررسی از سوی کمیته سرمایه گذاری های خارجی آمریکا (CFIUS) می باشد".
وی همچنین تاکید کرد که متاسفانه "بی پی" چندان کارنامه جالبی در خلیج مکزیک از خود نشان ندارد، منطقه ای که مشکلات زیادی برای آمریکا با این کمپانی بوجود آورد".
CFIUS این اختیار را دارد که لایحه ادغام و یا جذب را در صورتیکه برای امنیت ملی آمریکا تهدیدی محسوب شود، مسدود نماید.
آنطور که "رابرت ددلی" رییس کمپانی "بی پی" در مصاحبه با "راشا تودی" اعلام کرد، "بحث راه اندازی یک برنامه پنج ساله در خصوص بهره برداری و استخراج از معادن جدید در میان است که ممکن است طی پنج سال یا ده سال آینده به مرحله تولید برسند". به گفته وی، کارشناسان باید بلافاصله به کار ارزیابی های بالقوه از امور تجسس و اکتشاف بپردازند.
" BP plc " در سال 1909 در بریتانیا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد. نشت سکوی حفاری خلیج مکزیک تاثیر زیادی بر شاخص های مالی این کمپانی در سال 2010 گذاشت. بعنوان مثال صافی خسارت "بی پی" طی نه ماه اول سال گذشته 9,286 میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالیست که در سه ماهه سوم سال پیش این کمپانی توانست راندمان مالی مثبتی ارائه دهد (سود خالص بر اساس جمع بندی ماه های جولای-سپتامبر در حدود 1,785 میلیارد دلار محاسبه شده است).
کمپانی دولتی "روس نفت" از نظر حجم استخراج نفت در روسیه در مکان اول قرار دارد. سهامدار اصلی "روس نفت" کمپانی دولتی "روس نفت گاز" است که 75,16% از سهام آن را در اختیار دارد. 9,44% از سهام به کمپانی "ار.ان. رازویتیه" و بقیه سهام در میان افراد خصوصی (در حدود 138 هزار نفر) تقسیم شده است.


وزارت تجارت افغانستان می خواهد تا سه ملیون تن تیل را از روسیه خریداری کند»

غلام محمد ییلاقی معین وزارت تجارت افغانستان
27.10.1389
یک هیات وزارت تجارت و صنایع افغانستان که در ترکیب آن وزیر تجارت نیز شامل است به روز دوشنبه کابل را به قصد روسیه ترک کرد. مقامات وزارت تجارت افغانستان می گویند، خرید مواد نفتی از روسیه یکی از موضوعاتی است که در این دیدار مقامات افغان و روسی روی آن بحث می کنند و قرار است در این مورد توافقنامه نیز به امضا برسد.مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، آنان انتظار دارند که با امضای یک قرارداد در این زمینه مشکل کمبود تیل در بازار های افغانستان مرفوع شود.افغانستان در حالی تقاضای خرید تیل از روسیه را دارد که توقف صدها تانکر تیل تاجران افغان در مرز میان ایران و افغانستان باعث بلند رفتن نرخ تیل در بازار های افغانستان شده است. مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند، این هیات قرار است با مقامات روسیه در مورد خرید مواد نفتی صحبت کند.غلام محمد ییلاقی معین وزارت تجارت به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت وزارت تجارت افغانستان در نظر دارد تا تقاضای خرید سه ملیون تن تیل را از روسیه کند. آقای ییلاقی در این مورد گفت: « روسیه از جملهء بزرگ ترین کشور های تولید کننده نفت می باشد که نفت این کشور دارای کیفیت عالی نیز است و ما از کشور روسیه درخواست داشتیم تا یک مقدار کافی برای افغانستان بفروش برساند و در مدت کم تر آن را در اختیار ما قرار بدهد و امیدوار هستیم تفاهم صورت گیرد و آنها مقدار کافی نفت در اختیار ما قرار دهند.»افغانستان پس از آن در مورد خرید تیل از روسیه صحبت می کند که از حدود دو ماه بدین سو ایران صدها تانکر تیل تاجران افغان را که از عراق خریداری شده در مرز های کشورش متوقف کرده و این موضوع باعث بلند رفتن نرخ تیل و مواد نفتی در بازار های افغانستان شده است. معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، در صورتیکه افغانستان تیل را از روسیه وارد کند این مشکل تا حدی زیاد حل می شود و می تواند بدیل خوب در این زمنیه باشد.آقای ییلاقی می گوید، افغانستان سالانه در حدود دو میلون تن تیل مصرف دارد و سه ملیون تن تیل برای مصارف یک و نیم سال کافی است.ریاست اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز از این اقدام استقبال کرده و می گوید، تاجران افغان حاضر اند تا تیل را از روسیه خریداری نموده و وارد افغانستان کنند. خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این مورد می گوید:« بیشتر از 25 تن تاجر با هیات مذکور همراه می باشند و این هیات مشکلات ترانزیتی که ما در آسیای میانه داریم به دولت ازبکستان و قزاقستان می رسانند و آنها زمینه را برای ما فراهم می کنند.»افغانستان در حال حاضر 40 درصد تیل مورد ضرورت خود را از طریق کشور های پاکستان و ایران وارد می کند، اما در این اواخرا به صورت مکرر این دو کشور در راه ترانزیت مواد نفتی افغانستان موانع ایجاد کرده اند. در آخرین مورد ایران حدود دوهزار تانکر تیل تاجران افغان را از حدود دو ماه به این طرف در مرز کشورش توقف داده که باعث بلند رفتن سرسام آور نرخ مواد سوخت در بازارهای افغانستان شده است. گفته شده ایران از ترس این که مبادا تیل این تانکر ها مورد استفاده نیروهای بین المللی در افغانستان قرار گیرد، اجازه ورود به افغانستان نداده است.مقامات حکومت افغانستان و مسوولین اتاق تجارت این کشور ابراز امیدواری می کنند که هیات افغانی با مقامات روسی بخاطر خرید تیل به قیمت مناسب به تفاهمی دست یابند تا جواب گوی نیازمندی های افغانستان باشد. فوزیه احسان

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند