اقتصاد تجارت


پانزده میلیارد "یورو"، دستاورد سفر سارکوزی به هند
گوش کنید (06:32)
به آرشیو صداهای من اضافه کنید
REUTERS/B Mathur
نوشتۀ فرزاد جوادی
دیدار چهار روزه نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه از هند، حداقل پانزده میلیارد "یورو" برای صنایع فرانسه قرار دادهای صنعتی بدست آورده است. از این پانزده میلیارد یورو، هفت میلیارد بابت تحویل دو رآکتور اتمی هزار و ششصد و پنجاه مگاواتی مدرن بمنظور توسعه شبکه نیروگاه های هسته ای هند است.
گذشته از فروش دو رآکتور هسته ای پیشرفته از نوع موسوم به "ائی-پی-آر" ( EPR ) به هند، دیدار چهار روزه نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه از آن کشور، دستاورد قطعی دیگری نیز برای صنایع هواپیما سازی فرانسه در بر داشته است.
این قرار داد دوم مبتنی بر تحویل صد و بیست و شش فروند هواپیمای نظامی از نوع شکاری-بمب افکن های "میراژ" به هند بمنظور نو سازی ناوگان میراژهای نیروی هوائی آنکشور است.
نیروی هوائی هند از طرف دیگر، گروه هواپیما سازی فرانسوی "داسو" را برای شرکت در یک مناقصه بزرگ دعوت نموده است، که آنرا نیز باید به حساب دستاوردهای سفر نیکلا سارکوزی گذارد.

کاهش بودجه نظامی آمریکا
Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: ناو هواپیمابر یو اس اس جرج واشنگتن
با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی، دولت آمریکا در نظر دارد بودجه نظامی کشور را کاهش دهد. کنگره باید در این مورد تصمیم‌گیری کند. بودجه نظامی آمریکا، آخرین بار در سال ۱۹۹۸ کاهش یافته بود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنج‌شنبه (۶ ژانویه/ ۱۶ دی) اعلام کرد که طی ۵ سال آینده ۷۸ میلیارد دلار از بودجه نظامی کشور کاسته می‌شود. قرار است این صرفه‌جویی از طریق کاهش شمار افراد نیروهای مسلح و افزایش میزان بیمه‌های درمانی نظامیان بازنشسته و افراد خانواده آنها صورت گیرد.
در طرح رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جوئی در هزینه‌های نظامی دیگر نیز درنظر گرفته شده است. بر این اساس، پروژه ۱۴ میلیارد دلاری ساخت زره‌پوش‌های دومنظوره دریا - خشکی برای نیروی دریائی کنار گذاشته می‌شود. به گفته وزیر دفاع آمریکا سایر واحدهای ارتش نیز مشمول این صرفه‌جویی در هزینه‌های نظامی خواهند شد.
به‌نظر می‌رسد که حداقل بخشی از طرح کاهش بودجه نظامی با مخالفت کنگره آمریکا روبرو می‌شود. در گذشته نیز نمایندگان کنگره با کنار گذاشتن پروژه‌های نظامی که با مناسبت‌های شغلی بسیاری در ایالت‌های انتخابی‌شان مرتبط هستند، مخالفت کرده‌اند.
بوک مک‌کوئن نماینده حزب جمهوریخواه و رئیس کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره آمریکا در واکنش به طرح کاهش بودجه نظامی گفت: «این چرخشی شدید برای ملتی در جنگ محسوب می‌شود که در معرض علائمی خطرناک از سوی فرمانده کل قوا قرار دارد».
اولین کاهش بودجه نظامی طی بیش از ده سال
براساس طرح پنتاگون، در سال ۲۰۱۲ در مجموع ۵۵۳ میلیارد دلار بودجه نظامی در نظر گرفته شده است که ۱۳ میلیارد دلار کمتر از میزان اولیه است.
اما بخش اعظم صرفه‌جویی از سال ۲۰۱۵ آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که تا آن زمان عملیات ارتش آمریکا در خاک افغانستان به پایان رسیده باشد. در این سال قرار است به خدمت ۲۷ هزار نفر از پرسنل نیروی زمینی و ۲۰ هزار نفر از تفنگداران دریائی پایان داده شود. علاوه بر این، بودجه نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۵ تنها با میزان تورم تطبیق داده می‌شود و دیگر شاهد افزایش سالانه نخواهد بود.
همچنین قرار است مرکز فرماندهی ارتش در نورفولک واقع در ایالت ویرجینیا که ۶ هزار نفر در آن خدمت می‌کنند، برچیده شود. به گزارش کاخ سفید، این اقدام روز پنج‌شنبه به تائید باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده رسیده است.
با این حال وزیر دفاع آمریکا اذعان داشت که تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ای پنج ساله دشوار است و افزود: «هر یک از این تصمیم‌ها می‌تواند پس‌گرفته شود». این در‌حالی است که ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک و فرماندهان سایر نیروها نیز از برنامه کاهش بودجه نظامی آمریکا پشتیبانی کرده‌اند.
MA/AA
عروسی های کمر شکن در افغانستان
نوشتۀ عزیز احمد فرد
حکومت افغانستان میخواهد ازدواج های مجلل، و با شرکت صد ها تن مهمان را، که در این اواخر در افغانستان بسیار مرسوم شده است، ممنوع کند. اولین قربانی این مراسم پر شکوه، خود خانواده ها استند.
در گذشته، عروسی های با شکوه، همراه با رقص و موزیک، در زمان طالبان ممنوع شده بود و طالبان این نوع مراسم را مغایر با اسلام میپنداشتند. ولی امروز، این حکومت کابل است که میخواهد به دلیل صرفه جویی، از این نوع عروسی ها جلوگیری کند. در حالیکه درآمد سالیانۀ مردم کمتر از چهارصد دالر است، عروسی های با شکوه، همراه با صد ها تن مهمان و با مخارج هزاران دالر، امروز در افغانستان بسیار مروج شده است. حبیب الله غالب، وزیر عدلیۀ افغانستان میگوید که این عروسی ها، به یک نوع مسابقه تبدیل شده است و خانواده ها با این کار میخواهند ثروت خود را به رخ دیگران بکشند. و اضافه میکند که قربانی این رسم و رواج، خود فامیل ها استند.
حکومت روی یک برنامه کار میکند تا بتواند این نوع عروسی ها را ممنوع کند. ولی سخنگوی وزارت عدلیه، فرید احمد نجیبی میگوید که اینکار به دلیل عمق این رسوم، بسیار مشکل است. در عین زمان، به دلیل تداوم جنگ در افغانستان، امکانات عملی حکومت هم بسیار محدود است.
گزارشگر فرانس پرس از جوانی به نام رفیع کاظمی میگوید که خانوادۀ او در ماه اکتبر گذشته، ده هزار دالر را صرف ازدواج او با خانمش کردند. در این محفل شش صد نفر شرکت کردند و برای تمویل آن خانوادۀ رفیع کاظمی مجبور به اخذ وام از بانک شدند. مدتی بعد رفیع کاظمی کار خود را از دست میدهد و همۀ اعضای خانوادۀ او، باید با درامد ماهانۀ برادرش، که حدود چهار صد دالر است، زندگی کنند. ولی از این چهار صد دالر، هر ماه سه صد دالر آن صرف پرداخت وام بانک میشود. کاظمی میگوید که پدر و مادر خانمش به ثروت آنان توجه نداشتند، تنها میخواستند عروسی دختر آنان باشکوه باشد.
البته تنها حکومت در جستجوی راه حل برای این مشکل نیست. ریش سفیدان ولایت جوزجان، در شمال افغانستان هم در ماه گذشته عروسی های مجلل و مهریه های گزاف را ممنوع اعلان کردند. آنان با این کار میخواستند به جوانان اجازه بدهند زود تر عروسی کنند وبرای فراهم کردن پول فراوان، سالها منتظر نمانند.
tags: افغانستان

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند