ترکیب جدید پارلمان افغانستان


بررسي تركيب جديد مجلس نمايندگان افغانستان
یکشنبه, 03 بهمن 1389 ساعت

11:38 مركز مطالعات استراتژيك كابل

در بخش اول اين تحقيق، سعي شده تا تركيب نمايندگان مجلس نمايندگان جديد از لحاظ گرايشات سياسي مورد بررسي قرار گيرد و جناح‏هاي مشخص سياسي به خصوص سه جناح عمده گروه‏هاي طرفدار حكومت، گروه‏هاي اپوزيسيون و چهره‏هاي مستقل و كيفيت فعاليت آن‏ها شناسايي گردد. در اين قسمت، نگاهي به گرايش‏هاي حزبي در ميان نمايندگان جديد مردم در ولسي‏جرگه شده و اطلاعات جمع‏آوري شده پژوهشکده مطالعات پارلماني مركز مطالعات استراتژيك كابل در اين زمينه ارائه شده است.
بررسي گرايش‏هاي سياسي در تركيب نمايندگان مجلس دوم
1ـ گروه حكومت
در مورد گروه‏هاي طرفدار حكومت، آن‏چه كه مشخص است، اين گروه‏ها در نتيجه قاطعيت و شفافيت در عمل‏كرد كميسيون‏هاي انتخاباتي و ايستادگي اين كميسيون‏ها در برابر فشارها و درخواست‏هاي غيرقانوني حلقات حكومتي، در اين دوره از فعاليت مجلس نمايندگان، برخلاف انتظارشان نتوانسته‏اند حضور قابل توجهي داشته باشند. اما برخي مسائل و گرايشات ديگر وجود دارد كه مي‏تواند در مجموع، بر تعداد نمايندگان طرفدار حكومت بيافزايد. يكي از اين گرايشات، تمايل حزب اسلامي افغانستان و نمايندگان و هواداران اين حزب به حكومت است. البته احتمال اين مسئله نيز وجود دارد كه گروه‏هايي از ميان چهره‏هاي مستقل، در موضع‏گيري‏هاي مختلف، موضع جناح حكومت را اختيار كنند و با اين جناح هماهنگ شوند؛ به عنوان مثال، گروه‏هاي تاجر و سرمايه‏دار در داخل مجلس نمايندگان كه به نظر مي‏رسد تعدادشان اين‏بار بيش از دوره قبلي است.
2ـ گروه اپوزيسيون
در مقابل گروه يا گروه‏هاي طرفدار حكومت در مجلس نمايندگان جديد، حضور اپوزيسيون در اين دوره، به لحاظ حضور برخي از افراد و چهره‏هاي شاخص، قوي‏تر و چشم‏گيرتر خواهد بود. داكتر عبدالله، رهبر ائتلاف تغيير و اميد پس از اعلام نتيجه نهايي انتخابات پارلماني، اعلان كرد كه 90 نفر از چهره‏هاي مرتبط به اين ائتلاف به مجلس نمايندگان جديد راه‏ يافته‏اند. البته با توجه به تلاش‏هاي مركز مطالعات استراتژيك كابل، ما نتوانستيم چنين ليستي را به دست بياوريم.
يك انتقاد در مورد ادعاي ليست 90 نفري نمايندگان ائتلاف تغيير و اميد اين است كه اين ائتلاف يك تعداد از كساني كه منتقد حكومت و به نوعي اپوزيسيون هستند، اما عناصري مستقل مي‏باشند را نيز جزء نيروهاي خود حساب كرده است.
در كنار اين ائتلاف، ما شاهد حضور چهره‏هاي شاخص اپوزيسيون در مجلس جديد، از جمله حفيظ منصور، عبدالطيف پدرام، حاجي عبدالظاهر قدير فرزند حاجي عبدالقدير، وزير فوائد عامه كابينه دولت انتقالي افغانستان كه در آن زمان ترور شد، و... هستيم، اما اين مسئله به اين معنا نيست كه اين چهره‏ها، رويكردها و موضع‏گيري‏هاي يكسان و به تبع آن، يك جريان واحد، هماهنگ و قوي اپوزيسيون را در داخل مجلس به وجود آورند. به اين سبب، ترديدهايي در مورد شكل‏گيري يك اپوزيسيون قوي و جدي در داخل ولسي‏جرگه جديد وجود دارد. در عين حال، با توجه به حضور چهره‏هاي شاخص اپوزيسيون در مجلس دوم، برخي اين تحليل را رد مي‏كنند كه گويا، اپوزيسيون در اين مجلس، اكثريت را در اختيار خواهد داشت.
3ـ طيف مستقل
در كنار دو گروه طرفدار حكومت و اپوزيسيون، بر اساس نتايج نهايي دومين انتخابات ولسي‏جرگه، اكثريت را در مجلس نمايندگان جديد، چهره‏هاي مستقل تشكيل مي‏دهند. بر اساس اطلاعات جمع‏آوري شده توسط مركز مطالعات استراتژيك كابل، اكثر اعضاي مجلس نمايندگان جديد، چهره‏هاي مستقل هستند؛ البته اين طيف نيز در ميان خود داراي گرايشات مختلف سياسي و حزبي، قومي، فكري و هم‏چنين اقتصادي مي‏باشند و ممكن در جريان موضع‏گيري‏هاي سياسي، يكي از دو جناح ديگر را اختيار كنند.
در نتيجه تلاش‏هاي مركز مطالعات استراتژيك كابل، 121 نفر داراي گرايش‏هاي سياسي در ميان نمايندگان ولسي‏جرگه جديد مشخص گرديده و براي 128 نفر ديگر، گرايش حزبي مشخصي به دست نيامده و اين نمايندگان در جمع وكلاي مستقل قرار گرفته‏اند كه 51 درصد مجموع نمايندگان را به خود اختصاص داده‏اند.
تفكيك نمايندگان بر اساس گرايشات حزبي
براي نگاهي دقيق‏تر به گرايشات حزبي در پارلمان جديد، پژوهشکده مطالعات پارلماني مركز مطالعات استراتژيك كابل در اين بخش تا حد توان تلاش كرده گرايشات و تمايلات حزبي نمايندگان دومين ولسي‏جرگه كشور را به دست آورد.
الف ـ حزب اسلامي
بر اساس اطلاعات پژوهشكده مطالعات پارلماني مركز مطالعات استراتژيك كابل، حزب اسلامي كه به رياست عبدالهادي ارغنديوال در وزارت عدليه ثبت شده، در مجموع 16 درصد كل نمايندگان ولسي‏جرگه جديد يا 41 نماينده را به خود اختصاص داده است. اين 41 نماينده شامل 24 نماينده عضو حزب اسلامي و 17 نماينده متمايل به اين حزب مي‏باشد.
ب ـ جمعيت اسلامي
به دنبال حزب اسلامي، حزب جمعيت اسلامي، بيشترين نماينده، هوادار و وكلاي با سابقه اين حزب را به خود اختصاص داده است. بر اساس اطلاعات جمع‏آوري شده، 14 تن از اعضاي اين حزب، 13 تن از متمايلين به جمعيت و 8 نماينده با سابقه جمعيت اسلامي در ميان نمايندگان دومين ولسي‏جرگه ديده مي‏شود كه 14 درصد كل نمايندگان را تشكيل مي‏دهند.
ج ـ در كنار حزب اسلامي و حزب جمعيت اسلامي، حزب ديگري كه بيشترين نماينده را در تركيب مجلس دوم به خود اختصاص داده، "حزب وحدت اسلامي" مردم افغانستان به رهبري حاجي محمد محقق و از احزاب شيعي است كه توانسته 8 نماينده از هواداران خود را به شمول رئيس اين حزب، وارد مجلس نمايندگان كند و 3 درصد از كل نمايندگان را به خود اختصاص دهد.
د ـ پس از حزب وحدت اسلامي مردم افغانستان، حزب اسلامي افغانستان به رهبري كريم خليلي، معاون دوم رئيس‏جمهور، صرف توانسته 5 نماينده را به مجلس نمايندگان بفرستد و 2 درصد از كل اعضاي مجلس را به خود اختصاص دهد.
هـ ـ "حزب پيوند ملي افغانستان" به رهبري سيد منصور نادري نيز 4 نماينده در مجلس جديد دارند كه 3 تن آن از خانواده نادري به شمول سيد منصور نادري است و فرد چهارم نيز از مريدان سيد منصور نادري و اسماعيليه است كه از كابل به مجلس نمايندگان راه يافته است.
و ـ احزاب چپ كه مربوط به جريان‏هاي كمونيستي هستند نيز در كل 4 نماينده در مجلس دارند. البته چهره‏هاي شاخص اين احزاب چون سيد محمد گلاب‏زوي، كبير رنجبر و نورالحق علومي، نتوانسته‏اند به مجلس راه پيدا كنند.
ي ـ حزب جنبش اسلامي افغانستان به رهبري عبدالرشيد دوستم نيز صرف توانسته 4 نماينده به مجلس بفرستد.
ن ـ حزب افغان ملت هم كه در اين دوره از انتخابات پارلماني، شكست سختي خورده، يك نامزد مشخص و 2 نامزد متمايل به خود را در تركيب پارلمان جديد با خود دارد.
ك ـ در مورد باقي احزاب نيز بايد گفت كه صرف رئيس و موسس و يا يك عضو از اين احزاب توانسته‏اند به مجلس راه پيدا كنند.
گرايشات قومي در پارلمان جديد
به لحاظ مرزبندي‏هاي قومي، ما شاهد يك تحول و دگرگوني قابل توجه در پارلمان جديد هستيم. بر اساس اين دگرگوني، تعداد نمايندگان مربوط به قوم هزاره به دليل اشتراك گسترده مردم اين قوم در انتخابات، به طور قابل ملاحظه‏اي افزايش يافته و در مقابل از تعداد نمايندگان مربوط به قوم پشتون، كاسته شده است. بر اين اساس، تحقيق حاضر به اين نتيجه رسيده است كه در پارلمان جديد، مسائل قومي حتي بيشتر از پارلمان گذشته مطرح خواهد بود.
تفكيك نمايندگان ولسي‏جرگه جديد بر اساس قوميت:
الف ـ پشتون‏ها:
بر اساس تحقيق مركز مطالعات استراتژيك كابل، پشتون‏ها در پارلمان جديد داراي 96 نماينده از مجموع 249 نماينده مي‏باشد كه 39 درصد كل اعضاي جديد مجلس نمايندگان را تشكيل مي‏دهد، در حالي‏كه اين قوم در پارلمان گذشته، 102 نماينده داشت.
ب ـ تاجيك‏ها
21 درصد از مجموع نمايندگان مجلس جديد يعني برابر با 53 نماينده از قوم تاجيك هستند. اين در حالي است كه در پارلمان گذشته، قوم تاجيك 59 نماينده را در اختيار داشت.
ج ـ‌ هزاره‏ها:
25 درصد از مجموع نمايندگان ولسي‏جرگه جديد با 61 نماينده، از آن قوم هزاره است. اين قوم در دومين انتخابات پارلماني، حضوري گسترده و چشم‏گير داشت و در نهايت توانست نمايندگان بيشتري را به مجلس بفرستد. اين در حالي است كه قوم هزاره در پارلمان گذشته 43 نماينده داشتند. اختصاص تمام كرسي‏هاي ولايت غزني به نمايندگان هزاره، به حضور اين قوم در پارلمان جديد، هويت و اقتدار بيشتري بخشيده است.
د ـ ازبك‏ها: قوم ازبك در تركيب نمايندگان جديد ولسي‏جرگه، داراي 15 چهره است كه 6 درصد مجموع نمايندگان را تشكيل مي‏دهد.
هـ ـ ايماق‏ها: بعد از قوم ازبك، قوم ايماق با 3 درصد مجموع نمايندگان و با 8 نماينده در تركيب مجلس نمايندگان جديد حضور دارد.
ي ـ عرب‏ها: 3 درصد از مجموع نمايندگان در تركيب اعضاي جديد ولسي‏جرگه، از قوم عرب مي‏باشد. اين قوم داراي 8 نماينده در مجلس جديد نمايندگان است.
هـ ـ تركمن‏ها: قوم تركمن با 3 نماينده در فهرست نهايي مجلس نمايندگان جديد، 1 درصد از مجموع نمايندگان ولسي‏جرگه را به خود اختصاص داده است.
ن ـ نورستاني‏ها: قوم نورستاني 2 نماينده در مجلس نمايندگان جديد دارد كه هر دوي آن‏ها مربوط به ولايت نورستان مي‏باشد.
ك ـ بلوچ‏ها: قوم بلوچ صرف يك نماينده در تركيب پارلمان جديد دارد كه از ولايت نيمروز است.
گ ـ پشه‏اي‏ها: قوم پشه‏اي نيز صرف يك نماينده در تركيب پارلمان جديد دارد كه از ولايت ننگرهار است.
ل ـ ترك‏ها: قوم ترك تنها يك نماينده در تركيب ولسي‏جرگه جديد دارد كه از ولايت باغيس است.
گرايشات ايدئولوژيك در تركيب مجلس نمايندگان جديد
در مورد گرايشات ايدئولوژيك در تركيب مجلس نمايندگان جديد، يك تغيير محسوس ديگر، تغيير در گرايشات ايدئولوژيك در تركيب پارلمان جديد مي‏باشد. گفته مي‌شود بيشتر از 90 درصد نماينده‌هاي پارلمان جديد يا مستقيما مربوط به گروه‏هاي جهادي هستند و يا هم به نحوي از سوي آن‏ها مورد حمايت بوده‏اند. البته بر اساس يك تحليل، چهره‏هاي جهادي پيروز، چهره‏هايي نو و در واقع نسل دوم از مجاهدين هستند، نسل جديدي كه در زمان جهاد جوان و كوچك بودند، اما با تفكر جديد خودشان توانستند به پارلمان راه پيدا بكنند.
بر اساس بررسي‏هايي كه در فهرست اين دوره صورت گرفته، از افراد شاخص مربوط به جريان‏هاي كمونيستي گذشته نسبت به دور پيشين اندك ديده مي‏شود. هم‏چنين در تركيب پارلمان جديد چهره‏هايي كه گرايشات ليبرال يا سكولار دارند يا اصطلاحا به آن‏ها تكنوكرات گفته مي‏شود و در ميان عوام به غربي‏ها شهرت دارند، كمتر ديده مي‏شوند.
نكته قابل توجه ديگر، اين‏كه در دوره گذشته تعدادي از افراد مرتبط با طالبان توانستند خود را كانديد كنند و به پارلمان راه بيابند، از جمله ملاعبدالسلام راكتي و ديگران، اما در اين دوره نظر به ناامني‏ها و ديگر اين‏كه مردم هم به اين چهره‏ها رأي ندادند، چهره‏هاي مشخصي از مرتبطين با طالبان به ولسي‏جرگه راه نيافته‏اند.
چالش‏هاي پيش روي پارلمان جديد
الف ـ تعامل پارلمان جديد با قوه مجريه
يكي از چالش‏هاي عمده در برابر ولسي‏جرگه گذشته، تقابل قوه مجريه با قوه مقننه بود كه در نهايت، موجب شد تا قوه مقننه نتواند جايگاه واقعي خود را در جامعه به دست آورد. اين تقابل‏ در طول سال‏هاي گذشته از نظارت بر عمل‏كرد حكومت گرفته تا تصويب قوانين، موجب شد تا پتانسيل و ظرفيت‏هاي موجود در دو قوه خصوصا در قوه مقننه، صرف تنش‏ها و اصطكاك‏هاي سياسي شد و نتيجه آن، مستقيما بر وضعيت مردم افغانستان، وارد آمد.
پيرامون تعامل قوه مجريه با قوه مقننه در پارلمان جديد، به نظر مي‏رسد با توجه به موضع‏گيري‏هاي رئيس‏جمهور در مورد نتايج نهايي انتخابات پارلماني و عدم تأمين منافع و خواسته‏هاي گروه‏هاي حكومتي در اين انتخابات، شاهد تقابل‏هاي جدي و بيشتري در روابط ميان دو قوه باشيم، به خصوص اين‏كه با مداخلات آشكار و پنهان رئيس‏جمهور و حلقات فشار حكومتي، اصل تفكيك قوا ميان سه قوه نيز از بين رفته و قانون اساسي نقض شده است. در قضيه انتخابات اخير شاهد هستيم كه پاي لوي سارنوالي و ستره محكمه يا به عبارتي پاي قوه قضائيه نيز به جنجال‏هاي پشت پرده انتخابات كشيده شده و اين قوه نيز همانند برخي موارد در گذشته، بار ديگر در صدد تأمين خواسته‏ها و منافع حكومت برآمده است.
از سوي ديگر، رئيس‏جمهور بنابر فيصله دادگاه ويژه بررسي شكايات انتخاباتي، زمان افتتاح پارلمان جدي را برخلاف آمادگي‏ها و وعده‏هاي داده شده، يك ماه به تعويق انداخت و به سوم حوت موكول كرد. اين در شرايطي است كه مجلس نمايندگان اعلام كرده فعاليت خود را 3 دلو، رسما آغاز خواهد كرد.
با اين وجود، پيرامون تعامل ميان قوه مجريه با قوه مقننه در دوره جديد فعاليت‏هاي پارلماني، بايد گفت كه به نظر نمي‏رسد حداقل رابطه‏اي بهتر از رابطه گذشته حكومت با مجلس نمايندگان، در دوره جديد فعاليت‏هاي ولسي‏جرگه به وجود بيايد، چه اين‏كه احتمال مي‏رود تقابل ميان اين دو قوه، جدي‏تر از قبل ظاهر شود.
ب ـ چالش‏هاي ساختاري و ملي پيش روي مجلس نمايندگان جديد
ولسي‏جرگه افغانستان در اولين دوره خود پس از حاكميت طالبان، با چالش‏هاي اساسي و عمده‏اي روبه‏رو بود كه اين چالش‏ها در پارلمان جديد نيز روياروي نمايندگان مردم خواهد بود. در يك نگاه، مي‏توان چالش‏هاي فرا روي نمايندگان مردم را به چالش‏هاي ساختاري كه مربوط به امور داخلي مجلس مي‏شود و چالش‏هاي ملي اشاره كرد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند