اخبار افغانستان



پاکستان بیشتر از 100 سلاح ذروی دارد"
دوشنبه, 31 جنوری 2011

عکس Reuters

یک روزنامه برجسته ایالات متحده مشعر است پاکستان انبار سلاح ذروی خویش را در سال های اخیر دوبرابرساخته وتعداد آن از 100 سلاح تجاوز کرده است.
واشنگتن پُست، با ذکر تحلیل های غیرحکومتی روز دوشنبه گزارش داده است که پاکستان حالا سلاح بیشتری درمقایسه با همسایگان ذروی و هند رقیب اصلی خویش دارد.
دیوید آلبرایت، تحلیل گر موسسه بین المللی علوم و امنیت با اشاره به تولید جدیدا سرعت یافته پلوتونیم و یورانیم غنی شده به روزنامه واشنگتن پست گفت اسلام آباد شاید حالا تا 100 سلاح ذروی داشته باشد. هانس کریستنسن وشاون گریگوری، دو تحلیلگر دیگر ارقام بین 100 تا 110 سلاح ذروی


مباحثات بی نتیجه روی انتخاب رئیس مجلس نمایندگان
یکشنبه, 30 جنوری 2011
مباحثات در مورد انتخاب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان یک بار دیگر بدون نتجه به پایان رسید.
در ختم گفت و شنود میان 240 تن از اعضای جدید ولسی جرگۀ افغانستان، رئیس موقت این مجلس اعلام نمود که دور سوم رأی گیری تا فردا به تعویق افتاد.
محمد سرور عثمانی، رئیس موقت ولسی جرگۀ افغانستان بحث روی این موضوع را به روز دوشنبه موکول کرد.
آقای عثمانی گفت: " به اساس مادۀ ششم قانون ولسی جرگه، فردا از میان کاندیدان جدید رئیس مجلس نمایندگان انتخاب خواهد شد."

ریاست پارلمان به دور سوم کشیده شد
شنبه, 09 بهمن 1389 ساعت 09:15 مدیریت
به گزارش جاودان از کابل، لحظاتی پیش اعضای پارلمان برای بار دوم امروز به سمت ریاست پارلمان کشور رای دادند، اما باز هم هیچ یک از نامزدان - یونس قانونی و رسول سیاف - نتوانست که رای اکثریت - 123 رای - را از آن خود سازد.
بر اساس نتایج دور دوم انتخابات با حضور 244 نماینده، رسول سیاف 119 رای و یونس قانونی 116 رای را کسب کردند.
وجود 8 رای سفید و 1 رای باطل در این انتخابات سبب شد تا انتخابات به دور سوم برود.
داکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف "تغییر و امید"، هفته گذشته حمایت خود را از نامزدی یونس قانونی اعلام کرد.
همچنان گفته می شود که حامد کرزی در حمایت از رسول سیاف قرار داشته، وی تلاش دارد تا نماینده گان پارلمان به نفع آقای سیاف رای بدهند.
در این انتخابات چهار تن - یونس قانونی، رسول سیاف، میرویس یاسینی و ظاهر قدیر - به سمت ریاست پارلمان رسمآ نامزد شده بودند.
در دور اول انتخابات امروزی از مجموع 245 راي نماینده گان حاضر: آقای قانونی 84 راي، رسول سياف 77 رای، ميرويس ياسيني 44 رای، و ظاهر قدیر 34 رای را کسب کردند.
پارلمان افغانستان روز چهارشنبه گذشته توسط حامد كرزي رئيس جمهوری كشور افتتاح شد و امروز در اولين روز كاري قرار بود که ریاست آن انتخاب شود.
قرار است که فردا دور سوم این انتخابات برگزار شود.

برخی چهره های بلند پایه طالبان دلچسپی به مذاکرات را افزایش داده اند»

09.11.1389
با ادامه تلاش ها به هدف تامین صلح و برقراری امنیت در افغانستان، یک مقام ارشد بریتانیایی گفته است که برخی چهره های بلند پایه طالبان دلچسپی به مذاکرات را افزایش داده اند.این مقام بریتانیایی همچنان به سخنان رییس جمهور کرزی اشاره کرده که بار ها گفته است، برای گفتگو با همه کسانی آماده گی دارد که حاضر به مذاکره هستند. او می گوید که این اظهارات کرزی مورد حمایت بریتانیا و امریکا قرار گرفته است. اما به گفته این خانم، شرط قطع روابط با القاعده، پایان دادن به خشونت و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان، جز از حل بود و پیش شرطی برای آغاز گفتگو ها نیست.این خانم که نخواسته از وی نام گرفته شود، می گوید که بریتانیا در حال حاضر هیچ تصمیمی ندارد تا شدت جنگ را در افغانستان کاهش دهد و فشار ها در این جنگ بر اساس ضرورت ادامه خواهد یافت.طالبان در افغانستان همواره گفته اند: تا زمانی که نیرو های بین المللی افغانستان را ترک نه کنند، حاضر به مذاکرات نیستند.اما به نوشته خبرگذاری رویترز، منابع رسمی از برخی کشور ها می گویند: رهبران طالبان در روند مذاکرات تقریباً شش ماه گذشته در افغانستان از خود دلچسپی نشان داده اند.مقام ارشد در وزارت خارجه بریتانیا نمی گوید که مذاکرات صلح کدام نتیجه فوری در بر خواهد داشت، اما او گفته که این روند جوان است و به وقت نیاز دارد.به گفته او، طالبان نباید در طریقه که مذاکرات صلح ایجاد کرده به حیث یک جنبش ملی آزادی بخش تلقی شوند.تحلیلگران به این باور اند که بحث های دوامداری میان اداره ایالات متحده و طالبان جریان دارد تا روند مذاکرات چگونه در یک فرصت زود به پیش برود.نقش پاکستان هم در مذاکرات صلح افغانستان نهایت با اهمیت دانسته می شود و همین موضوع در صدر آجندای گفتگو های وزرای خارجه افغانستان و پاکستان در اسلام آباد قرار داشت.داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان و همتای پاکستانی اش شاه محمود قریشی در دیدار خود برای ایجاد یک کمیته مشترک توافق کردند تا به این ترتیب مبادله اطلاعات و مبارزه برضد تروریزم با تلاش های مشترک صورت گیرد.پیش از این هم هیات شورای عالی صلح افغانستان سفری به پاکستان داشت و با مقامات ارشد آن کشور دیدار کرد. در این دیدار تصمیم گرفته شد تا یک نشست مشورتی به هدف جلب حمایت پاکستان از تلاش های صلح در افغانستان ایجاد شود.
افزایش سقف خواسته های معترضان مصری
قانون منع رفت و آمد در سه شهر بزرگ مصر مانع ادامه تظاهرات نشد




جمعه 24 صفر 1432هـ - 28 ژانویه 2011م

دبی – العربیه.نت
حسنی مبارک رئیس جمهور مصر به عنوان حاکم نظامی این کشور اجرای قانون منع رفت و آمد را در شهرهای قاهره، اسکندریه و سوئژ از ساعت 6 شب تا 7 صبح اعلام کرد. قانون منع و رفت و آمد در این شهرها بنا بر اعلام مبارک تا اطلاع ثانوی جریان دارد.او همچنین از ارتش مصر خواست پلیس این کشور را برای بازگرداندن آرامش به خیابان ها همراهی کند.بر اساس آخرین گزارش های رسیده از قاهره علیرغم اعلام قانون منع رفت و آمد هزاران نفر از مردم این شهر همچنان به تظاهرات اعتراضی خود ادامه می دهند .شهرهای قاهره، اسکندریه و سوئژ شاهد بیشترین درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بودند. این رد حالی است که معترضان مصری در شهر قاهره به سوی کاخ ریاست جمهوری این کشور به حرکت در آمده و در تلاشند آن را به محاصره خود در آوردند. همچینن برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از نیروهای پلیس مصر با در آوردن لباس های نظامی خود به صف معترضان پیوستند. واحدهایی از پلیس نیز از درگیری با مردم سر باز زده اند. این در حالی است که صدها هزار مصری در راهپیمایی های اعتراض آمیز امروز جمعه 28-1-2011 علیه رژیم محمد حسنی مبارک رئیس جمهور 82 ساله این کشور شرکت کردند.هم اکنون به نظر می رسد سطح مطالبات معترضان مصری بالا رفته است. مهمترین این خواسته ها پایان وضعیت فوق العاده در مصر ا است که از 30 سال پیش حاکم است، اصلاحات اقتصادی، آزادی فعالیت احزاب و رسانه ها و کاندیدا نشدن حسنی مبارک یا پسر او جمال برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده.

اه های کابل انفجار صورت گرفت
08.11.1389
مسوولان قوماندانی امنیهء ولایت کابل می گویند، در نتیجهء انفجار امروز در یکی از شیک ترین فروشگاه های موسوم به "فاینست" در کابل، 8 تن کشته شده اند. محمد ایوب سالنگی قوماندان امنیهء کابل در صحبت با خبرنگاران گفت، تحقیقات در مورد علت این انفجار آغاز شده است. اما شماری از شاهدان عینی به رادیو آزادی گفته اند، که حوالی ساعت 2:30 دقیقه یک حمله کنندهء انتحاری وارد این فروشگاه شد و پس از تیر اندازی بر مشتریان این مغازه خودش را انفجار داد.
مقامات افغان می گویند، در میان قربانیان این رویداد اطفال، زنان و اتباع خارجی نیز شامل می باشند.جنرال محمد ایوب سالنگی قوماندان امنیهء کابل پس از دیدار از محل وقوع این حادثه به خبرنگاران گفت که در این حادثه 14 تن کشته و زخمی شدند.اما شماری از شاهدان عینی در صحبت با رادیو آزادی گفته اند، این انفجار حوالی ساعت 2:30 دقیقهء بعد از چاشت روز جمعه بعد از آن صورت گرفت که یک حمله کنندهء انتحاری وارد فروشگاه موسوم به "فاینست" شد.
مسوولیت این رویداد را هم طالبان و هم حزب اسلامی به عهده گرفته اند.حزب اسلامی ادعا کرده است که یک تن از افراد آنان به هدف قتل کارمندان شرکت امنیتی بلک واتر این حملهء انتحاری را در سوپر مارکیت موسوم به "فاینست" انجام داده اند.این مغازه در چهاراهی سرک پانزده هم وزیر محمد اکبر خان واقع بوده، فاصلهء زیاد با سفارت های کانادا، ناروی و دنمارک ندارد.از این مغازه بیشتر اتباع خارجی نظامی و غیر نظامی مواد خوراکی و غیر خوراکی مورد نیاز شان را خریداری می کنند.بر اساس یک خبر دیگر در یک اعلامیهء که از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان در مورد حمله تروریستی امروز در شهر کابل نشر شده، گفته شده است که حامدکرزی رییس جمهور افغانستان این حملهء تروریستی را به شدت محکوم کرده، خاطر نشان ساخته است که دشمنان تروریست افغانستان با انجام چنین اعمال به جز از انزجار بی پایان و نفرین شدید مردم هیچ چیز دیگر را به دست نخواهند آورد.همچنان در این اعلامیه، رییس جمهور افغانستان مراتب تسلیت و همدردیش را به بازمانده گان قربانیان این حادثه ابراز داشته، برای آن ها صبر جمیل تمنا کرده است.

پایان بن بست سیاسی در افغانستان
چهارشنبه, 26 جنوری 2011
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با افتتاح مجلس نمایندگان، به بن بست سیاسی در آنکشور نقطۀ پایان گذاشت.
رئیس جمهور حامد کرزی از اعضای ولسی جرگه خواسته بود تا یک ماه دیگر انتظار بکشند، زیرا محکمۀ اختصاصی جهت رسیدگی به ادعا های تقلب انتخابات 18 سپتمبر به وقت بیشتری نیاز دارد.
با آنهم رئیس جمهور کرزی متعاقب فشار های ملل متحد، ایالات متحده و سایرافراد و کشور های کلیدی در اوایل هفتۀ جاری با افتتاح مجلس و برگزاری مراسم تحلیف توافق نمود.
کاندیدان کامیاب تهدید نموده بودند که ولسی جرگه را همراه و یا بدون حمایت رئیس جمهور افتتاح خواهند نمود.
آنها ادعا نموده بودند ، محکمۀ که توسط حامدکرزی ایجاد شده برخلاف قانون اساسی افغانستان میباشد.
منازعه روی انتخابات ماه سپتمبر که گفته شده با تقلب گسترده همراه بود، باعث شد تا افغانستان برای تقریباً شش ماه بدون پارلمان باقی بماند.
نتایج نهائی انتخابات ولسی جرگۀ شورای ملی بعد از آنکه مقامات حدود 5000 ادعای تقلب را دریافت نمودند ، الی اول ماه دسمبر سال گذشته اعلان نگردید. آن اتهامات شامل دستبرد در آرا و تهدید رای دهندگان توسط جنگ سالاران محلی بود.
کمیسیون مستقل انتخابات تقریباً یک بر چهارم آرأ را باطل و 24 کاندید را که به نظر میرسید برنده باشند، فاقد شرایط اعلان نمود.
اسقف ایتالیا با قهرمان سازی سربازان کشته شده درافغانستان مخالفت کرده
14:15
1389 / 11 / 05
(قابل توجه خوانندگان: اخبار افغانستان به زبان دری منتشر می شود)
روم، 5 دلو، خبرگزاری «ریا نووستی» / در ایتالیا اعلامیه اسقف شهر پادویی انتونیو ماتیازو که اخیراً گفته بود که شرکت قطعات ملی در عملیات جنگی در افغانستان "ماموریت صلح" نمی باشند،جار و جنجال ایجاد نموده است.
فقط سه هفته قبل نماینده اسقف در مراسم ترحیم ماتیو میواوتی تیرزن الپ که در افغانستان در تاریخ 31 دسمبر به قتل رسیده بود، شرکت ورزید. و در تاریخ 18 جنوری از افغانستان خبر غمناک قتل بریدگی لوکی سانی مواصلت ورزید که به زودی معلوم گردید که او از طرف افراد ملبس به یونیفورم اردوی افغانستان به قتل رسیده است.
در مدت زمان شرکت قطعات ملی ایتالیا در عملیات جنگی در افغانستان به تعداد 36 نظامی ایتالیا به قتل رسیده اند.
اسقف ماتیازو اعلام داشت:"من، طبعاً، از قتل این جوان بسیار مایوس شده ام. ولی من با سخنان معین پرطمتراق موافق نمی باشم. نباید از انها قهرمان تراشید. شاید بعداً معلوم گردد که این سربازان به اثر ماین های کشته شده اند که در ایتالیا تولید میگردند".
اسقف کلیسا افزود:" این ماموریت صلح نیست. سربازان ما به انجا سلاح بدست میروند".
اعلامیه اسقف باعث عکس العمل شدید ایناسیو لا روسا وزیر دفاع ایتالیا گردیده که حتی ان را "جاهلانه خوانده که انچه را نادیده میگیرد که در واقعیت امر در افغانستان می گذرد".
وزیر دفاع ایتالیا گفت که خوشبختانه نظر اسقف با نظر مقامات کلیسا مطابقت ندارد و به اسقف مشور داد که بار دیگر قبل از انکه اعلامیه صادر کند، باید یک تا ده شمار کند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند