در مطبوعات


وکلا هیات اداری خود را انتخاب نه توانستند، چگونه خواهند توانست منافع ملی را حفظ کرد!»

11.11.1389
ووزنامه های کابل به روز دوشنبه بار دیگر بخش اعظم مطالب تحلیلی خود را به موضوع گزینش رییس جدید ولسی جرگه افغانستان اختصاص داده اند.
راه نجاتروزنامه راه نجات با اشاره به دو دور انتخابات برای گزینش رییس ولسی جرگه و عدم موفقیت محمد یونس قانونی و عبدالرب رسول سیاف در این انتخابات، با عنوان برجسته یی نوشته است که قانونی و سیاف خط خوردند. روزنامه گفته است که حالا دیده شود چه کسانی دیگری خود را برای مبارزه در این راستا آماده می کنند. روزنامه جدا از مساله انتخابات در ولسی جرگه افغانستان ، به مسایل دیگری نیز توجه کرده است. در این میان به نقل از کارشناسان از نگرانی های پاکستان برای نفوذ هند در افغانستان یاد آوری کرده و آن را چالش بزرگی در راستای تامین امنیت در افغانستان توصیف نموده است.
اراده روزنامه
اراده هم به موضوع جنجال انتخابات در ولسی جرگه افغانستان پرداخته است. مقاله نویس با اشاره به جنجال ها و بحث های چند روز گذشته در ولسی جرگه، نوشته است که خانه ملت به محل معاملات سیاسی مبدل گشته است. این روزنامه وکلا را مورد انتقاد قرار داده است که نتوانسته اند هیات اداری خود را انتخاب کنند، بناً چگونه خواهند توانست تا منافع کشور را حفظ کرده و به مردم خدمت کنند. روزنامه در جای دیگری از تلاش ها به هدف آوردن صلح و ثبات و مذاکره با طالبان مسلح نیز یاد آوری کرده است. این روزنامه گفته است که علایمی وجود دارد که طالبان به مذاکره و فعالیت های سیاسی تمایل نشان داده اند و این مساله می تواند علامت مثبتی باشد. سرنوشت روزنامه سرنوشت
در مورد انتخابات در ولسی جرگه افغانستان نوشته است که این روند وارد، سومین روز خود گردیده است. به باور نویسنده ، جنجال ها بیشتر شده و حتی چانس امیدواری در این زمینه کاهش یافته است. این روزنامه حتی به نقل از کارشناسان وکلا را به قانون شکنی نیز متهم کرده است. روزنامه در سر مقاله شماره امروز خود در مورد مشکلات امنیتی به خصوص کشته شدن بزرگان قومی در افغانستان نیز تبصره کرده است. مقاله نویس تلاش کرده است تا چهره اصلی کسانی را افشا کند که دست به کشتار بزرگان قومی می زنند. مقاله نویس گفته است که بدون شک این اعمال را کسانی انجام می دهند که می خواهند ساختار اجتماعی در افغانستان از بین رفته و از آن به نفع خود استفاده کنند.
خدمت گار
اما روزنامه خدمتگار جداً از مساله انتخابات در ولسی جرگه افغانستان و جنجال های برخاسته از آن ، در مورد فعالیت های تجارتی و به خصوص خریداری تیل از ایران تبصره کرده است. روزنامه در صفحه اول شماره امروز خود با عنوان درشتی نوشته است که بالاخره ایران تیل خود را به افغانستان به فروش می رساند. این روزنامه گفته است که ایران تلاش کرده است تا نشان بدهد که تیل منطقه کردستان بی کیفیت است و به همین سبب بر اساس یک قرار داد تازه، از ایران سالانه صدها ملیون لیتر تیل از ایران وارد افغانستان خواهد شد. روزنامه در جای دیگری در مورد تدابیر امنیتی برای جلوگیری از تحرکات تروریستی در کابل نیز یاد آوری کرده است.
هلند پس از اعدام زهرا بهرامی تماس های خود با ایران را متوقف کرد
12:04
1389 / 11 / 11
مسکو، 11 بهمن، خبرگزاری« ریا نووستی»/ مقامات هلند به نشانه اعتراض به اعدام "زهرا بهرامی شهروند ایرانی ـ هلندی که در تهران به قاچاق و توزیع مواد مخدر متهم شده ، تماس های رسمی خود با ایران را به حالت تعلیق در آوردند. این مطلب را خبرگزاری"آسوشیتد پرس" با استناد به دفتر مطبوعاتی وزارت امر خارجه هلند گزارش می دهد.
به گزارش رسانه های گروهی ایران روز شنبه بهرامی که 45 سال داشت، به دار مجازات آویخته شد.
"بنگ وان لوسدترخت" سخنگوی وزارت امور خارجه هلند گفت تعلیق تماس های دیپلماتیک به معنای ان است که کارکنان سفارت ایران نمی توانند بدون دریافت اجازه نامه کتبی وارد تماس با مقامات رسمی هلند شوند.
به گزارش خبرگزاری "فارس"سفیر ایران در هلند در این رابطه گفت: "توصیه ما به دولت هلند این است که به این امر به عنوان یک مسئله حاکمیتی و حقوقی نگاه کند و بداند که قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران از استقلال کامل برخوردار است". سفیر ایران در هلند افزود: "جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین، خانم بهرامی یک شهروند ایرانی محسوب می‌شد و اگر ما حاضر به شنیدن صحبت‌های طرف هلندی نیز شدیم، تنها بر مبنای حسن نیت بود و نه تعهد حقوقی". وی با بیان این که درباره این پرونده به طرف هلندی گفته بودیم که اتهامات مختلفی وجود دارد و سیستم قضایی ما نیز در یک روند عادلانه آن را مورد بررسی قرار داده است، گفت:" از خانم بهرامی به هنگام دستگیری گذرنامه‌های مختلف و متعددی از جمله ایرانی، هلندی و اسپانیایی کشف شد که بعد مشخص شد گذرنامه اسپانیایی وی جعلی است و مشخصات دو گذرنامه ایرانی و هلندی نیز متفاوت می‌باشد. با کشف بیش از 400 گرم کوکایین و 400 گرم تریاک از وی نیز مشخص شد که او در یک باند بین‌المللی توزیع مواد مخدر عضویت دارد".
روز 2 ژانویه (12 دی)حکم اعدام زهرا بهرامی، از زنان دستگیر شده در روز عاشورا سال گذشته (دسامبر 2009) و شهروند ایرانی - هلندی به وکیل وی "ژینوس شریف رازی" ابلاغ شد.
این حکم اعدام مربوط به یکی از اتهامات بهرامی در مورد حمل و فروش مواد مخدر می باشد.
قرار بود در جلسه دوم دادگاه به اتهام بهرامی درباره شرکت در تظاهرات ضد دولتی در عاشورای سال گذشته نیز رسیدگی شود اما مقا مات ایران این کار را انجام نداه و وی را به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام کردند.
به عقیده اپوزیسیون ایران مقامات این کشور بهرامی را به دروغ به قاچاق مواد مخدر متهم کرده اند چون خود وی در دادگاه اعلام کرد تحت فشار روانی قرارداشته و مورد شکنجه قرار گرفته است.
افغانستان تولیدکننده انحصاری محصولات تریاک محسوب میشود
11:46
1389 / 11 / 07
دوشنبی، 7 دلو، خبرگزاری «ریا نووستی» / افغانستان باوجو کاهش تولید تریاک در سال 2010 تا 3.6 هزار تن، بازهم تولیدکننده انحصاری محصولات تریاک در سیاره ما محسوب میشود، این مطلب را رستم نظروف رئیس اداره کنترول مواد مخدره جمهوری تاجکستان طی کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه در دوشنبی اعلام داشت.
قرار معلومات موصوف، تولید تریاک خام در سال 2010 در افغانستان به مقایسه سال 2009 به اندازه 48% کاهش یافته و قیمت تریاک تا 169 دالر هرکیلو از 64 دالر در سال 2009 بالا رفته است.
نظروف گفت:" 20 ولایت از جمله 34 ولایت افغانستان از کشت خاشخاش پاکسازی شده و امروز تریاک فقط در مناطق جنوبی افغانستان تولید میشوند. همکاران افغان ما سه ولایت از جمله چهار ولایت همجوار با تاجکستان - تخار، قندوز و بلخ را عاری از تولید تریاک اعلان نموده اند.
در نتیجه 48 عملیات مشترک که اداره کنترول مواد مخدره تاجکستان و اداره مبارزه با مواد مخدره افغانستان انجام داده، مقدار 974 کیلوگرام مواد مخدره مصادره شده اند که از جمله انها مقدار 156 کیلوگرام هیروئین و در حدود 540 کیلوگرام تریاک خام می باشد که برای تولید هیروئین استفاده میشود.
افسران مخابره اداره کنترول مواد مخدره جمهوری تاجکستان حالا در کابل، مزارشریف، قندوز و تخار کار میکنند.
قرار معلومات انها ، در سال 2010 در افغانستان 14 لابراتوار تولید مواد مخدره از بین برده شده اند.
قرار معلومات اداره کنترول مواد مخدره تاجکستان، در سال 2010 همه ادارات نظامی جمهوری در خاک کشور مقدار 3902 تن مواد مخدره، منجمله 985 کیلوگرام هیروئین مصادره نموده، که نسبت به سال 2009 به اندازه 669 کیلوگرام کمتر است.
لوموند: مردم مصر خواهان عزل حسنی مبارکند

@fotolia
نوشتۀ فرزاد جوادی
جنبش و تظاهراتی که در مصر آغاز گردیده، تصادفی نیست. بنوشته روزنامه لوموند، چاپ پاریس، ملت مصر خواستار همان چیزی است که مردم تونس با قیام شجاعانه خویش بدست آورده اند، آزادی! و بر چیدن بساط حسنی مبارک، که از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک میلادی بر اریکه قدرت تکیه زده و حاضر به ترک آن نیست.
گزارشگر روزنامه دیگر چاپ پاریس، لیبراسیون، در قاهره زیر عنوان: "جسارت و شجاعت جدید مصریها"، بنقل از یک تظاهرکننده پنجاه و هفت ساله مصری بنام مجدی حسین، مینویسد: این جوانهای تظاهرکننده را نگاه کنید! اینها دیگر ترس بخود راه نمیدهند..آیا بنظر شما شجاعت جوانان ما کمتر از شجاعت تونسی هاست؟
گزارشگر لیبراسیون در قاهره در جائی دیگر از مقاله خود بنقل از یک جوان فارق التحصیل و تظاهر کننده مینویسد: هزاران هزار جوان مثل من، در عین آنکه تحصیل کرده، واز مدارک عالی دانشگاهی بر خوردار هستیم، بیکاریم...بی پولیم..آینده ای نداریم و از آزادی هم بی بهره ایم! آیا باید در چنین شرایطی چکار کنیم؟..خود را در ملأ عام به آتش بکشیم؟...
برای شنیدن مشروح این مطالب دکمه پایین را کلیک کنید
روزنامه های فرانسه گوش کنید (05:08)
tags: روزنا مه ها
مخالفت با پارلمان، رییس جمهور کرزی را در انزوا قرار داده اس»

08.11.1389
نیویارک تایمزروزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "مخالفت با پارلمان، رییس جمهور کرزی را در انزوا قرار داده است."روزنامه می نویسد مخالفت های قبلی رییس جمهور کرزی که نمی خواست پارلمان را افتتاح کند تا تمام اتهامات تقلب و تخطی رفع شود، سبب شد که اعضای پارلمان جدید افغانستان از رییس جمهور کرزی فاصله بگیرند و بالاخره از راه فشار اورا وادار ساختند که پارلمان را افتتاح کند. از سوی دیگر یک شب قبل از افتتاح پارلمان رییس جمهور کرزی با صدها کاندید معترض در قصر ریاست جمهوری ملاقات کرده و به آنها تعهد نمود که به شکایت ها و اتهامات آنها می پردازد و کسانی را که با تقلب و دست درازی در صندوق های رای موفق شده اند، به کرسی عدالت می کشاند، اما با وصف این وعده ها باز هم پارلمان افتتاح شد و تمام این افراد به کرسی های خود نشستند. از این رو رییس جمهور کرزی طرفداری کاندیدان ناکام را هم از دست داد.تحلیلگران به این عقیده اند که در این کار مشاورین رییس جمهور کرزی مقصر اند که به او مشوره درست نداده اند. روزنامه می افزاید عده ای به این نظر اند که در گذشته رییس جمهور کرزی با هر قدمی که می برداشت قبل از آن از هرکس مشوره می گرفت اما اکنون صرف به چند نفر خاص تکیه می کند که مشوره آنها حد اقل هم اکنون به مفاد وی تمام نشده است.به نوشته روزنامه یک تعداد از همکاران نزدیک رییس جمهور کرزی هم اکنون نگرانی دارند که شاید آنها هم در انزوا قرار بگیرند.مقامات نزدیک آقای کرزی از جمله رییس شورای امنیت ملی وی داکتر رنگین دادفر سپنتا می گوید که در بحران بین رییس جمهور کرزی و اعضای نو پارلمان دست های خارجی فعال بودند. به گفته او اروپایی ها، سازمان ملل متحد و امریکا وکلای نو شورا را تحریک و تشویق نمودند که بدون موافقه رییس جمهور کرزی بروند و کار خود را شروع کنند. به نظر آقای سپنتا این یک دخالت مستقیم در امور انتخاباتی افغانستان می باشد که در هیچ کشور دیگر جهان سابقه نداشته است. فایننشل تایمزروزنامه فایننشل تایمز چاپ بریتانیا هم می نویسد که رییس جمهور کرزی دست های خارجی را مسوول بحران بین حکومت و پارلمان نو در افغانستان می شمارد. به نوشته روزنامه رییس جمهور کرزی چنین می شمارد که شکایت های وی در مورد کشته شدن افراد ملکی در عملیات قوای خارجی و قطع گردیدن درختان افغانستان توسط آنها، سبب شده است که خارجیان او را با ایجاد این بحران تحت فشار قرار بدهند. به گفته آقای کرزی شکایت ها در این موارد حق مردم افغانستان است و نباید خارجیان را آزرده بسازد. روزنامه می افزاید عکس العمل اعضای ولسی جرگه در وقت افتتاح آن علیه رییس جمهور کرزی به اندازه بود که در وقت سخنرانی وی اعضای ولسی جرگه به تقسیم قرآن کریم به یکدیگر آغاز کردند تا به آن حلف وفاداری یاد کنند و آقای کرزی به آنها خطاب کرد که با این عمل سخنرانی وی را اخلال نکنند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

رهبر طلبالبان رژيى فعلي ر ا معامله گر خواند