خبر های افغانستان

/خبر های مهم : /شلیک پولیس یمن بر احتجاج کنندگان /تصادم پولیس بحرین با احتجاج کنندگان /افزایش تلفات زلزله و سونامی در ژاپن/تلفات غیر نظامیان در افغانستان 'افزایش یافته است' /آخرین ماموریت سفینه فضایی دیسکاوری امریکا /'کشف محموله سلاح ایرانی در افغانستان'/ملاقات وزیر داخله ایران با کرزی در کابل -کرزی همکاری ستراتژیک با امریکا را مشروط به حفظ منافع افغانستان دانست /عکس العمل سازمان های جهانی به بحران لیبیا /ناکامی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری /

دستگیری چندین فرد بم گذار انتحاری در قندهار
همایون شعیب - افغانستان یکشنبه, 13 مارچ 2011
عکس VOA, Afghanistan Service
دو فرد دستگیر شده حملات احتمالی بر ریاست امنیت ملی کندهار مسؤول بیش از ١٠ حمله انفجاری و مسلحانه می باشند.مسؤولین امنیت ملی ولایت قندهار هفت تن از طراحان حملات مسلحانه، انتحاری و انفجارات را در جریان فعالیت های امنیتی شان روز یکشنبه دستگیر نمودند.
به گفته مسؤولین امنیتی یک گروه از طراحان حملات انتحاری، موتر بم و مسلحانه را طرح ریزی کرده بودند که دو تن از آنها در نزدیک ریاست امنیت ملی دستگیر شدند.
مسؤولین می گویند دو تن از طراحان حملات احتمالی بر ریاست امنیت ملی ولایت کندهار که فعلا در بازداشت به سر می برند ، مسؤول بیش از ١٠ حمله انفجاری و مسلحانه

حامد کرزی خواهان توقف عملیات های نظامی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان شد

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
22.12.1389
رییس جمهور افغانستان در سفرش به اسعد آباد مرکز ولایت کنر با ابراز احساسات زیاد از نیرو های بین المللی خواست تا تمامی عملیات های خود را در کشور متوقف سازند.سخنرانی دیروز کرزی، قوی ترین اظهارات وی پس از کشته شدن غیرنظامیان در افغانستان خوانده شده است.حامد کرزی هم چنان در مراسم فاتحه قربانیان حملات اخیر هوایی ناتو در ولسوالی مانوگی شرکت کرد و سپس برای باشنده های ولایت کنر گفت که اگر نیرو های بین المللی افغان ها را دوستان خود حساب می کنند، باید از قتل و بازداشت آنها خودداری کنند.وی افزود:« اگر ناتو ما و مردم افغانستان را دوست خود حساب می کند، پس دوست خود را کسی آزار و اذیت نمی کند. آیا شما تا حالا چنین دوستی را دیده اید که جانب مقابل خود را لت و کوب کند و آیا شما کدام ملت را دیده اید که بخاطر دوستی این قدر رنج کشیده باشد. این بمباران باید متوقف شود. بازداشت و قتل مردم باید خاتمه یابد. تقاضای ما و ملت افغانستان همین است که امریکا و ناتو بر اساس مشوره با افغان ها تلاش کند تا به هدف خود پیروز شوند و افغانستان زیرپا نشود. پس آرزو و تقاضای من همین است که این کار ها تکرار نگردد و بالای هیچ خانه و کودک افغان ظلم و ستم صورت نگیرد.»رییس جمهور کرزی در بخش از اظهاراتش گفت که مردم افغانستان خیلی ها صبر و تحمل زیاد دارند، اما حالا تحمل همه به پایان رسیده است.او در بخش دیگر از سخنرانی اش یک بار دیگر گفت که تروریزم در قریه های افغانستان وجود ندارد و نیرو های بین المللی باید در محلاتی درگیر شوند و عملیات کنند که افغانستان در 9 سال گذشته به آنها نشان داده است.ظاهراً این اشاره کرزی، به مناطق قبایلی پاکستان که در چند سال گذشته شاهد حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی بوده، خوانده شده است.سفر رییس جمهور کرزی به دنبال کشته شدن 9 کودک افغان در نتیجهء حملات هوایی نیرو های بین المللی در ولایت کنر صورت گرفت. هفته گذشته رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در سفرش به کابل بخاطر کشته شدن غیر نظامیان در افغانستان از رییس جمهور کرزی معذرت خواست.در عین حال تحلیلگران افغان می گویند، اگر اظهارات رییس جمهور کرزی در مشوره با امریکا و نیرو های ناتو صورت گرفته باشد، مشکلی نیست، اما در صورتیکه کرزی واقعاً خواهان توقف عملیات های نظامی نیرو های بین المللی شود، حملات مخالفین مسلح دولت و طالبان خیلی ها افزایش خواهد یافت و افغانستان یک بار دیگر به یک کشور نا امن مبدل خواهد شد.بر اساس تازه ترین ارقامی که از سوی سازمان ملل متحد پخش شده، در جریان سال 2010 میلادی در افغانستان، 2777 غیر نظامی کشته شده اند. در این گزارش همچنان گفته شده که مخالفین مسلح دولت افغانستان مسوول 75 درصد مرگ افراد ملکی در این کشور هستند.

زلزلۀ ویران کننده یی دحامد کرزی خواهان توقف عملیات های نظامی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان شد
. ر جاپان
جمعه, 11 مارچ 2011
عکس Reuters
یک زلزلۀ شدید در جاپان که حد اقل در صد سال گذشته نظیر آن دیده نشده منجر به یک سونامی ویرانگری گردیده که حد اقل دوصد تن را هلاک نموده است.
مقامات حکومت جاپان رقم تلفات را صدها تن گزارش داده اند هرچند رقم اصلی آن تا حال معلوم نیست.
امواج بلند بحر که ارتفاع آن به ده متر میرسید، موتر ها، کشتی ها و حتی تعمیرات رهایشی را در امتداد ساحل شمالشرقی جاپان با خود بُرد.
شدت زلزلۀ امروز، به ۸.۹ درجۀ ریکتر میرسید که در نتیجه هشدار های مبنی بر وقوع سونامی را در سراسر اقیانوس آرام، به شمول ساحات دور افتاده مانند امریکای جنوبی و سواحل غربی ایالات متحده باعث گردید.
امواج سهمگین و مرتفعُ سونامی، مناطق ساحلی جاپان را تحت حمله قرار داده و سبب خسارات هنگفتی درین ساحات شده است. تصاویر تلویزیونی نشان میدهد که امواج گِل و لای، وسایط نقلیه، تعمیرات و تـُن های از بقایای مخروبه ها را بر زمین های زراعتی در شهر سیندای مرکز منطقۀ میاگی میکشاند.
از سوی دیگر، چندین آتش سوزی نیز گزارش داده شده که از آن جمله آتش سوزی مهیبی در یک تصفیه گاه تیل منطقۀ چیبا و یک آتش سوزی دیگر در یکی از تعمیرات پایگاه انرژی ذروی اوناگاوا، خطرناک خوانده شده اند.
ادارۀ انرژی ذروی ملل متحد خبر داده است که جاپان چهار پایگاه انرژی ذروی نزدیک به محل وقوع زلزله را، تعطیل نموده است.
حکومت جاپان حدود دو هزار نفر را از ساحات اطراف پایگاه ذروی فوکوشیما امر تخیله داده است.
تا حال گزارشی از بروز تشعشات ذروی داده نشده است.
ناوتا کان صدارعظم جاپان در خطابه یی به ملتش گفت که حکومت به خاطر کاهش اثرات این فاجعه تا حد توان کوشش خواهد کرد.
زلزلۀ امروزی در جاپان، نقطه یی را در 125 کیلومتری سواحل شرقی این کشور و در عمق ده کیلومتری مورد هدف قرار داد که امواج آن در توکیو نیز محسوس بود.
تمام قطار های آهن و مترو های شهر توکیو متوقف ساخته شده اند.
مرکز خبرداری سونامی بحر آرام که در جزایر هاوایی موقعیت دارد گزارش داده است که هشدار سونامی به روسیه، فلیپین، تایوان و اندونیزیا داده شده بود اما بعداً دامنۀ خطر گسترش یافته و به جزایر هاوایی، امریکای جنوبی و دیگر مناطق نیز هشدار سونامی داده شده است.
قرا ر آخرین گزارش ها دامنۀ سونامی به جزایر هاوایی نیز مواصلت نموده اما تا حال گزارشی از تلفات در آن داده نشده است.


آمریکا اشتهای خود را برای جنگ از دست داده است
@fotolia
نوشتۀ فرزاد جوادی
طرح اعمال تحریم هوائی علیه لیبی، وبستن آسمان آنکشور بروی جنگنده های سرهنگ معمر قذافی، که مردم کشور خویش را آماج بمبارانهای هوائی قرار میدهد، به سبب مخالفت دولتهای روسیه و چین به بهانه خودداری از مداخله در امور داخلی لیبی، با بن بست مواجه شده است
روزنامه های فرانسه
10/03/2011by فرزاد جوادی
گوش کنید (07:25)
روزنامه لوموند: دولت آمریکا نیز باطنأ چندان تمایلی به تحریم آسمان لیبی ندارد، زیرا معتقد است که اولأ اینکار به آسانی قابل اجرا نیست بلکه نیاز به تسهیلات لجیستیکی بسیار وسیعی دارد، و ثانیأ، برفرض موفقیت، مشکل نیروهای اپوزیسیون لیبی راحل نخواهد کرد، زیرا قذافی ازطرق دیگری مردم کشور خویش را به گلوله خواهد بست.
قاطع ترین موضع را درقبال دیکتاتور لیبی فرانسویها اتخاذ نموده اند. از دیدگاه رئیس جمهوری فرانسه، نیکلا سارکوزی، مناسبترین اقدام برای کمک به نیروهای اپوزیسیون لیبی خنثی کردن قدرت عمل نیروی هوائی قذافی است.
نیکلا سارکوزی سخت مشغول گفتگو با نخست وزیر انگلستان، دیوید کامرون، بمنظور متقاعد کردن دولت بریتانیای کبیر به پشتیبانی ازموضع فرانسه و نیز کسب موافقت سازمان ملل متحد است. هدف فوری رئیس جمهوری فرانسه بدست آوردن قطعنامه ای از سوی سازمان ملل است که اجازه دهد دولتهائی که آمادگی آنرا دارند علیه رژیم معمر قذافی به نیروی نظامی توسل بجویند...

کشته شدن قوماندان امنیۀ ولایت قندوز
قدیر مشرف-واشنگتن پنجشنبه, 10 مارچ 2011
عکس VOA, Afghanistan Service

در نتبجۀ یک حملۀ انتحاری که حوالی شام روز پنجشنبه در مرکز شهر ولایت قندوز رخ داد، عبدالرحمن سعیدخیلی قوماندان امنیۀ ولایت قندوز همراه با دو محافظش کشته شده اند.
داکتر همایون خاموش رئیس شفاخانۀ ملکلی ولایت قندوز به صدای امریکا گفت که هشت دیگر در اثر این حمله مجروح گردیده اند که دو فرد ملکی شامل مجروحین بوده و متباقی افراد پولیس میباشند که دگروال عبدالرحمن آقتاش آمر امنیت قوماندانی امنیۀ ولایت قندوز نیز در جمع مجروحین میباشد.
رئیس شفاخانۀ ملکی ولایت قندوز افزود که وضع مجروحین تا اندازۀ خوب بوده و آنها بعضی از زخمی ها را به شفاخانۀ آیساف انتقال داده اند.
تا حال گروه یا فردی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است
کرزی و پاتروشف اوضاع افغانستان و مسائل همکاری را بررسی کردند
20:45
1389 / 12 / 19
مسکو، 19 اسفند، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "حامد کرزای" رییس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در دیدار با "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت روسیه و رییس هیئت روسیه که برای انجام دیداری یک روزه به کابل سفر کرده است، اوضاع در منطقه و افغانستان را بررسی کرد. این مطلب را دفتر روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری افغانستان اطلاع داد.
در این اطلاعیه گفته می شود که در میان مسائلی که طرفین درباره آنها به تبادل نظر پرداختند می توان به همکاری استراتژیکی افغانستان با آمریکا، مبارزه با تروریسم، تولید و پخش مواد مخدر اشاره نمود.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "پاتروشف به قصد روسیه جهت ادامه کمک به افغانستان اشاره کرد. رییس جمهور افغانستان نیز به نوبه خود سفر اخیر خود به مسکو را موفق نامیده و از دولت و ملت روسیه به خاطر پذیرایی گرم قدردانی نمود".
در جریان مذاکرات هیئت روس با مقامات عالیرتبه افغانستان، طیف گسترده ای از مسائل مربوط به توسعه روابط دوجانبه بین دولتی، توسعه همکاری ها میان نیروهای امنیتی دو کشور، تماس های پارلمانی، تربیت پرسنل برای وزارت کشور افغانستان، همکاری های فنی-نظامی و برخی از مسائل دوجانبه بررسی خواهد شد.
گروه (١+٥): ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند
نوشتۀ فواد روستائی
گروه (١+٥) در بیانیۀ امروز خود ابراز امیدواری کرده است که جمهوری اسلامی ایران نیز در آینده به پیروی از این گروه با "روحیه ای سازنده" با مسائل رو به رو شود. در بخش دیگری از این بیانیه بر آمادگی شش کشور برای مشارکت فعال در مذاکره با ایران تأکید شده است.
قدرت های غربی امروز (چهارشنبه) بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواستند در مورد فعالیت های هسته ای خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.گروه موسوم به گروه (١+٥)، مرکب از آلمان و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس) که از چندسال پیش به نمایندگی از سوی جامعۀ بین المللی با جمهوری اسلامی ایران مذاکره می کند، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از ایران می خواهد با آژانس به طور کامل همکاری کند.گروه شش کشور یادشده در بیانیۀ خود که تسلیم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شد یادآور می شود که اعضای این گروه با روحیه ای سازنده برای مذاکره با دولت جمهوری اسلامی ایران به ژنو و استانبول رفته و در استانبول پیشنهاداتی را برای ارتقاء اعتماد میان دو طرف و تسهیل روند آغاز گفتگوهائی سازنده به مقامات تهران ارائه کرده است.گروه (١+٥) در بیانیۀ امروز خود ابراز امیدواری کرده است که جمهوری اسلامی ایران نیز در آینده به پیروی از این گروه با "روحیه ای سازنده" با مسائل رو به رو شود. در بخش دیگری از این بیانیه بر آمادگی شش کشور برای مشارکت فعال در مذاکره با ایران تأکید شده است.گروه (١+٥) پس از ماه مارس سال ٢٠٠٩ دو بار در دو نشست در شهرهای ژنو و استانبول با مقامات تهران به گفتگو نشسته اند ولی در مورد پروندۀ هسته ای ایران، پرونده ای که از چند سال یش به این سو در بن بست قرار دارد، به توافقی نرسیده اند.کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای در پوشش یک برنامۀ هسته ای به ظاهرغیر نظامی متهم می کنند حال آن که جمهوری اسلامی ایران قویاً این اتهام را رد کرده و می گوید ایران قصد دست یابی به جنگ افزار هسته ای را ندارد.شورای حکم آژانس که از روز دوشنبۀ این هفته برای رسیدگی به از جمله پرونده های ایران و سوریه تشکیل جلسه داده است رسیدگی به پروندۀ ایران را در دستور کار امروز این نشست قرار داده بود.
ايران راهبرد خود را توسعه و امنيت در افغانستان قرار داده است


كابل- وزير كشور ايران روز چهارشنبه در ديدار با رييس مجلس سناي افغانستان تاكيد كرد: امنيت و ثبات در افغانستان، امنيت كل منطقه محسوب مي شود و به همين دليل ايران اقتدار خود را در خدمت توسعه و ثبات افغانستان قرار داده است.

به گزارش ايرنا، 'مصطفي محمد نجار' در اين ديدار با تاكيد بر حفظ وحدت مسلمانان منطقه، اظهار داشت: اتحاد و وحدت ميان مسلمانان، دشمنان را از نيات شوم شان كه همان جدايي بين مسلمانان است؛ باز مي دارد. وي با اشاره به بيداري امت اسلامي در كشورهاي عربي و آفريقايي، تاكيد كرد: كشورهاي منطقه به هوشياري كامل رسيده اند و اجازه نمي -دهند حكام وابسته به غرب به فعاليت خود ادامه دهند. وزير كشور با اشاره به 30 سال خدمات ايران به برادران و خواهران افغان، اظهار داشت: سرنوشت دو كشور به هم گره خورده و منافع شان يكي است. وي ادامه داد: امنيت منطقه به طور حتم توسط خود مردم منطقه تامين مي شود؛ نه توسط كساني كه از هزاران كيلومتر دورتر آمده اند. وزير كشور ايران سلام و پيام هاي گرم رييس جمهوري كشورمان را به ملت و نمايندگان مردم افغانستان نيز ابلاغ كرد. در اين ديدار، 'فضل الهادي مسلم يار' رييس مجلس سناي افغانستان نيز از تلاش سي ساله ايران در پذيرايي از مهاجران افغان قدرداني كرد و گفت: توسعه همكاري هاي دو كشور در تشويق امنيت و ثبات منطقه بسيار حايز اهميت است و هرگاه كه ملت هاي منطقه با هم يكي شوند همه مشكلات حل خواهد شد. مسلم ياردر ادامه اظهار داشت: ما به همزباني، هم فرهنگي و اشتراكات مذهبي دو ملت افتخار مي كنيم. وي با تاكيد بر حفظ آمادگي مسلمانان در برابر دشمنان فكري و عقيدتي كشورهاي اسلامي گفت: كساني كه با عقيده و ايمان ما دشمن هستند را بايد بشناسيم. رييس مجلس سناي افغانستان همچنين اضافه كرد: همانطور كه روس ها از افغانستان خارج شدند، كشورهاي بيگانه نيز خارج خواهند شد و اين دو كشور ايران و افغانستان هستند كه در كنار هم باقي مي مانند. وي بيان كرد: در نتيجه همكاري دو كشور امنيت و ثبات در منطقه حاكم مي شود.**

تخطی شرکت های خصوصی امنیتی مساعی اردوی امریکا را در افغانستان متضرر ساخته است»
17.12.1389
کانگرس امریکا دربارۀ فعالیت شرکت های امنیتی خصوصی درافغانستان ابراز نگرانی کرده، می گوید که درمواردی بسیار دیده شده است که این شرکت ها حمایت مردم را از نیروهای خارجی درکشور متضرر ساخته اند.گزارش تارۀ کانگرس امریکا دراین مورد می نگارد که شمارکارکنان و مستخدمین شرکت های امنیتی قراردادی درافغانستان ظرف سه سال گذشته سه برابرافزایش یافته است.این شرکت ها عموماً مسوول امنیت کاروان های اکمالاتی نیروهای امریکا و دیگر ادارات امریکایی درافغانستان می باشند.گزارش کانگرس می افزاید ازپولی که امریکا برای این شرکت ها می دهد حتی طالبان نیزاستفاده می کنند، به این معنی که برخی ازاین شرکت ها برای عبور مصوون کاروان های اکمالاتی ازمناطق نا امن برای طالبان ومخالفین پول می پردازند.گزارش کانگرس امریکا می افزاید که شمار مستخدمین وکارکنان شرکت های خصوصی که برای اردو وموسسات امریکایی درافغانستان کارمی کنند به 19 هزار نفرمی رسد.این شرکت ها امنیت کاروان های اکمالاتی نیروهای خارجی، سفارت خانه ها، موسسات غیردولتی وحتی رسانه ها را نیز تامین می کنند.حامد کرزی رییس جمهورافغانستان دراین واخر تلاش های وسیع را برای منحل ساختن این شرکت ها آغازکرد .وی درسخنرانی که امروز به مناسبت روز جهانی زن ایراد کرد نیز به این موضوع اشاره کرده چنین گفت: « شرکت های امنیتی خصوصی، تیم ها ی بازسازی ولایتی وملیشه های که این ها ساخته اند و به طور موازی با تشکیلات دولت افغانستان فعالیت می کنند، ما می خواهیم که این ها از زنده گی روزمرۀ مردم به هروسیله که باشد دورساخته شوند. این ها مانع انکشاف حکومت افغانستان می شوند. اگرآن ها خواهان یک حکومت قوی درافغانستان هستند، باید این موانع را دورکنند.» گزارش کانگرس امریکا که ماه گذشته ترتیب شده است، می نویسد:شمار مستخدمین شرکت های امنیتی قراردادی درحال حاضردرافغانستان ازشمار چنین همچو قراردادی ها درسال 2009 درعراق بیشتر می باشد.گزارش می افزاید که 95 درصد کارکنان این شرکت ها افغان، یک درصد امریکایی ، وچهاردر صد ازکشورهای دیگرهستند.اعضای کانگرس امریکا دربارۀ فعالیت این شرکت ها ابراز نگرانی کرده می گویند که تخطی های این شرکت ها مساعی اردوی امریکا درافغانستان را متضرر ساخته است.گزارش به طورنمونه به نقش این شرکت ها دررسانیدن مواد اکمالاتی به نیروهای امریکایی درولسوالی میوند کندهار درسال های 2006 و2009 اشاره کرده می نگارد که افراد این شرکت ها متهم هستند که بیش از 30 تن ازغیرنظامیان را کشته وزخمی کرده اند که این عمل مخالف اهداف قوای امریکایی می باشد.گزارش می نویسد که مقامات افغان وامریکایی درماه می سال گذشته پذیرفتند که افراد شرکت های خصوصی امنیتی که امنیت کاروان های اکمالاتی درقندهار را تامین می کنند درطول راه بی موجب و پراگنده فیر می کنند و به این ترتیب حمایت مردم ازنیروهای امریکایی را متضرر می سازند.برعلاوۀ وزارت دفاع امریکا که با این شرکت ها قرار داد دارد وزارت خارجۀ امریکا نیز ازخدمات این شرکت ها درافغانستان مستفید می شود.

ملاقات وزیر داخله ایران با کرزی در کابل
سه شنبه, 08 مارچ 2011
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان امروز با مصطفی محمد نجار وزیر داخله ایران و هیات همراه وی درکابل ملاقات کرد.
بر طبق بیانیه مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان هر دو جانب در مورد بهبود روابط میان دو کشور، وضعیت مهاجرین افغان در ایران و مبارزه مشترک هردو کشور علیه کشت و قاچاق مواد مخدر بحث و گفتگو کردند.
رئیس جمهور افغانستان گفت کشورش خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط در عرصه های مختلف با ایران میباشد.
حامد کرزی همچنین بهبود وضعیت مهاجرین افغان در ایران و همکاری بیشتر با افغانستان نماید.
وزیر داخله ایران گفت با وزیر داخله افغانستان در مورد همکاری های دو جانبه و مبارزه مشترک در قاچاق مواد مخدر در سرحدات دو کشور صحبت نمودند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد